Taborowe plany Lublina na 2018 rok: 42 elektrobusy i trolejbusy
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie na ten rok zaplanował kilka przetargów taborowych. Mają w nich zostać wyłonieni dostawcy łącznie 42 elektrobusów i trolejbusów oraz wyposażenia dodatkowego do nich. Urzędnicy lubelscy szacują, że wydadzą na tegoroczne zakupy niespełna 82,5 mln PLN netto.
Jeszcze w tym kwartale lubelski zarządca komunikacji planuje ogłoszenie dwóch przetargów. W pierwszym ZTM chce wyłonić dostawcę 20 autobusów elektrycznych klasy MAXI. Ich dostawca będzie musiał dodatkowo zbudować cztery ładowarki do szybkiego ładowania, każdą o mocy 450 kW. Na elektrobusy urzędnicy szacują, że wydarzą maksymalnie 40,6 mln PLN netto. W takim układzie jeden miałby kosztować 2,03 mln PLN netto. Natomiast ładowarki ZTM wycenia na maksymalnie 2,48 mln PLN netto, a więc 0,62 mln PLN netto za jedną.
Przetarg na 10 trolejbusów
W drugim przetargu urzędnicy chcą kupić 10 trolejbusów o długości ok. 12 m. Śmiało można przypuszczać, że te także będą wyposażone w baterie, a dodatkowo będzie preferowane aby były to zasobniki umożliwiające zgromadzenie energii, która umożliwi pokonanie jak najdłuższego dystansu bez jazdy pod trakcją. Na ich zakup ZTM chce przeznaczyć 15 mln PLN netto, a więc łatwo policzyć, że jeden ma kosztować maksymalnie 1,5 mln PLN netto.
Kolejne dwa postępowania są zaplanowane na IV kwartał tego roku. W pierwszym wyłoniony zostanie dostawca siedmiu elektrobusów klasy MAXI, zapewne z pakietem ładowarek do zabudowy na zajezdni MPK. Mają one kosztować maksymalnie 14,21 mln PLN netto, a więc średnio 2,03 mln PLN netto za jeden elektrobus z osprzętem do ładowania. W drugim przetargu ZTM chce wybrać firmę, która dostarczy elektrobusy tej samej klasy. Ich orientacyjna wartość to 10,15 mln PLN netto, co również daje wycenę elektrobusu z pakietem do ładowania na poziomie 2,03 mln PLN netto.
Dostawy są zapewne zaplanowane na 2019 rok. Efekt będzie tego taki, że lubelska komunikacja znowu dostanie dosyć konkretny zastrzyk w postaci nowych pojazdów. Jednak ten rok również będzie dosyć przyzwoity. ZTM oraz MPK wprowadzą do ruchu łącznie 53 nowe pojazdy. Będą to:
-
15 przegubowych trolejbusów od Ursusa
-
30 egzemplarzy spalinowych Solarisów Urbino 18
-
osiem Ursusów City Smile CS12LF z silnikami diesla.
Lublin ma więc przed sobą dobre perspektywy.
„