Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Technika w lokalnym transporcie zbiorowym

infobus
07.10.2004 18:03

8 września br. w Kieleckim Centrum Biznesu EXBUD odbył się cykl seminariów technicznych pod wspólnym hasłem "Technika w lokalnym transporcie zbiorowym”, będący merytorycznym uzupełnieniem odbywających się w dniach 9 i 10 września II Międzynarodowych Targów Lokalnego Transportu Zbiorowego „Transexpo”. Obie imprezy, przeznaczone dla środowiska komunikacji zbiorowej, zostały zorganizowane przez: Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, Targi Kielce i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach. Patronat honorowy nad imprezami przyjął Prezydent Miasta Kielce – Wojciech Lubawski. We wszystkich trzech seminariach uczestniczyło około 230 osób zgłoszonych wcześniej do Izby oraz ponad 20 osób – zaproszonych gości i przedstawicieli władz centralnych lub lokalnych. Seminariom przysłuchiwała się również liczna grupa wystawców uczestniczących w targach „Transexpo”.

Cykl seminariów technicznych w Kieleckim Centrum Biznesu EXBUDOficjalnego otwarcia konferencji dokonał Jerzy Chudzicki, prezes IGKMPrezes firmy Emtal - Waldemar Rokicki

Prezes firmy Merona Poland - Witold BojczukPrezes firmy Pixel Serwis - Leszek CyrankowskiMichał Wigurski z firmy Mennica

Robert Pezda z firmy R&G PlusZbigniew Rusak z firmy MPK Poznań

Zorganizowana konferencja składała się z trzech bloków tematycznych:

Seminarium I (plenarne) zatytułowane "Rozwój systemów pobierania opłat w lokalnym transporcie zbiorowym", podczas którego wygłoszono 6 referatów:

  • O nowoczesnych systemach pobierania opłat kartą elektroniczną mówił Waldemar Rokicki z firmy Emtal, który podkreślił, że nie już ma odwrotu od technologii Biletu, a w przyszłości należy spodziewać się wprowadzenia na większą skalę porozumień dotyczących wzajemnego honorowania kart w różnych krajach.
  • Ofertę firmy Mennica S.A., która od 2001 r. współpracuje z ZTM Warszawa w zakresie wprowadzenia biletów okresowych w formie kart elektronicznych, przedstawił Michał Wigurski. Najnowsze osiągnięcie firmy to podpisane w czerwcu 2004 r porozumienie z warszawskim Zarządem Dróg Miejskich i wprowadzenie możliwości uregulowania kartą miejską również opłaty za parkowanie. Obecnie firma tworzy własną, ogólnopolską sieć sprzedaży i doładowań Karty Miejskiej pod nazwą Strefa.
  • Robert Pezda przedstawili ofertę firm R&G Plus i PZI Taran w zakresie systemów biletowych dla komunikacji miejskiej. We wnioskach końcowych podkreślono, że kluczem do sukcesu przy wprowadzaniu modyfikacji (m.in. kart elektronicznych) do systemu biletowego jest staranne i precyzyjne zdefiniowanie wymagań i zamierzonego sposobu funkcjonowania systemu.
  • Witold Boczuk z firmy Merona przedstawił wrocławską sieć stacjonarnych automatów biletowych i praktyczne zastosowanie mobilnych automatów biletowych w autobusach MZK Zielona Góra. Na koniec swojego referatu podał, że 90% automatów biletowych sprzedawanych w Niemczech posiada czytniki kart elektronicznych, które umożliwiają doładowanie elektronicznych biletów czy kart miejskich. Oznacza to, że wprowadzenie biletów elektronicznych nie musi wykluczać funkcjonowania automatów biletowych w systemie, a wręcz przeciwnie – oba te rozwiązania mogą się uzupełniać.
  • Również firma Pixel Serwis zaprezentowała swoją ofertę dotyczącą automatów biletowych. Jej prezes… podkreślił, że dzięki automatyzacji sprzedaży biletów można osiągnąć trzy najważniejsze cele: uszczelnienie systemu pobierania opłat, wykorzystanie możliwości pozyskiwania przychodów z innych źródeł i budowa lojalności klientów.
  • Doświadczenia z funkcjonowania biletu sms w MPK Poznań przedstawił Zbigniew Rusak. Tą dodatkową opcję w systemie biletowym MPK wprowadzono w listopadzie 2002 r. we współpracy z firmą AS Kontakt. Oprócz niezaprzeczalnej zalety biletu sms, jaką jest uniwersalność jego zastosowania, wskazano również na pewne niedogodności, które decydują o jego cały czas dość niskiej popularności. Jest to przede wszystkim wyższy koszt niż w przypadku biletu papierowego i konieczność wykupienia aktywującej karty w systemie pre-paid. Warto podkreślić, że wprowadzenie biletu sms w innych miastach w Polsce może stać się okazją do pierwszych prób integracji transportu miejskiego w skali całego kraju.
  • Ponadto w seminaryjnych materiałach przedstawiono prace prowadzone nad bezstykową technologią biletową w ramach programu UE Calypso (więcej informacji: www.calypsonet-asso.org) oraz tłumaczenie sprawozdania z konferencji UITP, która odbyła się w 2004 r. w Bolonii, poświęconej w całości systemom pobierania opłat w transporcie publicznym.

Seminarium II, (autobusowe) zatytułowane "Autobusy przyjazne pasażerom i środowisku – tendencje i kierunki rozwoju", gdzie wygłoszone referaty lub wystąpienia w ramach dyskusji dotyczyły:

  • metod szacowania zużycia paliwa przez autobusy miejskie eksploatowane przez MZA Warszawa (Zdzisław Chłopek, Politechnika Warszawska);
  • sposobów i skuteczności filtrowania cząstek stałych w spalinach silników z zapłonem samoczynnym (Waldemar Karsten, firma Greentop);
  • nowych metod sterowania automatycznymi skrzyniami biegów (Marek Gajdowicz, firma Voith Turbo, Peter Renz, firma Peter Renz);
  • systemów rejestracji i transmisji danych w pojazdach komunikacji miejskiej (Sławomir Jarząbkowski z firmy Solaris Bus & Coach);
  • uwarunkowań wprowadzania do komunikacji miejskiej autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi (MAN Star Trucks i Karol Świerczewski z firmy Jelcz);
  • nowej europejskiej normy 2001/85/EC i jej konsekwencji dla konstrukcji autobusowych (Janusz Walachowski z firmy EvoBus Polska);

Dodatkowo w materiałach zamieszczono dwa tłumaczenia opracowań UITP – Fritz Machala; „Autobusy wobec alternatywy czystych paliw” oraz Jean-Paul Etienne, Robert Müller, Andreas Baumann „Znormalizowane cykle testów drogowych (projekt SORT).

W ramach trzeciego, tramwajowego seminarium zatytułowanego "Kierunki rozwoju taboru i infrastruktury tramwajowej", wygłoszono pięć referatów dotyczących:

  • przyszłości komunikacji tramwajowej,
  • konstrukcji tramwajów niskopodłogowych,
  • kierunków modernizacji sieci i podstacji miejskiej trakcji elektrycznej,
  • kierunków rozwoju konstrukcji torowisk tramwajowych.

Sławomir Jarząbkowski z firmy Solaris Bus & CoachJanusz Walachowski z firmy EvoBus PolskaPrzedstawiciel firmy MAN Star Trucks

Rolf Hedberg z firmy ScaniaKarol Świerczewski z firmy JelczLibor Doubek z firmy Irisbus

Rozmowa z Jerzym Chudzickim, prezesem IGKM

O opinię na temat tegorocznej konferencji poprosiliśmy przedstawiciela jednego z organizatorów – Jerzego Chudzickiego, prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

W tym roku IGKM zorganizowało bardzo interesujące seminarium „Technika w lokalnym transporcie zbiorowym”. Które z przedstawionych referatów zasługują Pana zdaniem na szczególną uwagę środowiska?

Najpierw krótkie wyjaśnienie. Otóż w tym roku przygotowaliśmy trzy niezależne seminaria dotyczące następujących problemów; systemów wnoszenia opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej, kierunków rozwoju konstrukcji autobusów oraz kierunków rozwoju konstrukcji tramwajów. Celem wszystkich seminariów było stworzenie możliwości zaprezentowania się producentów – członków Izby, ale nie poprzez prezentację oferty handlowej, tylko przez merytoryczną prezentację działań podejmowanych przez poszczególnych producentów w zakresie postępu i rozwoju konstrukcji. W każdej z tych grup można było znaleźć ciekawe lub nawet bardzo ciekawe wystąpienia.
W seminarium autobusowym, według mnie, na szczególną uwagę zasługiwały referaty (oraz inne artykuły i informacje przekazane uczestnikom), dotyczące porównania możliwości energetycznych oraz kosztów zastosowania różnych nośników energii. Na uwagę zasługiwał również referat dotyczący metodyki określania zużycia paliwa jako jednego z kryteriów oceny autobusów np. w organizowanych przetargach. W tym kontekście można zauważyć coraz większe zainteresowanie operatorów metodami i środkami zmniejszania zużycia paliwa, co będzie skutkowało wielkością ponoszonych przez nich kosztów.

Jak Pan ocenia wystąpienia przedstawicieli producentów autobusów? Zdaje się, że nie wszyscy dopasowali się do formuły ustanowionej przez IGKM…

Przyjęta formuła zakładała, że każdy z producentów omówi inny obszar techniki autobusowej. Dokonaliśmy z nimi odpowiednich ustaleń i można powiedzieć, że mieliśmy wpływ na treści przekazywane w tej części seminarium. Natomiast dyskusja nie była już sterowana i zabrać głos mógł tu każdy. Na ile były to wystąpienia mieszczące się w formule naszego seminarium, to już pozostawiam do oceny jego uczestnikom.

Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków IGKM przyszłoroczne seminarium odbędzie się ponownie w Kielcach. Czy tegoroczne problemy z zakwaterowaniem uczestników konferencji mogą mieć wpływ na zmianę tego postanowienia?

Uchwała Zgromadzenia Członków IGKM jest w dalszym ciągu wiążąca. Mam nadzieję, że tegoroczne kłopoty z zakwaterowaniem nie powtórzą się w roku przyszłym. Podjęliśmy już stosowne działania, tak aby w 2005r. wszyscy uczestnicy Konferencji byli zakwaterowani w hotelach na terenie miasta Kielce.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

źródło: IGKM, www.igkm.pl