„To jest przyszłość” – John Kerry o warszawskich autobusach elektrycznych
Wysłannik prezydenta USA, John Kerry podczas wizyty w Warszawie pochwalił Polskę za rosnącą produkcję elektrycznych autobusów
To jest przyszłość - powiedział John Kerry wskazując na elektryczny warszawski autobus. Jak dodał, jest pod wrażeniem tego, że Polska produkuje już 46 proc. elektrycznych pojazdów w Europie, choć dekadę temu było to ledwie 5-10 proc.
Elektryczna droga
-"Jesteśmy tu po to, by być razem w podróży ku gospodarce wolnej od węgla" - powiedział John Kerry wysłannik prezydenta Joe Bidena.
Dodał, że przyjechał, by spotkać się w tej sprawie z prezydentem Andrzejem Dudą. W programie był też czas na spotkanie z władzami Warszawy. Przedmiotem zainteresowania pełnomocnika prezydenta Stanów Zjednoczonych ds. klimatu były między innymi stołeczne autobusy.
-"Jestem wdzięczny, że mogę się teraz podzielić doświadczeniem Warszawy związanym z rosnącą liczbą autobusów elektrycznych, co zmniejsza zużycie węgla i paliw kopalnych. To jest przyszłość, przyszłość całego naszego świata. Cieszę się, że mogłem spotkać się z wiceprezydentem Warszawy Michałem Olszewskim i przekonać się sam, że Warszawa staje się coraz czystszym, bardziej zielonym i konkurencyjnym miastem. Autobusy elektryczne, wyprodukowane w Polsce, są dobrym przykładem na to, jak samorządy mogą działać na rzecz ograniczenia śladu węglowego – powiedział John Kerry.
Dodał, że gospodarka wolna od węgla oznacza także miejsca pracy, dla całego szeregu specjalistów pracujących m.in. nad nowymi akumulatorami, konstrukcjami.
-"Jestem pod wrażeniem faktu, że Polska produkuje już 46 proc. elektrycznych pojazdów w Europie, choć dekadę temu było to ledwie 5-10 proc." - mówił Kerry. "To jest ta droga" - podkreślił.
John Kerry pełnił funkcję sekretarza stanu USA podczas prezydentury Baracka Obamy w latach 2012-2017.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy elektryczne – symbol zmian
-„Warszawa stale rozwija nowoczesny, przyjazny środowisku transport publiczny. Dziś już co czwarty autobus w Warszawie to pojazd zero- lub niskoemisyjny, a wkrótce będzie ich więcej. Także inwestycje w nowe stacje metra oraz rozbudowę linii tramwajowych wpisują się nasze plany rozwoju komunikacji bezpieczniejszej dla klimatu. Cieszę się, że nasze wysiłki zostały dostrzeżone za oceanem, czego dowodem jest dzisiejsza wizyta pełnomocnika prezydenta Joe Bidena ds. klimatu Johna Kerry’ego – podkreślił podczas spotkania prezydent Rafał Trzaskowski.
-„Globalna gospodarka ma problemy nie tylko związane z wojną za naszą wschodnią granicą i wynikającym z niej brakiem paliw, ale także ze zmianami klimatu. Kilka lat temu rozpoczęliśmy realizację programu miasta neutralnego dla klimatu. Dziś jesteśmy nie kilka, a wiele kroków bliżej osiągnięcia tego celu. Jako Warszawa chcemy miasta neutralnego dla klimatu. Chcemy przestawić się na źródła ekologiczne – dodał zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski.
Elektryki stanowią około 11% autobusowego taboru miasta będącego w użyciu. Jest ich łącznie 162. Są cichsze, poruszają się płynniej, a jazda nimi to czysta przyjemność. Czystsza, bo autobusy elektryczne nie zostawiają za sobą spalin. Właśnie dlatego – w trosce o zdrowie przechodniów – stołeczny samorząd kieruje je na trasy, którymi spaceruje najwięcej mieszkańców oraz turystów, np. na Trakt Królewski. Krakowskim Przedmieściem oraz Nowym Światem jeżdżą niemal wyłącznie autobusy elektryczne.
Razem z nimi Warszawa zainwestowała w sieć ładowarek ulicznych. Znajdują się w całej Warszawie – nie tylko na obrzeżach. Charakterystyczne urządzenia można znaleźć także w Śródmieściu. Dzięki nim możliwe jest uzupełnienie baterii podczas postoju na pętli między poszczególnymi kursami. Największa z tych ładowarek znajduje się na Wilanowie – składa się z aż sześciu stanowisk ładowania. Łączna moc to niemal 2,5 megawata.