Testowaliśmy najnowsze autokary Setry: S 515 HD i S 516 HDH
Na początku listopada Setra zorganizowała test swoich najnowszych autobusów z serii ComfortClass i TopClass. W Lizbonie.
W skrócie – nowa generacja Setry to minimalne modyfikacje w designie, natomiast spore zmiany w zakresie systemów wspomagania. Cały czas rodzina autokarów obejmuje sześć „komfortowych” wersji HD i trzy „topowe” HDH. O premierze nowej serii pisaliśmy przy okazji wystawy IAA w Hanowerze.
SZEŚĆ HD, TRZY HDH
Na zmodernizowaną generację składa się sześć modeli ComfortClass HD i trzy luksusowe autokary TopClass HDH plus piętrowy autobus turystyczny S 531 DT. Ponadto dostępna jest szeroka gama wyposażenia specjalnego: drzwi tylne zamiast środkowych w modelach HD, czy szklany dach TopSky, w który był wyposażony model S 516 HDH pokazany na targach Transexpo.
Szeroka gama modeli ComfortClass HD obejmuje od kompaktowego S 511 HD o długości zaledwie 10,5 metra po giganta S 519 HD o długości 15 metrów. Z kolei Setra TopClass 500 to trzy modele HDH na trzech osiach: od kompaktowego S 515 HDH do potężnego S 517 HDH, o długościach od 12,5 do 14,2 metra.
S 515 HD
Testowany przez nas autokar S 515 HD ComfortClass to wszechstronny pojazd przy tradycyjnej 12-metrowej długości. Może on zarówno pełnić funkcję długodystansowego autobusu turystycznego, jak i autokaru VIP czy pojazdu międzymiastowego. Dzięki dwóm osiom jest ekonomiczny, a przy tym również przestronny. Konstrukcja ta oferuje sprawdzony układ napędowy . To sześciocylindrowy rzędowy silnik Mercedes-Benz OM 470 o pojemności skokowej 10,7-litra i mocy 290 kW (394 KM) (do wyboru jest jeszcze wersja 335 kW / 456 KM). lub OM 471 (12,8). litrowa) o mocy 350 kW (476 KM) i 375 kW (510 KM).
W układzie przeniesienia napędu zastosowano w pełni zautomatyzowaną manualną skrzynią biegów GO 250‑8 PowerShift (do wyboru jest jeszcze sześciobiegowa manualna skrzynią biegów, ale tylko w pojazdach dwuosiowych).
Poniżej kilka danych technicznych testowanej przez nas Setry ComfortClass S 515 HD:
Długość/szerokość/wysokoćś | 12,295/2,550/3,770 mm |
Rozstaw osi | 6,090 mm |
Zwis przedni / tylny | 2,890/3,315 mm |
Średnia zawracania | 21,616 mm |
Wysokość wnętrza | 2,100 mm |
Wysokość podłogi przy stanowisku kierowcy | 920 mm |
Wysokość podłogi w centralnym miejscu | 1,170 mm |
Przestrzeń bagażowa | 9.9 m3 |
Zbiornik paliwa | 400 l |
Zbiornik AdBlue | 35 l |
Rozmiar kół | 295/80 R 22.5 |
DMC | 19,500 kg |
Naciski na oś | 7,500 kg/12,600 kg |
Silnik | OM 470/Euro VI e |
Pojemność | R6/10,677 cm3 |
Moc | 335 kW (456 hp) przy 2.200 rpm |
Moment napędowy | 2,200 Nm przy 1,100 rpm |
Skrzynia biegów | Zautomatyzowana skrzynia GO 250-8 PowerShift |
S 516 HDH
Setra TopClass 500 – to trzy modele HDH na trzech osiach, w tym sprawdzony przez nas model S 516 HDH. To wszechstronny model o długości 13,3 metra z dużą ilością miejsca dla pasażerów i bagażu, a dzięki trzem osiom oferuje duże rezerwy w zakresie nośności. Dzięki swojej wszechstronności i ekskluzywności S 516 HDH jest właściwym wyborem na wymagające podróże. W układzie napędowy mamy jednostkę napędową OM 471 (12,8 l) o mocy 350 kW (476 KM) (w opcji dostępna jest jeszcze wersja o mocy 375 kW / 510 KM). W TopClass wszystkie silniki współpracują z w pełni zautomatyzowaną manualną skrzynią biegów GO 250-8 PowerShift. Bez względu na kombinację.
Poniżej podstawowe dane techniczne "lizbońskiej" Setry S 516 HDH:
Długość/szerokość/wysokość | 13,325/2,550/3,880 mm |
Rozstaw osi | 6,300+1,350 mm |
Zwis przedni / tylny | 2,890/2,785 mm |
Średnia zawracania | 21,918 mm |
Wysokość wnętrza | 2,100 mm |
Wysokość podłogi przy stanowisku kierowcy | 1,070 mm |
Wysokość podłogi w centralnym miejscu | 1,390 mm |
Przestrzeń bagażowa | 11,4 m3 |
Zbiornik paliwa | 520 l |
Zbiornik AdBlue | 53 l |
Rozmiar kół | 295/80 R 22.5 |
DMC | 24,750 kg |
Naciski na oś | 7,500 kg/11,500 kg/5,750 kg |
Silnik | OM 471/Euro VI e |
Pojemność | R6/12,809 cm3 |
Moc | 375 kW (510 hp) at 1,600 rpm |
Moment napędowy | 2.500 Nm przy 1,100 rpm |
Skrzynia biegów | W pełni zautomatyzowana GO 250-8 PowerShift |
Oś przednia | ZF RL 82 EC, niezależne zawieszenie |
Oś tylna | RO 440, ratio 3.583:1 |
Oś przednia | ZF RL 82 EC, niezależne zawieszenie |
Oś tylna | RO 440, ratio 3.583:1 |
NOWA TWARZ
Setra to marka-legenda będąca uosobieniem autokarów turystycznych klasy premium od ponad siedmiu dekad. Następna generacja ComfortClass i TopClass (w tym również piętrowy autokar) posiada wyraźne logo marki, które zostało trójwymiarowo wykonane w chromie i wydaje się unosić na błyszczącym, czarnym tle. Obszar ten otacza chromowana (TopClass) i srebrna (ComfortClass) ramka, która pod kątem przechodzi na boki autobusu, "zahaczając" o zestaw świateł , obejmujący kierunkowskazy, światła do jazdy dziennej i światła pozycyjne. W TopClass mamy teraz jeszcze jaśniejsze reflektory LED z obudową obudowy w czarnym chromie, przypominają swoim designem reflektory teatralne. Z tyłu światła Setra zostały zmieniony na mocne, ciągłe paski. Nadruk linii brandingu jest podświetlany przez pasek LED.
BEZPIECZEŃSTWO NUMEREM JEDEN
Przyspieszanie, hamowanie, utrzymywanie dystansu, kierowanie, utrzymywanie się na pasie ruchu, a nawet awaryjne zatrzymanie – te wszystkie funkcje spełnia nowy Active Drive Assist 2. Układ ten zwalnia kierowcę z większej części ciągłych drobnych korekt układu kierowniczego, aby utrzymać pojazd na swoim pasie. Do tego dochodzi Active Brake Assist 5, który wykorzystuje kombinację systemu radarowego i kamer. W ramach tego systemu system wspomagania, który jest standardem w pojazdach TopClass i ComfortClass, pojazd może nie tylko sam wykonywać zautomatyzowane, maksymalne hamowanie aż do zatrzymania w przypadku nieruchomych i ruchomych przeszkód (cyli jak ABA 4), ale także - jako pierwszy taki układ na świecie w autokarach jest w stanie zainicjować zautomatyzowane hamowanie z maksymalnym całkowitym zatrzymaniem zarówno pieszych, jak i pieszych w ruchu do prędkości 50 km/h.
Inna innowacje to system kamer 360°, który zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach podczas manewrowania i w ciasnych przestrzeniach. Cztery kamery z przodu, z tyłu i nad bocznymi szybami rejestrują otoczenie pojazdu i zapewniają pośrednią widoczność we wszystkich kierunkach w zakresie 360° z lotu ptaka. Podobnie jak nowe, w pełni diodowe reflektory plus asystent świateł drogowych, oprócz funkcjonalności i łatwości obsługi podnosi to poziom bezpieczeństwa na drodze. Setra S 516 HDH i S 515 HD
COŚ DLA KIEROWCY
Wreszcie, na wyposażeniu standardowym nowych autokarów Setry pojawił się w nowy system wspomagania kierowcy Score, który ocenia aktualne zachowanie kierowcy na podstawie wielu parametrów, a także stopień wykorzystania systemów wspomagania. W efekcie umożliwia to szybką poprawę stylu jazdy, dzięki indywidualnym informacjom zwrotnym i sugestiom na wyświetlaczu. Dzięki Driver Score kierowca może stale optymalizować swój styl jazdy i stać się prawdziwym "mistrzem kierownicy".
Standarem w Setrze jest już układ Keyless, czyli po wejściu kierowcy do autokaru, pojazd sam identyfikuje kluczyk w obszarze kokpitu. Kierowca może odblokować stacyjkę lub włączyć zapłon jednym naciśnięciem przycisku. Silnik uruchamia się przez krótkie naciśnięcie przycisku Start, jednocześnie naciskając pedał hamulca lub alternatywnie - naciskając przycisk Start na dłużej niż pięć sekund. Jednocześnie Keyless Start zwiększa bezpieczeństwo przed kradzieżą pojazdu dzięki zintegrowanemu immobilizerowi. Setra S 515 HD Po lewej stronie deski rozdzielczej znajduje się elektroniczny hamulec postojowy. Łączy on w sobie prostą obsługę i wysoki poziom bezpieczeństwa. Kierowca aktywuje hamulec postojowy ręcznie, pociągając za dźwignię lub naciskając przycisk „P”. Zwalniają hamulec postojowy, naciskając pedał przyspieszenia (standard z przekładnią PowerShift) lub ponownie naciskając przycisk „P”. Zintegrowana funkcja wstrzymania jest aktywowana, gdy pojazd jest nieruchomy, poprzez mocniejsze wciśnięcie pedału hamulca. Hamulec zostaje zwolniony dopiero wtedy, gdy kierowca ponownie naciśnie pedał przyspieszenia. Podczas ruszania pod górę system wspomaga zintegrowany system wspomagania ruszania (standard w TopClass). Wreszcie hamulec postojowy jest opcjonalnie włączany automatycznie, gdy pojazd stoi, kierowca odpina pas i opuszcza siedzenie. Zapobiega to niezamierzonemu stoczeniu się autokaru. Setra S 516 HDH