Tachografy cyfrowe – Drabpol/VDO Siemens
W poprzednim wydaniu Infobusa opisaliśmy tachograf cyfrowy SmarTach firmy ACTIA Poltik, opracowany zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Przewidują one, że pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub przeznaczone do przewozu więcej niż 9 osób razem z kierowcą, będą musiały być wyposażane tachografy cyfrowe, zgodne ze standardem DTCO. Podobne urządzenie do rejestrowania informacji o pracy kierowców, posiada w ofercie firma Drabpol, reprezentująca w Polsce firmę Siemens-VDO.
Opracowany przez Siemens-VDO tachograf cyfrowy oferowany jest pod nazwą DTCO 1381. Sam tachograf z zewnątrz przypomina nieco radio samochodowe i rzeczywiście podłącza się go do standardowego gniazda DIN. Na tachograf składa się wspomniane urządzenie rejestrujące, dwa czytniki kart chipowych, wyświetlacza i drukarki. Na zewnętrznym panelu znajdują się wejścia do czytników, drukarka wypisująca raporty dla kierowcy i instytucji kontrolnych, wyświetlacz, na którym pokazywane są najważniejsze informacje, m.in. o czasie pracy i zbliżającym się okresie wypoczynku, zegar oraz przyciski do obsługi tachografu. Dzięki temu, że tachograf DTCO 1381 korzysta z inteligentnego czujnika prędkości KITAS 2171 oraz zgodnych z nowymi standardami kart, spełnia wszystkie wymogi nowego rozporządzenia 1360/2002/WE. Kalibracją tachografów zajmują się autoryzowane centra kalibracji. Tachograf DTCO może być połączony z podstawowymi podzespołami pojazdu poprzez sieć CAN. Opcyjnie, zamiast do elektronicznego prędkościomierza, można go podłączyć także do tradycyjnego, analogowego.
System tachografów cyfrowych
Cały system składa się z dopuszczonych komponentów: przyrządu rejestrującego z pamięcią, „inteligentnego” nadajnika impulsów, kart chipowych (kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatu, organu kontrolnego), oraz papieru do drukarki. Dane dotyczące pojazdu są przechowywane w wewnętrznej pamięci tachografu i obejmują ostatnie 365 dni. Natomiast informacje dotyczące 28 ostatnich dni pracy kierowcy są przechowywane zarówno w pamięci wewnętrznej, jak i na karcie identyfikacyjnej kierowcy, którą należy włożyć do tachografu zawsze przed rozpoczęciem jazdy lub zmiany. Dane zapisane w pamięci tachografu można łatwo ściągnąć (przy pomocy odpowiedniej karty) i przechowywać, są też łatwiejsze w odczytywaniu i obróbce, niż dane z tradycyjnego tachografu. Dzięki oferowanemu przez Siemens VDO oprogramowaniu TIS-Office oraz dostępnej usłudze internetowej TIS-Web, które ułatwiają gromadzenie i analizowanie danych, przewoźnicy zyskają znakomite narzędzie do poprawy efektywności zarządzania flotą pojazdów. Ponadto, tachograf DTCO 1381 wyposażony jest w system umożliwiający przekazywanie zapisywanych informacji do komputera pokładowego w sposób ciągły.
Tachograf DTCO 1381 rejestruje następujące informacje:
- czas jazdy, czas pracy i odpoczynku kierowcy i jego zmiennika
- prędkość (w pamięci wewnętrznej tylko z ostatnich 24 godzin) oraz liczba przebytych kilometrów
- Charakterystyczne zdarzenia, takie jak przekroczenie prędkości, a także kalibracje i inne zadania obsługowe, wykonywane w autoryzowanych centrów
- wkładanie i wyjmowania kart,
- czynności wykonywane przez kierowcę
- stan prowadzenia pojazdu
- dane wprowadzane ręcznie przez kierowcę (miejsce rozpoczęcia/zakończenia okresu pracy, warunki szczególne, inne czynności wykonywane przez kierowcę)
Tryby pracy tachografu
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W zależności od tego jaki rodzaj karty jest włożony do czytnika kart tachografu, może on pracować w jednym z czterech trybów:
- tryb eksploatacyjny
- tryb kontrolny
- tryb kalibracyjny
- tryb firmowy
Tabela 1: tryb pracy tachografu Siemens VDO DTCO 1381 w zależności od rodzaju włożonych kart.
Tak jak miało to miejsce w przypadku tachografów ACTIA-Poltik SmarTach, tak i tutaj przeznaczenie karty jest wyraźnie zaznaczone kolorem tła. Karta kierowcy jest koloru białego, kontrolna – niebieskiego, dla karty warsztatowej zarezerwowano barwę czerwoną. Karta firmowa ma dominujący kolor żółty.
Dane przechowywane w pamięci tachografu
Przy każdym cyklu wkładania/wyjmowania karty kierowcy lub warsztatowej do urządzenia, urządzenie rejestrujące rejestruje i przechowuje w swojej pamięci dane identyfikacyjne kierowcy, m.in.: nazwisko i imię, numer karty, Państwo Członkowskie, które wydało kartę, datę ważności, datę i godzinę włożenia karty, stan licznika kilometrów przy włożeniu i wyjęciu karty czy też informacje o pojeździe, który dany kierowca wcześniej prowadził. Tachograf rejestruje także i przechowuje w pamięci informacje dotyczące czynności kierowcy lub współkierowcy za każdym razem, gdy następuje zmiana czynności lub zmiana stanu prowadzenia pojazdu, a także po włożeniu lub wyjęciu karty warsztatowej. Są to m.in. takie informacje, jak: stan prowadzenia pojazdu, dane identyfikacyjne karty w szczelinie czytnika, wykonywana czynność (prowadzenie, dyspozycyjność, praca, odpoczynek), data i godzina zmiany, jak również miejsca rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy. W pamięci tachografu rejestrowany jest także stan licznika kilometrów o północy każdego dnia kalendarzowego oraz chwilowa prędkość (rejestrowana co sekundę) w ciągu ostatnich 24 godzin, w których pojazd był w ruchu.
Ponieważ temat jest dość aktualny i ważny z punktu widzenia polskich przewoźników, w razie pytań lub wątpliwości dotyczących tematyki tachografów cyfrowych, prosimy o wpisanie ich w postaci komentarzy pod niniejszym artykułem. Postaramy się skontaktować z producentami, dystrybutorami i ekspertami, którzy będą mogli udzielić odpowiedzi na postawione przez Państwa pytania.