W związku z planowanym zakupem nowych autobusów w ostatnim czasie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Sosnowca testowało kilka potencjalnych nabytków. Jako pierwszy w marcu pojawił się Solaris Urbino 10 wypożyczony na czas testów z MZK Piła. Autobus można było spotkać na mniej obciążonych liniach obsługiwanych przez PKM na zlecenie KZK GOP. Warto w tym miejscu dodać, iż przewoźnik z Sosnowca uzyskał w ostatnim czasie pozwolenie od Związku, na wykorzystanie autobusów klasy midi na liniach o mniejszym natężeniu potoków pasażerskich, pod warunkiem, że będą to autobusy trzy drzwiowe i w 100% niskopodłogowe. Takie parametry techniczne spełniają obecnie w naszym kraju tylko, wspomniany wcześniej 10-metrowy Solaris oraz MAN NM 223 (eksploatowany od zeszłego roku przez MZA Warszawa).
Drugim z testowanych autobusów był „ułaskawiony” w ostatnim czasie Jelcz M125M, który przyjechał z PKM-u Gliwice. W przeciwieństwie do mniejszego poprzednika, autobus został oddelegowany na linie od średnim natężeniu pasażerów. Jest to już drugie podejście Jelcza M125M w Sosnowcu, gdyż był on już testowany w śląskiej aglomeracji w 2002 roku, kiedy to PKM ogłosił przetarg na dostawę 10 sztuk 12-metrowych autobusów niskopodłogowych. Wówczas wygrał Solaris Urbino 12, jednak czy i w tym roku będzie podobnie? Czas pokaże. Oba testowane w marcu pojazdy wyposażone były w silniki spełniające normy czystości spalin Euro 3.
Nie są to jedyne testowane w Sosnowcu autobusy. Z końcem 2003 roku PKM testował dwa Mercedesy – Sprinter (w wersji miejskiej) i średnio podłogowego Conecto. Wszystkie testowane w ostatnim czasie pojazdy wyposażone były w silniki spełniające normy czystości spalin Euro 3, gdyż jest to jeden z podstawowych warunków, by starać się o zarówno o dofinansowanie ze środków unijnych, jaki i rządowych. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to w najbliższym czasie tabor sosnowieckiego PKM-u zasiliłoby ponad 60 autobusów. Obecnie władze spółki rozpatrują, jakiej wielkości autobusy powinny być zakupione. W grę wchodzą pojazdy 10, 12 i 15-metrowe.