Taborowe plany na przyszłość Bratysławy
infobus
11.07.2014 15:00
Taborowe plany na przyszłość Bratysławy
Podczas czerwcowej konferencji prasowej Lubomir Belfi, szef Dopravnýpodnik Bratislava (DPB) poinformował o sytuacji finansowej spółki w latach 2011-2014, a także o inwestycjach w zakresie modernizacji floty autobusów i trolejbusów. Na samym początku Belfi przypomniał, że w lipcu 2011 r. spółka wykazała stratę 12 000 000 EUR. Szacuje się, że dodając do tego zaległości w zakresie podjętych zobowiązań i kredytów ta kwota wyniosła łącznie aż 15 300 000 EUR. W tej sytuacji w DPB podjęto działanie restrukturyzacyjne, mające przynieść optymalizację kosztów i zatrudnienia. –„Już w 2011 roku zaczęliśmy zmniejszać straty, także dzisiaj wynoszą one tylko 1 884 000 EUR. Mamy ambicje, aby kontynuować ten pozytywny trend i to mimo, ograniczenia subwencji ze strony miasta. W 2014 r. otrzymaliśmy z magistratu sumę o 5 000 000 EUR niższą niż rok wcześniej”–podkreślił Lubomir Belfi. Za największy sukces szef DPB uznał przeprowadzoną modernizację floty. Po raz pierwszy w historii spółki udało się jednorazowo zakupić 120 trolejbusów (marki SOR) i 60 tramwajów (marki Skoda) przy pełnym wykorzystaniu funduszy unijnych. –„To jest ogromna odnowa naszej floty, dzięki której całkowicie wymieniliśmy nasz trolejbusowy tabor i w połowie tramwajowy. Łącznie pozyskane fundusze z Programu Operacyjnego Transport na ten cel wyniosły 213 028 060 EUR netto i w 85% pokryły nasze wydatki –powiedział Belfi. Odnowa floty oraz wprowadzanie nadajników GPS i monitoringu przyniosło także mniejsza liczbę wypadków spowodowanych przez prowadzących pojazdy transportu publicznego oraz zdecydowanie lepszą punktualność. Także ocena spółki wśród pasażerów zaczyna być coraz lepsza.
W tym roku Dopravnýpodnik Bratislava ogłosiło dwa przetargi na zakup 50 szt. nowych autobusów z opcją dokupu kolejnych 50 egzemplarzy. Razem mają pozwolić firmie osiągnąć poziom 65% koniecznej odnowy autobusowego parku. Pierwszy przetarg dotyczył zakupu 25 pojazdów solo, w tym 5 szt. (+5 szt. w opcji) pojazdów o długości 10 m i 20 szt. (+20 szt. w opcji) autobusów standardowych o długości 12 m. Jak już pisaliśmy w InfoBusie pierwsze zadanie wygrała spółka Solaris Bus&Coach z modelem Urbino 10, natomiast drugie spółka COREX, Vráble. s.r.o. –diler Iveco Bus –z modelem Iveco Citelis 12.
Gorzej powiodło się zamawiającemu w drugim ogłoszonym przetargu –na zakup 25 autobusów przegubowych (+ 25 szt. w opcji). Specyfikacja warunków tego zamówienia została oprotestowana w PPO (odpowiednik naszej KIO) i całe postepowanie przeciąga się już o kilka tygodni. Ogłoszenia wyniku spodziewamy się w najbliższych dniach. Bratysławska firma chce kupić pojazdy trzyosiowe, przegubowe o pojemności co najmniej 150 osób i długości do 18,75 m. Cały czas jest duża szansa, że zarówno pojazdy solo, jak i przegubowe pojawią się na ulicach stolicy Słowacji jeszcze do końca br.