Testy hybrydowego autobusu Hino FCHV-BUS2
[[busswiat/102002/l_tab1a.gif|Dane techniczne autobusu Hino FCHV-BUS2|center]]
27 września 2002 roku Toyota Motor Corporation i należąca do niej Hino Motors Ltd. ogłosiły, że autobus hybrydowy Hino FCHV-BUS2 został pierwszym tego typu pojazdem dopuszczonym do ruchu na drogach publicznych przez japońskie Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu. Jest to niskopodłogowy autobus miejski napędzany lotnym wodorem, przechowywanym pod wysokim ciśnieniem w specjalnych zbiornikach. Wkrótce rozpoczną się pierwsze uliczne testy tego pojazdu. Toyota aktywnie pracuje nad rozwojem pojazdów nazywanych FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicle – Hybrydowy Pojazd na Ogniwa Paliwowe), które czerpią siłę napędową z ogniw paliwowych oraz dodatkowego akumulatora. Już niedługo rozpocznie się w Japonii oraz Stanach Zjednoczonych ograniczona akcja promocyjna samochodu osobowego wyposażonego w tego typu napęd. Toyota i Hino pracują także nad poprawą jakości transportu, na którą składają się m.in. wpływ na zanieczyszczenie powietrza w dużych aglomeracjach, hałas czy też wydajność. W ramach tego programu już wcześniej powstał autobus na ogniwa paliwowe FCHV-BUS1, również bazujący na niskopodłogowym autobusie liniowym, zbudowany w czerwcu ubiegłego roku. FCHV-BUS2 jest ulepszoną wersją FCHV-BUS1 – cztery egzemplarze tego modelu, począwszy od wersji 60-osobowej, zostały dopuszczone do ruchu publicznego. W autobusie Hino FCHV-BUS2, podobnie jak w jego poprzedniku FCHV-BUS1, wodór w postaci gazowej przechowywany jest w umieszczonych na dachu butlach. Jednak FCHV-BUS2 wyposażono w dwa zespoły ogniw Toyoty, każdy o mocy 90 kW, dzięki czemu podwojono osiągi poprzednika, wyposażonego tylko w jeden taki zespół. Maksymalna moc silników zastosowanych w FCHV-BUS2 wynosi 2×80 kW, a maksymalny moment obrotowy 2×260 Nm. Hybrydowy układ napędu FCHV-BUS2, w którym dodatkowy akumulator przechowuje energię odzyskiwaną podczas hamowania, precyzyjnie reguluje dawkę energii dostarczanej do silnika. Planowane testy na drogach publicznych będą prowadzone razem z innymi podobnymi programami prowadzonymi przez Rząd Japonii oraz inne instytucje państwowe. Dzięki tym testom, Toyota i Hino chcą sprawdzić osiągi swojego oryginalnego systemu ogniw paliwowych, zebrać dane eksploatacyjne w warunkach miejskich oraz rozwinięcie konstrukcji tak, aby można było ją wprowadzić do stałej oferty.