Targi Bus & Coach Live 2007 w Birmingham – polskie firmy w natarciu

infobus
24.10.2007 12:08
Trwająca w dniach 10-11 października wystawa Bus &Coach Live 2007 w Birmingham była drugą edycją tej imprezy. Ma ona nieco inny charakter niż odbywające się z nią na zmianę co dwa lata EuroBusExpo. W odróżnieniu od tych targów, wystawa Bus &Coach Live jest nastawiona bardziej na rynek komponentów autobusowych niż na ekspozycję pojazdów, stąd nieco mniejsza liczba nowości i wystawianych autobusów. To wszystko sprawiło, że prezentacja aż sześciu polskich pojazdów, w tym trzech premierowych, okazała się jednym z najważniejszych wydarzeń targów w Birmingham. Spośród autobusów największą niespodziankę stanowiła brytyjska premiera nowej marki –Solbus, której to autobusy będą sprzedawane przez nowo powołaną spółkę Solbus UK Ltd.
Premierowy Optare Solo SR jest bardzo podobny do większe go modelu Versa - fot. Optare
Obok podstawowej imprezy, czyli wystawy autobusów i komponentów, odbył się cykl seminariów Transport Innovations dotyczących m.in. przyszłości biletów w komunikacji autobusowej, rejestracji autobusów i linii.
Solbus rusza na Wyspy Brytyjskie!
Na tegorocznych targach w Birmingham odbyła się premiera pierwszego autobusu Solbusa w wersji RHD –modelu Soltour ST10. Drugim prezentowanym pojazdem był miejski Solcity (wersja LHD) o długości 10,6 metra. Premierowego turystycznego Soltoura w wersji RHD wyposażono w silnik Cummins ISBe4 o mocy 220 kW (300 KM) oraz automatyczną skrzynię biegów. Producent rozpoczął szeroką akcję promocyjną swoich produktów w czasopismach branżowych, Solbusa reklamowano hasłem „Solbus – a new name of quality”. Co ciekawe, premierowy autobus RHD jeszcze przed targami został sprzedany londyńskiemu przewoźnikowi JB Travel. Kolejne autobusy Soltour o długości 10 i 11 metrów można już zamawiać i będą one dostarczane od stycznia 2008 roku.
Solbus to drugi po Autosanie polski producent, który postanowił walczyć o klienta na wyspach brytyjskich. A jest się o co bić – brytyjski rynek autobusów jest blisko czterokrotnie bardziej chłonny od polskiego. Podczas gdy Autosan skupił się na sprzedaży autobusów międzymiastowych i szkolnych segmentu maxi, to Solbus na początek obrał za cel klasę autobusów turystycznych midi. Solecka firma ma duże szanse na sukces ponieważ ten segment jest rozdrobniony, zdominowany głównie przez niewielkich producentów hiszpańskich. Jest to rynek na którym praktycznie każdy mało znany producent oferujący dobry produkt zbudowany w oparciu o znane komponenty (np. silniki Cummins) i odpowiedni serwis ma szansę powodzenia (o czym świadczy przykład firm BMC czy Temsa). To nie wszystko. Na wystawie Solbus poinformował o planach rozszerzenia palety autobusów oferowanych na wyspach o modele Solcity. Ponadto poza znaną wersją o długości 10,6 metra, spółka zamierza wprowadzić do oferty nowe autobusy miejskie długości 12 metrów oraz przegubowy długości 18 metrów. Czas pokaże, czy nowe modele będą oferowane również w Wielkiej Brytanii. Dodatkowe informacje można uzyskać na brytyjskiej stronie internetowej Solbusa: http://www.solbus-uk.com.
Projekt nowego autobusu miejskiego Solbus, którego pre miera planowana jest w przyszłym roku (mat. Solbus)
Polski 'rybołów’ na wyspach
Zdecydowanie największą ekspozycją na targach mogła pochwalić się firma BMC UK LTD, która prezentowała autobusy trzech producentów: Autosana, BMC oraz chińskiego King Longa. Poza znanymi autobusami BMC – Nifty (tym razem zaprezentowano już wersję RHD), Karisma. Condor i szkolnym 1100FE – firma wystawiła trzy Autosany. Swoją premierę miał, znany już z targów Transexpo 2007, Autosan A8V Wetlina (wersja LHD), który na rynek brytyjski został nazwany „Osprey”, co znaczy „rybołów”. Podobnie jak ubiegłoroczna prezentacja Libero (pod marką Autosan) nowy autobus służył wysondowaniu zainteresowania klientów. W cieniu Osprey’a prezentowano dwa autobusy Eagle. Szczególnie interesujący był egzemplarz dla przewoźnika Vitalise wykonany w wersji specjalnej – dostosowanej do przewozu kilkorga dzieci na wózkach inwalidzkich.
BMC zaprezentowało także dwa autobusy turystyczne chińskiej firmy King Long, modele XMQ6127. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku z racji nieodpowiedniej jakości BMC zamierzało w ogóle zrezygnować ze sprzedaży pojazdów tej chińskiej marki. Ich tegoroczna ekspozycja świadczy o tym, że udało się uporać z tymi problemami.
Brytyjczycy trzymają się mocno?
Największe zainteresowanie wzbudziły produkty miejscowych marek. Firma Optare pokazała Solo SR- nową wersję popularnego autobusu miejskiego Solo. Autobus ten upodobniono stylistycznie do modelu Versa, który miał swoją premierę w zeszłym roku. Początkowo będzie on dostępny w dwóch długościach: 8,9m oraz 9,6m. Pierwsze dostawy przewidziane są na marzec 2008 roku. Nowy autobus może być napędzany tymi samymi silnikami co model Versa, a więc czterocylindrowym silnikiem Mercedes-Benz OM904 o mocy 115 kW (SCR) lub też motorem MAN DO834 o mocy 132 kW (EGR). Najmocniejszy sześciocylindrowy silnik o mocy 150 kW dostarcza Cummins. Wszystkie powyższe jednostki przekazują moc na koła poprzez skrzynię biegów Allison 2100.
Oparte Versa i Solo SR są obecnie jednymi z najbardziej udanych pod względem stylistycznym autobusów produkowanych w Wielkiej Brytanii.
Ten rok to także czas przetasowań na rynku brytyjskim. Firma East Lancs ogłosiła swoją upadłość, było to wynikiem m.in. trudności z wdrażaniem modeli na podwoziach Euro 4 oraz kłopotów z terminowością dostaw (firma powinna dostarczać sześć autobusów tygodniowo, a była w stanie jedynie ok. trzech). Trudności zostały pogłębione przez problemy z przejściem testów przechyłu autobusów dla Londynu (co opóźniło dostawy dla tego miasta) oraz przez liczne niedostatki jakościowe nowego modelu Esteem, którego użytkownicy narzekali m.in. na wypadające okna. Wszystko to wpędziło producenta w kłopoty finansowe. Firmę East Lancs przejęła spółka Darwen Group, która ponownie zatrudniła niemal wszystkich 360 pracowników upadłej fabryki. Targi w Birmingham były więc miejscem premiery nowej marki Darwen Group, która zaprezentowała piętrowy autobus Olympus, (jeden z 13 przekazanych przewoźnikowi z Cardiff) oraz model Esteem zbudowany dla firmy Preston Bus na podwoziu Scania N230.
Wizualizacja autobusu Solbus Solcity 11 RHD prezentowana n a targach w Birmingham w 2006 roku (rys. P. Dobrosławski)
Mocną pozycję na rynku brytyjskim mają producenci rodem z półwyspu iberyjskiego. Swoją ofertę zaprezentowały firmy BASE oraz Esker Bus and Coach . Pierwsza z nich wystawiła sześć autobusów marek Beulas, Marcopolo oraz Indcar. Najciekawszy z pokazanych modeli to Beulas Cygnus FL –pierwszy autobus tej firmy z windą wbudowaną w przednich drzwiach autobusu.
Duży dystrybutor autobusów Esker Bus and Coach oferował nie tylko produkty własnej marki KVC, lecz także Hispano, Unvi oraz Indcar (sprzedawane pod marką Esker). Szczególnie interesujące autobusy promował Esker –m. in. przeznaczony do obsługi wycieczek turystycznych w centrach miast 34‑miejscowy kabriolet Mago 2. Ponadto Esker zaprezentował dwa bardzo zgrabne minibusy – Way oraz Tourys. Pierwszy zbudowano na podwoziu Vario, a drugi na podwoziu najnowszego IVECO Daily. Inną nowością, tym razem z półwyspu Apenińskiego, był 32‑osobowy luksusowy autobus turystyczny Sitcar Marlin zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz Atego 1022L i oferowany przez brytyjskiego dystrybutora autobusów – spółkę Moseley.
Inne wybrane autobusy prezentowane na Bus &Coach Live 2007:
– Ayats Bravo DDA o długości 13,95m, wyposażony w 77 siedzeń oraz elektryczną rampę dla niepełnosprawnych;Bravo I o 82 miejscach siedzących. Autobusy przeszły facelifting;
– Beulas Aura, Cygnus FL oraz Stela na podwoziu MB Atego (dystrybutor: BASE);
– Marcopolo Viaggio 330 oraz 350 na podwoziach IVECO EuroRider i długości 12,8 m (dystrybutor: BASE);
– MCV Bus and Coach pokazał autobus miejski Evolution długości 11,1 metrów wyposażony w 40 siedzeń Rowan Telmac oraz wyświetlacze firmy Hanover Displays;
– Neoman Bus UK zaprezentował autobus miejski Wrightbus Meridian zbudowany na podwoziu MAN A22 oraz Neoplana Tourliner SHD, który zastępuje na wyspach autobus Euroliner;
– VDL wystawił model Bova Magiq wyposażony w DAF-owski silnik Euro V oraz skrzynię biegów ZF AS-Tronic
Wyniki sprzedaży autobusów na rynku brytyjskim
W porównaniu z początkiem 2006 roku pierwsza połowa tego roku okazała się znacznie słabsza pod względem ilości sprzedanych autobusów. Niemal wszystkie firmy, z wyjątkiem MAN i Optare, zanotowały spadek sprzedaży, który wyniósł łącznie dla całego rynku ponad 15%. Są to raczej chwilowe wahania, ponieważ od wielu lat sprzedaż roczna na brytyjskim rynku utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 4000 autobusów.
Sprzedaż autobusów na rynku brytyjskim w okresie styczeń-maj 2006 i 2007 roku
 
Firma
2007 Sprzedaż
2007 Udział w %
2006 Sprzedaż
2006 Udział w %
+/-
1
Volvo Bus
455
22.8
598
25.3
spadek
2
Alexander Dennis
395
19.8
447
18.9
spadek
3
Optare
223
11.2
218
9.2
wzrost
4
Scania
201
10.1
271
11.5
spadek
5
Irisbus
168
8.4
192
8.1
spadek
6
MAN
128
6.4
123
5.2
wzrost
7
VDL
117
5.9
130
5.5
spadek
8
EvoBus
67
3.4
107
4.5
spadek
9
BMC
43
2.2
69
2.9
spadek
10
Bova
43
2.2
65
2.8
spadek
11
Van Hool
4
0.2
8
0.3
spadek
12
Pozostali producenci
111
5.6
130
5.5
spadek
 
Sprzedaż łącznie
1,998
100.00
2,367
100.00
-15.6%
 
Źródło: SMMT