TLT Tallin kupuje 15 autobusów elektrycznych i infrastrukturę ładowania
AS Tallinna Linnatransport ogłosiła przetarg na zakup 15 pojazdów elektrycznych z opcją zakupu kolejnych 15 autobusów. Zamówienie obejmuje również infrastrukturę ładowania.
Modernizacja floty na elektryczną
Celem zamówienia jest kontynuacja przechodzenia floty transportu publicznego na pojazdy przyjazne środowisku. Według planów pierwsze autobusy elektryczne powinny przybyć do Tallina już latem 2023 roku. Zastępca burmistrza Andriej Nowikow zwrócił uwagę, że celem przetargu jest zakup 15 autobusów elektrycznych, które przyczynią się do uczynienia transportu publicznego w Tallinie jeszcze bardziej przyjaznym dla środowiska.
„Zakup pojazdów elektrycznych z pewnością może być godnym prezentem dla mieszkańców stolicy w tym szczególnym roku, w którym Tallin stanie się zieloną stolicą Europy. W ciągu kilku lat poczyniliśmy szybkie postępy, aby uczynić transport publiczny bardziej ekologicznym. Chodzi o wprowadzenie autobusów na sprężony gaz, przetestowaliśmy również nowsze technologie, takie jak autobusy elektryczne, aby przenieść cały transport publiczny w stolicy do bezemisyjnych rozwiązań najpóźniej do 2035 roku”- powiedział Novikov.
Diesel w mniejszości
Deniss Boroditch, prezes zarządu TLT, powiedział, że „Już w tym roku możemy wymienić 350 autobusów z silnikiem diesla na autobusy zasilane sprężonym gazem, a tym samym udział autobusów z silnikiem diesla spadnie w nadchodzących latach do mniej niż 30 proc. To pokazuje, że w Estonii istnieją dobre alternatywy dla oleju napędowego. Dziś możemy powiedzieć że elektryczny transport publiczny jest drugim krokiem w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności” – powiedział Borodich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Już dziś wszystkie tramwaje i trolejbusy w Tallinie jeżdżą na odnawialnej energii elektrycznej, a kupowane autobusy elektryczne będą również korzystać z czystej energii elektrycznej.
Zakupy z dofinansowaniem
Zwycięzca przetargu w ramach kontraktu musi dostarczyć autobusy najpóźniej do lata 2023 roku. Ten sam termin dotyczy infrastruktury ładowania, która do tego czasu musi zostać zbudowana, przetestowana i przekazana klientowi. Przewidywana żywotność autobusów zakupionych w ramach zamówienia publicznego wynosi co najmniej 15 lat, a roczny przebieg wszystkich autobusów to około 90 000 km. Miasto Tallin przeznacza 6 mln euro na zakup 15 elektrycznych autobusów miejskich, a Centrum Inwestycji Środowiskowych (EIC) wsparło zakup autobusów i tworzenie infrastruktury ładowania kwotą 3,2 mln euro.