Tachografy cyfrowe – Drabpol/VDO Siemens

infobus
09.03.2005 22:28

W poprzednim wydaniu Infobusa opisaliśmy tachograf cyfrowy SmarTach firmy ACTIA Poltik, opracowany zgodnie z wymogami Unii Europejskiej. Przewidują one, że pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub przeznaczone do przewozu więcej niż 9 osób razem z kierowcą, będą musiały być wyposażane tachografy cyfrowe, zgodne ze standardem DTCO. Podobne urządzenie do rejestrowania informacji o pracy kierowców, posiada w ofercie firma Drabpol, reprezentująca w Polsce firmę Siemens-VDO.

Cyfrowy tachograf Siemens-VDO DTCO 1381 wyglądem przypomina samochodowe radio

Opracowany przez Siemens-VDO tachograf cyfrowy oferowany jest pod nazwą DTCO 1381. Sam tachograf z zewnątrz przypomina nieco radio samochodowe i rzeczywiście podłącza się go do standardowego gniazda DIN. Na tachograf składa się wspomniane urządzenie rejestrujące, dwa czytniki kart chipowych, wyświetlacza i drukarki. Na zewnętrznym panelu znajdują się wejścia do czytników, drukarka wypisująca raporty dla kierowcy i instytucji kontrolnych, wyświetlacz, na którym pokazywane są najważniejsze informacje, m.in. o czasie pracy i zbliżającym się okresie wypoczynku, zegar oraz przyciski do obsługi tachografu. Dzięki temu, że tachograf DTCO 1381 korzysta z inteligentnego czujnika prędkości KITAS 2171 oraz zgodnych z nowymi standardami kart, spełnia wszystkie wymogi nowego rozporządzenia 1360/2002/WE. Kalibracją tachografów zajmują się autoryzowane centra kalibracji. Tachograf DTCO może być połączony z podstawowymi podzespołami pojazdu poprzez sieć CAN. Opcyjnie, zamiast do elektronicznego prędkościomierza, można go podłączyć także do tradycyjnego, analogowego.

Elementy składające się na system tachografu cyfrowego

System tachografów cyfrowych

Cały system składa się z dopuszczonych komponentów: przyrządu rejestrującego z pamięcią, „inteligentnego” nadajnika impulsów, kart chipowych (kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatu, organu kontrolnego), oraz papieru do drukarki. Dane dotyczące pojazdu są przechowywane w wewnętrznej pamięci tachografu i obejmują ostatnie 365 dni. Natomiast informacje dotyczące 28 ostatnich dni pracy kierowcy są przechowywane zarówno w pamięci wewnętrznej, jak i na karcie identyfikacyjnej kierowcy, którą należy włożyć do tachografu zawsze przed rozpoczęciem jazdy lub zmiany. Dane zapisane w pamięci tachografu można łatwo ściągnąć (przy pomocy odpowiedniej karty) i przechowywać, są też łatwiejsze w odczytywaniu i obróbce, niż dane z tradycyjnego tachografu. Dzięki oferowanemu przez Siemens VDO oprogramowaniu TIS-Office oraz dostępnej usłudze internetowej TIS-Web, które ułatwiają gromadzenie i analizowanie danych, przewoźnicy zyskają znakomite narzędzie do poprawy efektywności zarządzania flotą pojazdów. Ponadto, tachograf DTCO 1381 wyposażony jest w system umożliwiający przekazywanie zapisywanych informacji do komputera pokładowego w sposób ciągły.

Tachograf DTCO 1381 rejestruje następujące informacje:

  • czas jazdy, czas pracy i odpoczynku kierowcy i jego zmiennika
  • prędkość (w pamięci wewnętrznej tylko z ostatnich 24 godzin) oraz liczba przebytych kilometrów
  • Charakterystyczne zdarzenia, takie jak przekroczenie prędkości, a także kalibracje i inne zadania obsługowe, wykonywane w autoryzowanych centrów
  • wkładanie i wyjmowania kart,
  • czynności wykonywane przez kierowcę
  • stan prowadzenia pojazdu
  • dane wprowadzane ręcznie przez kierowcę (miejsce rozpoczęcia/zakończenia okresu pracy, warunki szczególne, inne czynności wykonywane przez kierowcę)

Wzory kart chipowych, przeznaczonych dla kierowcy (białe tło), warsztatu (czerwone tło), firmy przewozowej (żółte tło) i instytucji kontrolującej (niebieskie tło)

Tryby pracy tachografu

W zależności od tego jaki rodzaj karty jest włożony do czytnika kart tachografu, może on pracować w jednym z czterech trybów:

  • tryb eksploatacyjny
  • tryb kontrolny
  • tryb kalibracyjny
  • tryb firmowy

Tabela 1: tryb pracy tachografu Siemens VDO DTCO 1381 w zależności od rodzaju włożonych kart.

Tak jak miało to miejsce w przypadku tachografów ACTIA-Poltik SmarTach, tak i tutaj przeznaczenie karty jest wyraźnie zaznaczone kolorem tła. Karta kierowcy jest koloru białego, kontrolna – niebieskiego, dla karty warsztatowej zarezerwowano barwę czerwoną. Karta firmowa ma dominujący kolor żółty.

Dane przechowywane w pamięci tachografu

Przy każdym cyklu wkładania/wyjmowania karty kierowcy lub warsztatowej do urządzenia, urządzenie rejestrujące rejestruje i przechowuje w swojej pamięci dane identyfikacyjne kierowcy, m.in.: nazwisko i imię, numer karty, Państwo Członkowskie, które wydało kartę, datę ważności, datę i godzinę włożenia karty, stan licznika kilometrów przy włożeniu i wyjęciu karty czy też informacje o pojeździe, który dany kierowca wcześniej prowadził. Tachograf rejestruje także i przechowuje w pamięci informacje dotyczące czynności kierowcy lub współkierowcy za każdym razem, gdy następuje zmiana czynności lub zmiana stanu prowadzenia pojazdu, a także po włożeniu lub wyjęciu karty warsztatowej. Są to m.in. takie informacje, jak: stan prowadzenia pojazdu, dane identyfikacyjne karty w szczelinie czytnika, wykonywana czynność (prowadzenie, dyspozycyjność, praca, odpoczynek), data i godzina zmiany, jak również miejsca rozpoczęcia i zakończenia dziennego okresu pracy. W pamięci tachografu rejestrowany jest także stan licznika kilometrów o północy każdego dnia kalendarzowego oraz chwilowa prędkość (rejestrowana co sekundę) w ciągu ostatnich 24 godzin, w których pojazd był w ruchu.

Ponieważ temat jest dość aktualny i ważny z punktu widzenia polskich przewoźników, w razie pytań lub wątpliwości dotyczących tematyki tachografów cyfrowych, prosimy o wpisanie ich w postaci komentarzy pod niniejszym artykułem. Postaramy się skontaktować z producentami, dystrybutorami i ekspertami, którzy będą mogli udzielić odpowiedzi na postawione przez Państwa pytania.