TestDriveDay Travego
W dniach 22-24 kwietnia na torze Centrum Doskonalenia Techniki Jazdy w Kąkolewie odbyła się prezentacja autokaru Mercedes-Benz Travego III generacji.
Wielkie testowanie Travego każda z dwóch grup rozpoczynała od popołudniowej prezentacji modelu. –Przede wszystkim staraliśmy się pokazać przewoźnikom nowe rozwiązania służące podniesieniu bezpieczeństwa –opisuje Tomasz Talarek, dyrektor marki Mercedes-Benz. –Mamy bardzo dobre informacje dla kierowcy i pilota. Dzięki wydłużeniu całej konstrukcji autobusu o 40 mm możliwie było wprowadzenie systemu Front Collision Guard (FCG), który zabezpiecza przednią część autobusu przed skutkami czołowych kolizji. Kolejna nowość to aktywny asystent hamowania (ABA), który po raz pierwszy na świecie został zastosowany w autobusie. I to właśnie w Travego. Generalnie wszyscy uczestnicy testu zdawali sobie sprawę z licznych aktywnych układów bezpieczeństwa zainstalowanych w Mercedesach i potrafili jednym tchem je wymienić – ABS, ASR, EBS, ESP, BA, LA czy ART z ABA. Jednak w tych „wyliczankach”brakowało większej wiary skuteczność elektronicznych systemów. Dopiero następnego dnia, kiedy próbowaliśmy wywrócić autobus podczas gwałtownych skrętów przy 100 km/h, czy awaryjnie hamować z prędkości 80 km/h –wszyscy docenili ich obecności oraz znaczenie. I oto właśnie chodziło! –podkreśla Tomasz Talarek.
Zaczynamy jazdę
Drugiego dnia rano wszyscy stawili się na torze w Kąkolewie. Naszym trenerem był Franz Bayer, który na początku tygodnia poprowadził kolejny trening bezpiecznej i ekonomicznej jazdy dla polskich kierowców. Tym razem miał wyjątkowe zadanie. Pokazać właścicielom firm zupełnie nową jakość jazdy Travego III generacji oraz tchnąć, choć trochę wiary w zaawansowaną technologię. Zaczęliśmy od awaryjnego hamowania treningowym Tourismo. Proste zdanie, ale przy prędkości 80 km/h stale robiące duże wrażenie. Po nim już nikt nie miał wątpliwości, że zastosowanie elektronicznie sterowanego układu hamulcowego (EBS) czy wspomaganie awaryjnego hamowania (BA) ma duży sens.
Następnie przyszedł czas na bliższe spotkanie z PowerSfift –zautomatyzowaną skrzynią biegów, która obok manualnej, 6-biegowej przekładni GO 210 jest oferowana we wszystkich autokarach Mercedesa. Jej osiem biegów całkowicie panuje nawet nad obciążonymi autobusami o długości 15-metrów. Pierwsze sześć biegów pasuje do specyfiki w terenie zabudowanym, natomiast pozostałe zapewniają ekonomiczne rozwijanie najwyższych prędkości. Oczywiście w każdym momencie można z łatwością przejść na tryb manualny (po przesunięciu drążka w lewo), jednak w ogólnym rozrachunku tryb automatyczny daje większe oszczędności w zużyciu paliwa. –Ekonomia jazdy była nadrzędnym celem powstania nowej skrzyni i dlatego do tej pory –mimo wielu prób udowodnienia, że jest inaczej–tryb automatyczny zapewnia mniejsze zużycie paliwa niż tryb manualny –tłumaczy Tomasz Talarek. –PowerShitf w mgnieniu oka wczytuje się w charakterystykę silnika i załącza bieg zapewniający najbardziej efektywną jazdę. Szybkie przełożenie zapewnia mniejsza stratę prędkości, a to z kolei zapewnia mniejsze zużycie paliwa i większy komfort. Nie ma większej frajdy dla kierowcy niż idealnie gładkie rozpędzenie prawie 18-tonowego kolosa –zapewnia Tomasz Talarek.
ABA na deser
I na koniec intensywnego treningu wszyscy mogli zobaczyć, na czym polega działanie systemu ABA, który dzięki radarowi wyłapuje niebezpieczeństwa grożące autobusowi ze strony zbyt wolno poruszających się pojazdów. Franz Bayer przeprowadził dla nas specjalny pokaz, podczas którego –przy różnych prędkościach –pod nasz autobus „wpychał się”samochód osobowy i gwałtownie hamował. Za każdym razem, przy symulowanym braku reakcji kierowcy, Travego samo zatrzymywało się tuż przed przeszkodą. Zaawansowana technologia po raz kolejny odniosła sukces.
–Jestem przekonany, że przewoźnicy dotychczas nastawieni sceptycznie do nowinek elektronicznych wkrótce przekonają się do systemów takich jak ABA, ART (tempomat odległości) czy LA (asystenta linii). Świadczy o tym fakt, że w już tym roku zostały zamówione dwa autobusy Travego III generacji –mówi z satysfakcją Tomasz Talarek. –To znak, że polscy przewoźnicy doceniają ogromny wkład Mercedesa w podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz stawiają na produkty najwyższej jakości. Oczywiście Travego ma swoją cenę, ale taki okręt flagowy to najlepsza wizytówka przewoźnika, jaką tylko można sobie wymarzyć –zapewnia Tomasz Talarek.
Tabela 1. Podstawowe dane techniczne autobusów Mercedes-Benz TRAVEGO III generacji
Układ foteli (standard)
|
TRAVEGO
|
TRAVEGO M
|
TRAVEGO L
|
|
3 gwiazdki
|
49/1/1
|
53/1/1
|
57/1/1
|
|
4 gwiazdki
|
44/1/1
|
48/1/1
|
52/1/1
|
|
5 gwiazdek
|
40/1/1
|
44/1/1
|
48/1/1
|
|
Wymiary
|
|
|
|
|
Długość [mm]
|
12.140
|
12.960
|
13.990
|
|
Szerokość [mm]
|
2.550
|
2.550
|
2.550
|
|
Wysokość [mm] wraz z klimatyzacja
|
ca 3.710
|
ca 3.710
|
ca 3.710
|
|
Rozstaw osi przedniej i napędowej [mm]
|
6.080
|
6.080
|
7.110
|
|
Rozstaw osi napędowej i wleczonej [mm]
|
–
|
1.350
|
1.350
|
|
Ogumienie
|
295/80 R 22,5
|
295/80 R 22,5
|
295/80 R 22,5
|
|
Zwis przedni [mm]
|
2.760
|
2.760
|
2.760
|
|
Zwis tylny [mm]
|
3.300
|
2.770
|
2.770
|
|
Kąt natarcia przedni [•]
|
7,65
|
7,65
|
7,65
|
|
Kąt zejścia tylny [’]
|
6,9
|
8,3
|
8,3
|
|
Min. średnica zawracania po obrysie [mm]
|
20.980
|
21.190
|
23.670
|
|
Min. średnica zawracania po śladzie kół [mm]
|
16.950
|
17.160
|
19.630
|
|
Silnik i skrzynia biegów
|
|
|
|
|
Silnik (Seria)
|
Mercedes-Benz OM 457 LA
|
Mercedes-Benz OM 457 LA
|
Mercedes-Benz OM 457 LA
|
|
EU Norma ekologii
|
Euro 5
|
Euro 5
|
Euro 5
|
|
System
|
BlueTec®SCR
|
BlueTec®SCR
|
BlueTec®SCR
|
|
Moc [kW(KM)] maks.
|
315(428)
|
315(428)
|
315(428)
|
|
Pojemność silnika [cm3]
|
11.967
|
11.967
|
11.967
|
|
Liczna cylindrów/ Układ
|
6 / rzędowy stojący
|
6 / rzędowy, stojący
|
6 / rzędowy, stojący
|
|
Moment obrotowy maks. [Nm] / obroty
|
2.100 przy 1.100 / min (Nm)
|
2.100 przy 1.100/ min (Nm)
|
2.100 przy 1.100 / min (Nm)
|
|
Skrzynia biegów (Seria), Typ
|
6-cio biegowa Mercedes-Benz GO 210, ze wspomaganiem
|
6-cio biegowa Mercedes-Benz GO 210, ze wspomaganiem
|
6-cio biegowa Mercedes-Benz GO 210, ze wspomaganiem
|
|
Silnik 2 (Opcja)
|
Mercedes Benz OM 457 LA
|
Mercedes Benz OM 457 LA
|
Mercedes Benz OM 457 LA
|
|
EU Norma ekologii
|
Euro 5, BlueTec®
|
Euro 5, BlueTec®
|
Euro 5, BlueTec®
|
|
Moc [kW(KM)] maks.
|
335 (456)
|
335 (456)
|
335 (456)
|
|
Pojemność silnika [cm3]
|
11.967
|
11.967
|
11.967
|
|
Liczna cylindrów/ Układ
|
6 / rzędowy, stojący
|
6 / rzędowy, stojący
|
6 / rzędowy, stojący
|
|
Moment obrotowy maks. [Nm] / obroty
|
2.200 Nmbei 1.100/min
|
2.200 Nmbei 1.100/min
|
2.200 Nm bei 1.100/min
|
|
Silnik 3 (Opcja)
|
–
|
Mercedes Benz OM 502 LA
|
Mercedes Benz OM 502 LA
|
|
EU Norma ekologii
|
–
|
Euro 5, BlueTec®
|
Euro 5, BlueTec®
|
|
Moc [kW(KM)] maks.
|
–
|
350 (476)
|
350 (476)
|
|
Pojemność silnika [crr>3]
|
–
|
15.930 *
|
15.930
|
|
Liczna cylindrów/ Układ
|
–
|
8 / widlasty
|
8 / widlasty
|
|
Moment obrotowy maks. [Nm] / obroty
|
2.100 Nm bei 1.080/min
|
2.100 Nm bei 1.080/min
|
|
|
Skrzynia biegów (Opcja)
|
8-mio biegowa MB GO 240-8 MPS,
zautomatyzowana
|
8-mio biegowa MB GO 240-8 MPS, zautomatyzowana
|
8-mio biegowa MB GO 240-8 MPS, zautomatyzowana
|
|
Układ jezdny
|
|
|
|
|
Wspomaganie kierownicy
|
ZF 8098 Serwcom
|
ZF 8098 Sen/ocom
|
ZF 8098 Servocom
|
|
Oś przednia, Typ
|
ZF, zawieszona niezależnie
|
ZF, zawieszona niezależnie
|
ZF, zawieszona niezależnie
|
|
Oś napędowa, Typ
|
Mercedes-Benz HO 6
|
Mercedes-Benz HO 6
|
Mercedes-Benz HO 6
|
|
Oś wleczona, Typ
|
–
|
ZF RAS aktywna, zawieszona niezależnie
|
ZF RAS aktywna, zawieszona niezależnie
|
|
Hamulce
|
|
|
|
|
Układ hamulcowy
|
Sterowany elektronicznie (EBS) tarcze hamulcowe
|
Sterowany elektronicznie (EBS) tarcze hamulcowe
|
Sterowany elektronicznie (EBS)
tarcze hamulcowe
|
|
Hamulec ciągłego działania Elektro-pneumatyczny system hamulcowy
|
Hydrodynamiczny Retarder (Voith)
—-
EBS |
Hydrodynamiczny Retarder (Voith) EBS
|
Hydrodynamiczny Retarder (Voith) EBS
|
|
Systemy wspomagania kierowcy
|
|
|
|
|
Limiter ciągłego działania (DBL)
|
X
|
X
|
X
|
|
ABS
|
X
|
X
|
X
|
|
ASR
|
X
|
X
|
X
|
|
ESP
|
X
|
X
|
X
|
|
Asystent hamowania (BAS)
|
X
|
X
|
X
|
|
Tempomat odległości (ART)
|
x (Opcja)
|
x (Opcja)
|
x (Opcja)
|
|
Asystent pasa ruchu (SPA)
|
x (Opcja)
|
x (Opcja)
|
x (Opcja)
|
|
Front Collision Guard (FCG),
|
X
|
X
|
X
|
|
Aktywny asystent hamowania (ABA)
|
x (Opcja)
|
x (Opcja)
|
x (Opcja)
|
|
Asystent parkowania
|
Parktronic®w wyświetlaniem diodowym w lusterkach lub kamera cofania z wyświetlaczem centralnym
|
Parktronic®w wyświetlaniem diodowym w lusterkach lub kamera cofania z wyświetlaczem centralnym
|
Parktronic®w wyświetlaniem diodowym w lusterkach lub kamera cofania z wyświetlaczem centralnym
|
|
Masy
|
|
|
|
|
Pojemność zbiorników paliwa [1]
|
Ca 490
|
Ca 475
|
Ca 475
|
|
Pojemność zbiornika AdBlue [1]
|
Ca 61
|
Ca 47,5
|
Ca 47,5
|
|
Masa własna [kg] [1]
|
|
|
|
|
Dopuszczalna masa całkowita DMC [kg]
|
18.000
|
24.000
|
24.000
|
|
Oś przednia [kg]
|
7.100
|
7.100
|
7.100
|
|
Oś napędowa [kg]
|
11.500
|
11.500
|
11.500
|
|
Oś wleczona [kg] [3]
|
–
|
5.750
h
|
5.750
|
|
Drzwi
|
|
|
|
|
Wysokość portalu, drzwi 1 [mm]
|
2.070
|
2.070
|
2.070
|
|
Wysokość portalu, drzwi 2 [mm]
|
1.840
|
1.840
|
1.840
|
|
Szerokość portalu, drzwi 1 [mm]
|
900
|
900
|
900
|
|
Szerokość portalu, drzwi 2 [mm]
|
900
|
900
|
900
|
|
Wysokość w świetle, drzwi 1 [mm]
|
2.010
|
2.010
|
2.010
|
|
Wysokość w świetle, drzwi 2 [mm]
|
1.815
|
1.815
|
1.815
|
|
Szerokość w świetle, drzwi 1 [mm]
|
770
|
770
|
770
|
|
Szerokość w świetle, drzwi 2 [mm]
|
590 – 650 (w zależności od układu
foteli)
|
590 – 650 (w zależności od układu
foteli)
|
590 – 650 (w zależności od układu
foteli)
|
|
Wysokość stopnia nad jezdnią, drzwi 1 [mm]
|
Ca 350
|
Ca 350
|
Ca 350
|
|
Wysokość stopnia nad jezdnią, drzwi 1 [mm]
|
Ca 325
|
Ca 325
|
Ca 325
|
|
Wysokość kolejnych stopni, drzwi 1 [mm]
|
3 x 170 + 2 x 178
|
3 x 170 + 2 x 178
|
3 x 170 + 2 x 178
|
|
Wysokość kolejnych stopni, drzwi 2 [mm]
|
4×250
|
4×250
|
4×250
|
|
Wysokość podłogi przy kierowcy nad jezdnią [mm]
|
Ca 860
|
Ca 860
|
Ca 860
|
|
Wysokość podłogi w przejściu środkowym nad jezdnią [mm]
|
Ca 1.330
|
Ca 1.330
|
Ca 1.330
|
|
Wysokość podestu foteli nad przejściem środkowym i [mm]
|
150
|
150
|
150
|
|
Wysokość do okien od podestu [mm]
|
750
|
750
|
750
|
|
Ogrzewanie / Wentylacja / Klimatyzacja
|
|
|
|
|
Moc chłodzenia w przestrzeni pasażerskiej [kW]
|
32
|
32
|
35
|
|
Moc ogrzewania w przestrzeni pasażerskiej [kW]
|
38
|
38
|
42
|
|
Moc chłodzenia w przestrzeni kierowcy [kW]
|
8
|
8
|
8
|
|
Moc ogrzewania w przestrzeni kierowcy [kW]
|
18
|
18
|
18
|
|
Bagażnik
|
|
|
|
|
i Pojemność bagażnika głównego [m3]
|
Ca 9,6
|
Ca 9,6
|
Ca 12,2
|
|
| Pojemność bagażnika głównego [m3] z toaletą
|
Ca 8,4
|
Ca 8,4
|
Ca 11,0
|
|
Pojemność bagażnika głównego [m3] z toaletą i z kabiną [ sypialną
|
Ca 7,0
|
Ca 7,0
|
Ca 9,6
|
|
|
|
|
|
|
[1] Masa własna (wyliczana wg DIN 70020) w zależności od wyposażenia
Tabela 2. Najważniejsze, standardowe wyposażenie Mercedes-Benz Travego III Generacji
|
Travego
|
Travego M
|
Travego L
|
SilnikOM457LA315kWEuro5
|
X
|
X
|
X
|
Włącznik silnika Start/Stop w komorze silnika
|
X
|
X
|
X
|
Skrzynia biegów Mercedes-Benz 6 przełożeń + wsteczny, manualna ze wspomaganiem
|
X
|
X
|
X
|
Elektroniczny układ hamulcowy (EBS)
|
X
|
X
|
X
|
Wskaźnik zużycie okładzin hamulcowych
|
X
|
X
|
X
|
Układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS)
|
X
|
X
|
X
|
Układ zapobiegający ślizganiu się kół podczas ruszania (ASR)
|
X
|
X
|
X
|
Elektroniczny Program Stabilizacji jazdy (ESP)
|
X
|
X
|
X
|
Retarder hydrodynamiczny Typ Voith VR 115
|
X
|
X
|
X
|
Limitem prędkości ciągłego działania (DBL)
|
X
|
X
|
X
|
Tarcze hamulcowe wszystkich kół
|
X
|
X
|
X
|
Oś napędowa Mercedes-Benz HO6
|
X
|
X
|
X
|
Oś wleczona aktywnie sterowana oraz z zawieszeniem niezależnym kół
|
–
|
X
|
X
|
Przełożenie osi napędowej i=3,583
|
X
|
X
|
X
|
Stabilizatory przedniej i tylnych osi
|
X
|
X
|
X
|
Układ podnoszenie i opuszczania nadwozia
|
X
|
X
|
X
|
Osłony kół ze stali szlachetnej polerowanej
|
X
|
X
|
X
|
Fotel kierowcy typ Grammer MSG 90.6, z 3-punktowym pasem bezp., zagłówkiem, regulacją wysokości, zawieszeniem pneumatycznym
|
X
|
X
|
X
|
Kolumna kierownicza z regulacją pionową i poziomą oraz blokada kierownicy
|
X
|
X
|
X
|
Tempomat
|
X
|
X
|
X
|
Dodatkowy sygnał pneumatyczny, włączany elektrycznie
|
X
|
X
|
X
|
Lusterka zewnętrzne główne i pomocnicze podgrzewane, składane ręcznie, lustra główne ustawiane elektrycznie
|
X
|
X
|
X
|
Lusterka wewnętrzne regulowane ręcznie
|
X
|
X
|
X
|
Lusterko zapasowe zewnętrzne, pasujące na lewą i prawą stronę
|
X
|
X
|
X
|
Mikrofon kierowcy
|
X
|
X
|
X
|
Centralny zamek klap bagażowych osobno sterowany dla lewej i prawej strony. Drzwi i klapki wlewu paliwa ryglowane zdalnie pilotem.
|
X
|
X
|
X
|
Schowek zamykany na kluczyk nad kierowcą
|
X
|
X
|
X
|
Tachograf DTCO
|
X
|
X
|
X
|
Fotel dla pilota pojedynczy z podłokietnikiem, pasem 3-punktowym, składany i regulowany
|
X
|
X
|
X
|
Lampka do czytanie dla pilota mocowana na przednim prawym słupku
|
X
|
X
|
X
|
Mikrofon dla pilota
|
X
|
X
|
X
|
Schowek zamykany na kluczyk nad pilotem
|
X
|
X
|
X
|
Linia wyposażeniowa FLAIR
|
X
|
X
|
X
|
Fotele TSX ze zintegrowanymi uchwytami, regulowane oparcia i rozmów boczny, siateczki, podłokietniki od strony przejścia, haczyki na torebki, numeracja foteli, ozdobny zagłówek materiałowy
|
X
|
X
|
X
|
Pasy bezpieczeństwa foteli pasażerskich zgodnie z „Tempo 100 km/h’, 2-punktowe
|
X
|
X
|
X
|
Siateczki na ściankach dla pierwszych foteli
|
X
|
X
|
X
|
Podnóżki dla pasażerów
|
X
|
X
|
X
|
Lodówka z przodu po prawej stronie, pojemność ca 65 litrów
|
X
|
X
|
X
|
Wydzielony schowek zamykany roletą po lewej stronie w wejściu środkowym
|
X
|
X
|
X
|
Głośniki dla pasażerów nad każdą parą foteli
|
X
|
X
|
X
|
Radio Blaupunkt Professional Linę
|
X
|
X
|
X
|
Antena kombinowana Radio/Telefon
|
X
|
X
|
X
|
Wyświetlacz z godziną, temperaturą zewn. i wewn., zajętość WC [jeśli jest), zapnij pasy
|
X
|
X
|
X
|
Zasłonki w przedziale pasażerskim
|
X
|
X
|
X
|
Lusterko wewnętrzne nad wejściem środkowym
|
X
|
X
|
X
|
Klimatyzacja dachowa 32 kW automatyczna z osobnym układem dla kierowcy
|
X
|
X
|
–
|
Klimatyzacja dachowa 35 kW automatyczna z osobnym układem dla kierowcy
|
–
|
–
|
X
|
Konwektory grzewcze po obu stronach
|
X
|
X
|
X
|
Klapy dachowe sterowane elektrycznie, uchylane obustronnie
|
X
|
X
|
X
|
Akumulatory 2 x 200 A
|
X
|
–
|
–
|
Akumulatory 2 x 220 A
|
–
|
X
|
X
|
Klapy boczne bagażnika otwierane pionowo typu „Hubkinematik’
|
X
|
X
|
X
|
Klapy boczne bagażnika z osłonami wewnętrznymi
|
X
|
X
|
X
|
Śmietnik w wejściu środkowym pojedynczy
|
X
|
X
|
X
|
Zestaw narzędzi, gaśnice, apteczki
|
X
|
X
|
X
|