Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Taborowe plany na przyszłość Bratysławy

infobus
11.07.2014 15:00
Podczas czerwcowej konferencji prasowej Lubomir Belfi, szef Dopravnýpodnik Bratislava (DPB) poinformował o sytuacji finansowej spółki w latach 2011-2014, a także o inwestycjach w zakresie modernizacji floty autobusów i trolejbusów. Na samym początku Belfi przypomniał, że w lipcu 2011 r. spółka wykazała stratę 12 000 000 EUR. Szacuje się, że dodając do tego zaległości w zakresie podjętych zobowiązań i kredytów ta kwota wyniosła łącznie aż 15 300 000 EUR. W tej sytuacji w DPB podjęto działanie restrukturyzacyjne, mające przynieść optymalizację kosztów i zatrudnienia. –„Już w 2011 roku zaczęliśmy zmniejszać straty, także dzisiaj wynoszą one tylko 1 884 000 EUR. Mamy ambicje, aby kontynuować ten pozytywny trend i to mimo, ograniczenia subwencji ze strony miasta. W 2014 r. otrzymaliśmy z magistratu sumę o 5 000 000 EUR niższą niż rok wcześniej”–podkreślił Lubomir Belfi. Za największy sukces szef DPB uznał przeprowadzoną modernizację floty. Po raz pierwszy w historii spółki udało się jednorazowo zakupić 120 trolejbusów (marki SOR) i 60 tramwajów (marki Skoda) przy pełnym wykorzystaniu funduszy unijnych. –„To jest ogromna odnowa naszej floty, dzięki której całkowicie wymieniliśmy nasz trolejbusowy tabor i w połowie tramwajowy. Łącznie pozyskane fundusze z Programu Operacyjnego Transport na ten cel wyniosły 213 028 060 EUR netto i w 85% pokryły nasze wydatki –powiedział Belfi. Odnowa floty oraz wprowadzanie nadajników GPS i monitoringu przyniosło także mniejsza liczbę wypadków spowodowanych przez prowadzących pojazdy transportu publicznego oraz zdecydowanie lepszą punktualność. Także ocena spółki wśród pasażerów zaczyna być coraz lepsza.
 
Czerwcowa konferencja Lubomira Belfi, szefa Dopravný podnik BratislavaW tym roku DPB rozpoczęła odbiór 120 trolejbusów SOR-Skoda
W tym roku Dopravnýpodnik Bratislava ogłosiło dwa przetargi na zakup 50 szt. nowych autobusów z opcją dokupu kolejnych 50 egzemplarzy. Razem mają pozwolić firmie osiągnąć poziom 65% koniecznej odnowy autobusowego parku. Pierwszy przetarg dotyczył zakupu 25 pojazdów solo, w tym 5 szt. (+5 szt. w opcji) pojazdów o długości 10 m i 20 szt. (+20 szt. w opcji) autobusów standardowych o długości 12 m. Jak już pisaliśmy w InfoBusie pierwsze zadanie wygrała spółka Solaris Bus&Coach z modelem Urbino 10, natomiast drugie spółka COREX, Vráble. s.r.o. –diler Iveco Bus –z modelem Iveco Citelis 12.
Gorzej powiodło się zamawiającemu w drugim ogłoszonym przetargu –na zakup 25 autobusów przegubowych (+ 25 szt. w opcji). Specyfikacja warunków tego zamówienia została oprotestowana w PPO (odpowiednik naszej KIO) i całe postepowanie przeciąga się już o kilka tygodni. Ogłoszenia wyniku spodziewamy się w najbliższych dniach. Bratysławska firma chce kupić pojazdy trzyosiowe, przegubowe o pojemności co najmniej 150 osób i długości do 18,75 m. Cały czas jest duża szansa, że zarówno pojazdy solo, jak i przegubowe pojawią się na ulicach stolicy Słowacji jeszcze do końca br.