Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TEMSA na skraju bankructwa? Zawieszono produkcję

infobus
04.02.2020 13:00

Czarne chmury zbierają się nad turecką marką TEMSA. Producent po zmianie właściciela wpadł w tarapaty. Instytucje finansowe wypowiedziały mu umowy kredytowe. Skutkiem tego było zawieszenie produkcji w grudniu 2019 r.

TEMSA to wiodący turecki producent pojazdów. Od wiosny należy do szwajcarskiej firmy inwestycyjnej True Value Capital Partners, która kupiła go od tureckiego Sabanci Holding. Wtedy nikt nie podejrzewał, że TEMSA popadnie w kłopoty.

W grudniu w fabryce w Adanie, która znajduje się blisko granicy z Syrią wstrzymano produkcję z powodu problemów finansowych. Natomiast wcześniej, bo już w październiku pojawiły się problemy z obsługą after sales klientów TEMSA. Teraz należy przypuszczać, że pokłosiem tych zmian być to, że producent stracił swojego polskie dealera.

Lokalne media poinformowały w środę, że firma nie będzie produkować autobusów i lekkich ciężarówek. Kilka banków wszczęło postępowanie sądowe przeciwko właścicielom firmy na sądzie w Ankarze, a niektóre nieruchomości i autobusy uniknęły przedwczesnej sprzedaży.

True Value Capital Partners z siedzibą w Lozannie w Szwajcarii w maju kupił firmę od Sabanci Holding, jednej z największych grup przemysłowych w Turcji. Była to jedna z niewielu inwestycji w turecki przemysł dokonana przez zagraniczną firmę w 2019 roku. Sprzedaż została dokonana po obniżonej wartości 375 mln lir (ok. 65 mln USD) w celu uwzględnienia zadłużenia i posiadanych przez TEMSA aktywów.

Główne ugrupowanie polityczne opozycji Republikańska Partia Ludowa (CHP) zwróciła się do rządu o wyjaśnienie parlamentowi, w jaki sposób utworzona pół wieku temu TEMSA mogła wpaść w takie trudności, pytając, kto jeszcze stoi za przejęciem i co stanie się z ulgami finansowymi przyznanymi firmie.

Firmy w Turcji widzą, że marże z prowadzonej działalności kurczą się po kryzysie walutowym, który w zeszłym roku doprowadził do poważnego pogorszenia koniunktury gospodarczej. Według sondażu przeprowadzonego przez bank centralny wśród ekonomistów i liderów opinii publicznej, oczekuje się, że gospodarka wzrośnie w tym roku o 0,4%. Rząd prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana zmierza jednak do wzrostu gospodarczego na poziomie 5% w 2020 r.

Sabanci Holding, aby ratować swoją autobusową firmę wziął pożyczkę w wysokości 500 mln lir w imieniu TEMSA od kilku banków w okresie przypadających na pół roku przed sprzedażą. Warto dodać, że TEMSA już wtedy miała długi na 850 mln lir.

TEMSA ma zdolności produkcyjne na poziomie 11 500 pojazdów rocznie, w tym 4000 autobusów i 7500 lekkich ciężarówek w swoim zakładzie w Adana w południowej Turcji. Firma zatrudnia prawie 20 000 pracowników w samej macierzy oraz zagranicznych przedstawicielstwa. Jej obszar aktywności obejmował prawie 70 państw.

Producent otworzył oddział w Ameryce Północnej na początku 2019 r. Jego największym rynkiem eksportowym była Francja.