Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Tarnów zainwestuje w autobusy LNG?

infobus
16.04.2015 11:45

Niedawno pisaliśmy w InfoBusie o kiepskim stanie taboru autobusowego w Tarnowie, o czym poinformowali nas związkowcy. Miasto znalazło receptę na ten problem i zamierza wymienić większość floty na pojazdy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). MPK Tarnów planuje zakupić 45 takich autobusów ze środków unijnych na lata 2014-2020. Wartość projektu to 48 mln zł. –„Rozpoczynamy duży program wsparcia transportu publicznego. Oprócz wydatków przeznaczonych na drogi, będą to największe koszty, które poniesie nasze miasto w najbliższym czasie’ – zapowiedział podczas środowej konferencji prasowej prezydent miasta Roman Ciepiela.Pojazdy mają posiadać pełne wyposażenie, m.in. klimatyzację, monitoring i dynamiczną informację pasażerską. Aby jak najlepiej wpaść w kryterium ekologiczności, autobusy mają być zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG), co pozwoli zmniejszyć koszty paliwa o 20 proc. Ponadto gaz LNG – ocenił Jerzy Wiatr, prezes MPK w Tarnowie – ma wiele zalet w kontekście ochrony środowiska. Silniki zasilane tym paliwem są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń. W obecnej sytuacji takie zapowiedzi oznaczają wybór jednego producenta –Lider Trading z marką Solbus, który jak na razie ma na polskim rynku monopol na autobusy zasilane LNG.

1_i_front_452x294_760

Realizacja tego przedsięwzięcia zależy od akceptacji wniosku o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. małopolskiego na lata 2014-2020. Przetarg na dostawcę gazu oraz na zakup pierwszych autobusów ma zostać ogłoszony w kwietniu.W przypadku uzyskania dofinansowania, spółka zamierza wymienić 45 obecnie eksploatowanych pojazdów, a kolejnych pięć oddać do kasacji. Dzięki realizacji projektu obniży się średni wiek tarnowskiego taboru – obecnie wynosi 15 lat, do 2017 roku ma spaść do pięciu lat.W ramach projektu przystanki autobusowe zostaną wyposażone w tablice informacyjne LED, na których wyświetlane będą komunikaty dla pasażerów. Koszt jednej tablicy to 20-40 tys. zł.Obecnie tarnowskie MPK dysponuje 95 autobusami, z czego 29 napędzanych jest sprężonym gazem ziemnym CNG. Grupa 27 autobusów jest wyposażonych w klimatyzację, a 54 są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Połowa flotyto konstrukcje wysokopodłogowe typu: Jelcz PR110, Jelcz 120M, Jelcz 120MM/1, Jelcz 120MM/2 i Jelcz L100I. Resztę taboru stanowi mozaika rozmaitych marek i typów –MAN NL 202, Volvo B10BLE, Kapena Thesi City, Mercedes-Benz i Solbus Solcity 12. Najnowsze nabytki firmy to niskopodłogowe autobusy Otokar Kent 290LF, które w łącznej liczbie 19 szt. zakupione zostały w latach 2011–2013 (w ramach małopolskiego RPO). Tarnów to też nieliczne tej wielkości miasto w Polsce, gdzie nie znajdziemy pojazdów z logo Solarisa.