Tallin testuje dwuprzegubowy trolejbus Solaris Trollino 24 [FILM]
Do początku grudnia na liniach trolejbusowych w Tallinie będzie sprawdzany dwuprzegubowy pojazd Solaris Trollino 24 MetroStyle.
Produkowany w fabryce w Bolechowie trolejbus może pomieścić do 200 pasażerów, czyli czterokrotnie więcej niż standardowy autobus. I to spowodowało, że stolica Estonii chce go sprawdzić w praktyce.
Trolejbusowe BRT
Zdaniem TLT Tallinn takie pojazdy nadają się idealnie w ramach tzw. szybkich linii autobusowych (BRT), które w godzinach szczytu kursowałyby po wyłączonych pasach ruchu, łącząc centrum miasta z innymi większymi dzielnicami.
-„Zamierzamy stworzyć nowe linie transportu publicznego w Tallinie, a także wprowadzić nowe środku komunikacji miejskiej na ulice” – powiedział burmistrz Tallina, Mihhail Kõlvart. -„Budowa systemu trolejbusowego metra byłaby kilkakrotnie tańsza niż budowa linii tramwajowych, a pojazdy BRT oferują podobną nośność i są równie przyjazne dla środowiska. Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z linii tramwajowych czy autobusowych. Każde rozwiązanie musi być częścią szerszego zintegrowanego systemu.”
Także według zastępcy burmistrza Andrieja Nowikowa, pojemność pasażerska testowanego trolejbusu Trollino 24 jest porównywalna z tramwajem.
-„Jednocześnie nie wymaga on tak drogiej infrastruktury jak tramwaj, a także jest tańszy w eksploatacji niż autobusy” – wyjaśnił Novikov. - „Przewaga takiego pojazdu transportu publicznego nad konwencjonalnym autobusem elektrycznym polega też na tym, że może być ładowany dynamicznie przez sieć trolejbusową i niekoniecznie wymaga dużej infrastruktury ładowania na pętlach. Do tego energia elektryczna wykorzystywana w naszej sieci trolejbusowej jest już w 100% zielona.”
Elastyczna eksploatacja
Trollino 24 MetroStyle posiada wspomniane akumulatory ładowane za pośrednictwem sieci trakcyjnej, co daje mu autonomię w eksploatacji i możliwość przejechania około 10 kilometrów poza siecią zasilania. W ten sposób pojazd może być używany na trasach, które częściowo znajdują się poza trakcją, a także - z uwagi na swoją bezemisyjność i niski poziom hałasu - może być wpuszczany do ścisłego centrum miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że Tallin chce do 2035 roku przejść na ekologiczny transport publiczny zasilany wyłącznie energią elektryczną lub wodorem. To oznacza, że od 2025 roku wszystkie autobusy z silnikiem diesla zostaną wycofane z miejskich linii.
Zobaczcie relację estońskiej telewizji z tallińskich testów Trollino 24: