Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TestDriveDay Travego

infobus
29.04.2009 22:02
W dniach 22-24 kwietnia na torze Centrum Doskonalenia Techniki Jazdy w Kąkolewie odbyła się prezentacja autokaru Mercedes-Benz Travego III generacji.
Wielkie testowanie Travego każda z dwóch grup rozpoczynała od popołudniowej prezentacji modelu. –Przede wszystkim staraliśmy się pokazać przewoźnikom nowe rozwiązania służące podniesieniu bezpieczeństwa –opisuje Tomasz Talarek, dyrektor marki Mercedes-Benz. –Mamy bardzo dobre informacje dla kierowcy i pilota. Dzięki wydłużeniu całej konstrukcji autobusu o 40 mm możliwie było wprowadzenie systemu Front Collision Guard (FCG), który zabezpiecza przednią część autobusu przed skutkami czołowych kolizji. Kolejna nowość to aktywny asystent hamowania (ABA), który po raz pierwszy na świecie został zastosowany w autobusie. I to właśnie w Travego. Generalnie wszyscy uczestnicy testu zdawali sobie sprawę z licznych aktywnych układów bezpieczeństwa zainstalowanych w Mercedesach i potrafili jednym tchem je wymienić – ABS, ASR, EBS, ESP, BA, LA czy ART z ABA. Jednak w tych „wyliczankach”brakowało większej wiary skuteczność elektronicznych systemów. Dopiero następnego dnia, kiedy próbowaliśmy wywrócić autobus podczas gwałtownych skrętów przy 100 km/h, czy awaryjnie hamować z prędkości 80 km/h –wszyscy docenili ich obecności oraz znaczenie. I oto właśnie chodziło! –podkreśla Tomasz Talarek.
TestDriveDay Travego rozpoczynał się od prezentacji teoretycznej –pierwszy od lewej siedzi Tomasz Talarek, dyrektor marki Mercedes-Benz22-24 kwietnia na torze Centrum Doskonalenia Techniki Jazdy w Kąkolewie odbyła się prezentacja autokaru Mercedes-Benz Travego III generacji.2_760Zajęcia zaczynały się teoretycznego wykładu na temat bezpieczeństwa Trening hamowania na Mercedes-Benz Tourismo Trening hamowania na Mercedes-Benz Tourismo Trening hamowania na Mercedes-Benz Tourismo Trening hamowania na Mercedes-Benz Tourismo
Zaczynamy jazdę
Drugiego dnia rano wszyscy stawili się na torze w Kąkolewie. Naszym trenerem był Franz Bayer, który na początku tygodnia poprowadził kolejny trening bezpiecznej i ekonomicznej jazdy dla polskich kierowców. Tym razem miał wyjątkowe zadanie. Pokazać właścicielom firm zupełnie nową jakość jazdy Travego III generacji oraz tchnąć, choć trochę wiary w zaawansowaną technologię. Zaczęliśmy od awaryjnego hamowania treningowym Tourismo. Proste zdanie, ale przy prędkości 80 km/h stale robiące duże wrażenie. Po nim już nikt nie miał wątpliwości, że zastosowanie elektronicznie sterowanego układu hamulcowego (EBS) czy wspomaganie awaryjnego hamowania (BA) ma duży sens.
Następnie przyszedł czas na bliższe spotkanie z PowerSfift –zautomatyzowaną skrzynią biegów, która obok manualnej, 6-biegowej przekładni GO 210 jest oferowana we wszystkich autokarach Mercedesa. Jej osiem biegów całkowicie panuje nawet nad obciążonymi autobusami o długości 15-metrów. Pierwsze sześć biegów pasuje do specyfiki w terenie zabudowanym, natomiast pozostałe zapewniają ekonomiczne rozwijanie najwyższych prędkości. Oczywiście w każdym momencie można z łatwością przejść na tryb manualny (po przesunięciu drążka w lewo), jednak w ogólnym rozrachunku tryb automatyczny daje większe oszczędności w zużyciu paliwa. –Ekonomia jazdy była nadrzędnym celem powstania nowej skrzyni i dlatego do tej pory –mimo wielu prób udowodnienia, że jest inaczej–tryb automatyczny zapewnia mniejsze zużycie paliwa niż tryb manualny –tłumaczy Tomasz Talarek. –PowerShitf w mgnieniu oka wczytuje się w charakterystykę silnika i załącza bieg zapewniający najbardziej efektywną jazdę. Szybkie przełożenie zapewnia mniejsza stratę prędkości, a to z kolei zapewnia mniejsze zużycie paliwa i większy komfort. Nie ma większej frajdy dla kierowcy niż idealnie gładkie rozpędzenie prawie 18-tonowego kolosa –zapewnia Tomasz Talarek.
 Jazdy testowym Mercedesem Travego III generacji Jazdy testowym Mercedesem Travego III generacji Jazdy testowym Mercedesem Travego III generacji Jazdy testowym Mercedesem Travego III generacji Pokaz hamowania przy użyciu ESPPokaz hamowania przy użyciu ESPPokaz hamowania przy użyciu ESP
ABA na deser
I na koniec intensywnego treningu wszyscy mogli zobaczyć, na czym polega działanie systemu ABA, który dzięki radarowi wyłapuje niebezpieczeństwa grożące autobusowi ze strony zbyt wolno poruszających się pojazdów. Franz Bayer przeprowadził dla nas specjalny pokaz, podczas którego –przy różnych prędkościach –pod nasz autobus „wpychał się”samochód osobowy i gwałtownie hamował. Za każdym razem, przy symulowanym braku reakcji kierowcy, Travego samo zatrzymywało się tuż przed przeszkodą. Zaawansowana technologia po raz kolejny odniosła sukces.
–Jestem przekonany, że przewoźnicy dotychczas nastawieni sceptycznie do nowinek elektronicznych wkrótce przekonają się do systemów takich jak ABA, ART (tempomat odległości) czy LA (asystenta linii). Świadczy o tym fakt, że w już tym roku zostały zamówione dwa autobusy Travego III generacji –mówi z satysfakcją Tomasz Talarek. –To znak, że polscy przewoźnicy doceniają ogromny wkład Mercedesa w podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz stawiają na produkty najwyższej jakości. Oczywiście Travego ma swoją cenę, ale taki okręt flagowy to najlepsza wizytówka przewoźnika, jaką tylko można sobie wymarzyć –zapewnia Tomasz Talarek.
Franz Bayer prezentuje działanie systemu ABAFranz Bayer prezentuje działanie systemu ABAFranz Bayer prezentuje działanie systemu ABAFranz Bayer prezentuje Front Collision Guard (FCGTestDriveDay Travego –I grupaTestDriveDay Travego –II grupa
 

Tabela 1. Podstawowe dane techniczne autobusów Mercedes-Benz TRAVEGO III generacji
 
Układ foteli (standard)
TRAVEGO
TRAVEGO M
TRAVEGO L
 
3 gwiazdki
 49/1/1
53/1/1
57/1/1
 
4 gwiazdki
44/1/1
48/1/1
52/1/1
 
5 gwiazdek
40/1/1
44/1/1
48/1/1
 
Wymiary
 
 
 
 
Długość [mm]
12.140
12.960
13.990
 
Szerokość [mm]
2.550
2.550
2.550
 
Wysokość [mm] wraz z klimatyzacja
ca 3.710
ca 3.710
ca 3.710
 
Rozstaw osi przedniej i napędowej [mm]
6.080
6.080
7.110
 
Rozstaw osi napędowej i wleczonej [mm]
1.350
1.350
 
Ogumienie
295/80 R 22,5
295/80 R 22,5
295/80 R 22,5
 
Zwis przedni [mm]
2.760
2.760
2.760
 
Zwis tylny [mm]
3.300
2.770
2.770
 
Kąt natarcia przedni [•]
7,65
7,65
7,65
 
Kąt zejścia tylny [’]
6,9
8,3
8,3
 
Min. średnica zawracania po obrysie [mm]
20.980
21.190
23.670
 
Min. średnica zawracania po śladzie kół [mm]
16.950
17.160
19.630
 
Silnik i skrzynia biegów
 
 
 
 
Silnik (Seria)
Mercedes-Benz OM 457 LA
Mercedes-Benz OM 457 LA
Mercedes-Benz OM 457 LA
 
EU Norma ekologii
Euro 5
Euro 5
Euro 5
 
System
BlueTec®SCR
BlueTec®SCR
BlueTec®SCR
 
Moc [kW(KM)] maks.
315(428)
315(428)
315(428)
 
Pojemność silnika [cm3]
11.967
11.967
11.967
 
Liczna cylindrów/ Układ
6 / rzędowy stojący
6 / rzędowy, stojący
6 / rzędowy, stojący
 
Moment obrotowy maks. [Nm] / obroty
2.100 przy 1.100 / min (Nm)
2.100 przy 1.100/ min (Nm)
2.100 przy 1.100 / min (Nm)
 
Skrzynia biegów (Seria), Typ
6-cio biegowa Mercedes-Benz GO 210, ze wspomaganiem
6-cio biegowa Mercedes-Benz GO 210, ze wspomaganiem
6-cio biegowa Mercedes-Benz GO 210, ze wspomaganiem
 
Silnik 2 (Opcja)
Mercedes Benz OM 457 LA
Mercedes Benz OM 457 LA
Mercedes Benz OM 457 LA
 
EU Norma ekologii
Euro 5, BlueTec®
Euro 5, BlueTec®
Euro 5, BlueTec®
 
Moc [kW(KM)] maks.
335 (456)
335 (456)
335 (456)
 
Pojemność silnika [cm3]
11.967
11.967
11.967
 
Liczna cylindrów/ Układ
6 / rzędowy, stojący
6 / rzędowy, stojący
6 / rzędowy, stojący
 
Moment obrotowy maks. [Nm] / obroty
2.200 Nmbei 1.100/min
2.200 Nmbei 1.100/min
2.200 Nm bei 1.100/min
 
Silnik 3 (Opcja)
Mercedes Benz OM 502 LA
Mercedes Benz OM 502 LA
 
EU Norma ekologii
Euro 5, BlueTec®
Euro 5, BlueTec®
 
Moc [kW(KM)] maks.
350 (476)
350 (476)
 
Pojemność silnika [crr>3]
15.930                                              *
15.930
 
Liczna cylindrów/ Układ
8 / widlasty
8 / widlasty
 
Moment obrotowy maks. [Nm] / obroty
2.100 Nm bei 1.080/min
2.100 Nm bei 1.080/min
 
Skrzynia biegów (Opcja)
8-mio biegowa MB GO 240-8 MPS,
zautomatyzowana
8-mio biegowa MB GO 240-8 MPS, zautomatyzowana
8-mio biegowa MB GO 240-8 MPS, zautomatyzowana
 
Układ jezdny
 
 
 
Wspomaganie kierownicy
ZF 8098 Serwcom
ZF 8098 Sen/ocom
ZF 8098 Servocom
 
Oś przednia, Typ
ZF, zawieszona niezależnie
ZF, zawieszona niezależnie
ZF, zawieszona niezależnie
 
Oś napędowa, Typ
Mercedes-Benz HO 6
Mercedes-Benz HO 6
Mercedes-Benz HO 6
 
Oś wleczona, Typ
ZF RAS aktywna, zawieszona niezależnie
ZF RAS aktywna, zawieszona niezależnie
 
Hamulce
 
 
 
 
Układ hamulcowy
Sterowany elektronicznie (EBS) tarcze hamulcowe
Sterowany elektronicznie (EBS) tarcze hamulcowe
Sterowany elektronicznie (EBS)
tarcze hamulcowe
 
Hamulec ciągłego działania Elektro-pneumatyczny system hamulcowy
Hydrodynamiczny Retarder (Voith)
               —-
EBS
Hydrodynamiczny Retarder (Voith) EBS
Hydrodynamiczny Retarder (Voith) EBS
 
Systemy wspomagania kierowcy
 
 
 
Limiter ciągłego działania (DBL)
X
X
X
ABS
X
X
X
ASR
X
X
X
ESP
X
X
X
Asystent hamowania (BAS)
X
X
X
Tempomat odległości (ART)
x (Opcja)
x (Opcja)
x (Opcja)
Asystent pasa ruchu (SPA)
x (Opcja)
x (Opcja)
x (Opcja)
Front Collision Guard (FCG),
X
X
X
Aktywny asystent hamowania (ABA)
x (Opcja)
x (Opcja)
x (Opcja)
Asystent parkowania
Parktronic®w wyświetlaniem diodowym w lusterkach lub kamera cofania z wyświetlaczem centralnym
Parktronic®w wyświetlaniem diodowym w lusterkach lub kamera cofania z wyświetlaczem centralnym
Parktronic®w wyświetlaniem diodowym w lusterkach lub kamera cofania z wyświetlaczem centralnym
Masy
 
 
 
Pojemność zbiorników paliwa [1]
Ca 490
Ca 475
Ca 475
Pojemność zbiornika AdBlue [1]
Ca 61
Ca 47,5
Ca 47,5
Masa własna [kg] [1]
 
 
 
Dopuszczalna masa całkowita DMC [kg]
18.000
24.000
24.000
Oś przednia [kg]
7.100
7.100
7.100
Oś napędowa [kg]
11.500
11.500
11.500
Oś wleczona [kg] [3]
5.750
h
5.750
Drzwi
 
 
 
Wysokość portalu, drzwi 1 [mm]
2.070
2.070
2.070
Wysokość portalu, drzwi 2 [mm]
1.840
1.840
1.840
Szerokość portalu, drzwi 1 [mm]
900
900
900
Szerokość portalu, drzwi 2 [mm]
900
900
900
Wysokość w świetle, drzwi 1 [mm]
2.010
2.010
2.010
Wysokość w świetle, drzwi 2 [mm]
1.815
1.815
1.815
Szerokość w świetle, drzwi 1 [mm]
770
770
770
Szerokość w świetle, drzwi 2 [mm]
590 – 650 (w zależności od układu
foteli)
590 – 650 (w zależności od układu
foteli)
590 – 650 (w zależności od układu
foteli)
Wysokość stopnia nad jezdnią, drzwi 1 [mm]
Ca 350
Ca 350
Ca 350
Wysokość stopnia nad jezdnią, drzwi 1 [mm]
Ca 325
Ca 325
Ca 325
Wysokość kolejnych stopni, drzwi 1 [mm]
3 x 170 + 2 x 178
3 x 170 + 2 x 178
3 x 170 + 2 x 178
Wysokość kolejnych stopni, drzwi 2 [mm]
4×250
4×250
4×250
Wysokość podłogi przy kierowcy nad jezdnią [mm]
Ca 860
Ca 860
Ca 860
Wysokość podłogi w przejściu środkowym nad jezdnią [mm]
Ca 1.330
Ca 1.330
Ca 1.330
Wysokość podestu foteli nad przejściem środkowym i   [mm]
150
150
150
Wysokość do okien od podestu [mm]
750
750
750
Ogrzewanie / Wentylacja / Klimatyzacja
 
 
 
   Moc chłodzenia w przestrzeni pasażerskiej [kW]
32
32
35
Moc ogrzewania w przestrzeni pasażerskiej [kW]
38
38
42
Moc chłodzenia w przestrzeni kierowcy [kW]
8
8
8
Moc ogrzewania w przestrzeni kierowcy [kW]
18
18
18
Bagażnik
 
 
 
i   Pojemność bagażnika głównego [m3]
Ca 9,6
Ca 9,6
Ca 12,2
|   Pojemność bagażnika głównego [m3] z toaletą
Ca 8,4
Ca 8,4
Ca 11,0
Pojemność bagażnika głównego [m3] z toaletą i z kabiną [   sypialną
Ca 7,0
Ca 7,0
Ca 9,6
|
 
 
 
[1] Masa własna (wyliczana wg DIN 70020) w zależności od wyposażenia
Tabela 2. Najważniejsze, standardowe wyposażenie Mercedes-Benz Travego III Generacji
 
Travego
Travego  M
Travego L
SilnikOM457LA315kWEuro5
X
X
X
 
Włącznik silnika Start/Stop w komorze silnika
X
X
X
Skrzynia biegów Mercedes-Benz 6 przełożeń + wsteczny, manualna ze wspomaganiem
X
X
X
Elektroniczny układ hamulcowy (EBS)
X
X
X
 
Wskaźnik zużycie okładzin hamulcowych
X
X
X
Układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS)
X
X
X
Układ zapobiegający ślizganiu się kół podczas ruszania (ASR)
X
X
X
Elektroniczny Program Stabilizacji jazdy (ESP)
X
X
X
Retarder hydrodynamiczny Typ Voith VR 115
X
X
X
Limitem prędkości ciągłego działania (DBL)
X
X
X
Tarcze hamulcowe wszystkich kół
X
X
X
Oś napędowa Mercedes-Benz HO6
X
X
X
Oś wleczona aktywnie sterowana oraz z zawieszeniem niezależnym kół
X
X
Przełożenie osi napędowej i=3,583
X
X
X
Stabilizatory przedniej i tylnych osi
X
X
X
Układ podnoszenie i opuszczania nadwozia
X
X
X
Osłony kół ze stali szlachetnej polerowanej
X
X
X
Fotel kierowcy typ Grammer MSG 90.6, z 3-punktowym pasem bezp., zagłówkiem, regulacją wysokości, zawieszeniem pneumatycznym
X
X
X
Kolumna kierownicza z regulacją pionową i poziomą oraz blokada kierownicy
X
X
X
Tempomat
X
X
X
Dodatkowy sygnał pneumatyczny, włączany elektrycznie
X
X
X
Lusterka zewnętrzne główne i pomocnicze podgrzewane, składane ręcznie, lustra główne ustawiane elektrycznie
X
X
X
Lusterka wewnętrzne regulowane ręcznie
X
X
X
Lusterko zapasowe zewnętrzne, pasujące na lewą i prawą stronę
X
X
X
Mikrofon kierowcy
X
X
X
Centralny zamek klap bagażowych osobno sterowany dla lewej i prawej strony. Drzwi i klapki wlewu paliwa ryglowane zdalnie pilotem.
X
X
X
Schowek zamykany na kluczyk nad kierowcą
X
X
X
Tachograf DTCO
X
X
X
Fotel dla pilota pojedynczy z podłokietnikiem, pasem 3-punktowym, składany i regulowany
X
X
X
Lampka do czytanie dla pilota mocowana na przednim prawym słupku
X
X
X
Mikrofon dla pilota
X
X
X
Schowek zamykany na kluczyk nad pilotem
X
X
X
Linia wyposażeniowa FLAIR
X
X
X
Fotele TSX ze zintegrowanymi uchwytami, regulowane oparcia i rozmów boczny, siateczki, podłokietniki od strony przejścia, haczyki na torebki, numeracja foteli, ozdobny zagłówek materiałowy
X
X
X
Pasy bezpieczeństwa foteli pasażerskich zgodnie z „Tempo 100 km/h’, 2-punktowe
X
X
X
Siateczki na ściankach dla pierwszych foteli
X
X
X
Podnóżki dla pasażerów
X
X
X
Lodówka z przodu po prawej stronie, pojemność ca 65 litrów
X
X
X
Wydzielony schowek zamykany roletą po lewej stronie w wejściu środkowym
X
X
X
Głośniki dla pasażerów nad każdą parą foteli
X
X
X
Radio Blaupunkt Professional Linę
X
X
X
Antena kombinowana Radio/Telefon
X
X
X
Wyświetlacz z godziną, temperaturą zewn. i wewn., zajętość WC [jeśli jest), zapnij pasy
X
X
X
Zasłonki w przedziale pasażerskim
X
X
X
Lusterko wewnętrzne nad wejściem środkowym
X
X
X
Klimatyzacja dachowa 32 kW automatyczna z osobnym układem dla kierowcy
X
X
Klimatyzacja dachowa 35 kW automatyczna z osobnym układem dla kierowcy
X
Konwektory grzewcze po obu stronach
X
X
X
Klapy dachowe sterowane elektrycznie, uchylane obustronnie
X
X
X
Akumulatory 2 x 200 A
X
Akumulatory 2 x 220 A
X
X
Klapy boczne bagażnika otwierane pionowo typu „Hubkinematik’
X
X
X
Klapy boczne bagażnika z osłonami wewnętrznymi
X
X
X
Śmietnik w wejściu środkowym pojedynczy
X
X
X
Zestaw narzędzi, gaśnice, apteczki
X
X
X