Tarcza coraz bliżej. PSPA pisze list do Prezydenta

26 marca rząd przyjął projekt ustawy Tarczy Antykryzysowej. Został on przesłany do Sejmu. Polskie Stowarzyszenie Przewozów Autokarowych prosi prezydenta o większą pomoc dla branży.
Tarczato zestaw kilku projektów ustaw przygotowanych m.in. przez resort rozwoju,finansów i Ministrostwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Według resorturozwoju jej wartość to co najmniej 10 proc. polskiego PKB.
„ProjektTarczy został przyjęty, wysłany do Sejmy i Rady Dialogu Społecznego” -powiedziała Emilewicz w czwartek, 26 czerwca w TOK FM na pytanie, czy rządprzyjął tarczę. „Dziś mamy też ciąg dalszy konsultacji z opozycją” -dodała.
Jakzapowiadał wcześniej rząd, Tarcza będzie oddziaływała na pięć filarów. Pierwszydotyczy bezpieczeństwa pracowników, drugi finansowania firm, trzeci – ochronyzdrowia, czwarty – wzmocnienia systemu finansowego, a piąty – programuinwestycji publicznych.
„Tarczaantykryzysowa” ma być odpowiedzią rządu na szerzącą się epidemiękoronawirusa, pozwolić m.in. pracownikom i firmom przetrwać najtrudniejszyczas. Zakłada ona m.in.: pokrycie przez państwo składek na ZUS przez 3 miesiącedla firm; dopłat do wynagrodzeń; odroczenia w płatności podatku CIT;przedłużenie bankowych kredytów obrotowych dla firm.
Toza mało
Zdaniemautokarowych przewoźników takie działania są zbyt ogólne i stanowią krople wmorzu turystycznych potrzeb. Najważniejsze jest utrzymanie wyszkolonych pracowników.
-„Nie chcemy zwolnień pracowników. Prosimy o dofinansowaniepensji minimalnej dla firm najbardziej dotkniętych, aby koszty wynagrodzeńpracowniczych dofinansowane były do 90%wysokości pensji minimalnej na okres minimum 6 miesięcy ze środków FunduszuGwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także zrefundowanie przez rządskładek ZUS. Kolejne sprawy to ułatwiony dostęp do preferencyjnych kredytówobrotowych „na przetrwanie” pozwoli na utrzymanie ciągłości oraz zwolnienie zpodatku od środków transportu za okres przestoju w 2020. Najważniejsze toutrzymać naszych pracowników. Firmy zatrudniające dużą ilość osób nie maja szansna ich utrzymanie.”
Warto przypomnieć, że przedepidemią polski transport autokarowy był największym i najbardziej cenionym w Europie. Był naszą dumą narodową.Polscy przewoźnicy obsługiwali najważniejsze i największe wydarzenia w kraju izagranicą. Wieloletnia ciężka praca spowodowała, że osiągnęli najlepszą pozycjęna arenie międzynarodowej. Teraz znajdują znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, gdyż branża przewozów autokarowych jako pierwsza zostałatotalnie zniszczona przez koronawirusa.To sytuacja bez precedensu.
Dlatego PSPA zwróciła się o pomoc do najważniejszych osób wpaństwie.
Walka o załogi
-„Najważniejsi dla naszej branży są ludzie i my walczymy onich, gdyż to oni przyczynili się do tego, że polski transport autokarowy jestnajbardziej ceniony w Europie. Naszym priorytetem jest teraz utrzymaniezespołów pracowniczych i uniknięcie masowych zwolnień oraz ochrona mechanizmówfinansowania posiadanego przez polskich przewoźników drogowych taboru. Beztychże ludzi nasze miejsce najlepszego przewoźnika przepadnie. Nie będziemy wstanie tego odbudować. Nasze miejscezastąpią inne państwa, które poprzez pomoc swoim przewoźnikom wyeliminują nas zrynku. Bez pomocy polskiego rządu większeprzedsiębiorstwa nie będą w stanie wypłacić wynagrodzeń swoim pracownikom zuwagi na całkowity brak zleceń. Bardzo prosimy o pomoc apeluje Rafał Jańczuk, prezesPSPA.
MF o Tarczy
Ministerstwo podało na Twitterze, że termin złożenia zeznania CIT 8 i zapłaty podatku za 2019 r dla płatników CIT przedłużony będzie do do 31 maja 2020 r. Z kolei dla organizacji pozarządowych będzie to do 31 lipca 2020 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Te zmiany ma zawierać tzw. „Tarcza antykryzysowa”. Zgodnie z zapowiedziami, ma ona zostać uchwalona przez Sejm jeszcze w tym tygodniu. Według minister rozwoju Jadwigi Emilewicz nowe rozwiązania będą mogły wejść w życie od 1 kwietnia br.
Minister finansów Tadeusz Kościński informował na środowej konferencji prasowej, że jednym z najczęstszych sygnałów, które docierają do resortu, jest propozycja odroczenia lub nawet umorzenia należności podatkowych. Wyjaśnił, że w sytuacji nadzwyczajnej, z którą mamy do czynienia, firmy mogą występować do urzędów skarbowych z wnioskami o rozłożenie podatku na raty, przesunięcie terminu a nawet umorzenie należności w ogóle.
„Przygotujemy wniosek, który znajdzie się w jednym miejscu na rządowej, dedykowanej stronie. Dzięki temu ograniczymy biurokrację i usprawnimy proces składania takich wniosków. Te wnioski będą automatycznie przekierowane do poszczególnych urzędów skarbowych” – zapowiedział.
Dodał, że zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, resort finansów zrezygnuje z opłaty prolongacyjnej, by nie generować po stronie firm dodatkowych kosztów.
Kościński poinformował, że w przypadku rocznych deklaracji PIT nie będzie żadnych sankcji, jeżeli ktoś złoży je po terminie – do końca maja.
Poza tym, w przypadku firm zatrudniających pracowników przesunięte zostaną płatności zaliczek trzy miesiące. „Więc płatności za marzec, za kwiecień, za maj zostaną przesunięte na 20 lipca” – dodał.
Kościński poinformował ponadto, że powstanie specjalny fundusz przeciwdziałania wirusowi COVID-19.
„Ma on bardzo otwarty charakter. Możliwe będzie zasilenie go zarówno z budżetu państwa jak też różnych innych funduszy celowych, które dysponują obecnie wolnymi środkami, jak również z obligacji skarbu państwa, czy środkami z obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego” – wyjaśnił.Minister dodał, że wszystko to po to, by zapewnić jak największą płynność budżetu. (PAP)
„