Szykuje się katowicki klasyk? Sprawdzamy SIWZ
PKM Katowice wzbogaci się o pięć nowych przegubowców. Mają one być dostarczone do katowickiego przewoźnika w ciągu 330 dni od daty podpisania umowy, lecz nie wcześniej niż 2 stycznia 2022 roku.
O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy wcześniej TUTAJ
Zamówienie jest niewielkie toteż wszyscy producenci autobusów przegubowych nie będą mieli problemu ze spełnieniem wymogów formalnych. Pozostają więc pozostałe wymogi określone w SIWZ – a w szczególności te techniczne. Sprawdzamy jakie dokładnie.
Na co stawia PKM Katowice?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia wykonane z profilów ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088), z profilów ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 20 pkt,
- poszycie zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), wykonane z blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088), blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej lub aluminium, z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 20 pkt,
- pojemność silnika: od 9-11 dm3 – 10 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 10 pkt,
- minimum 15 miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 10 pkt,
- zawieszenie zależne – 10 pkt,
- autobusy spełniają wymogi homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 10 pkt,
- autobusy spełniają wymogi homologacji pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy dla Katowic mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz o szerokości w świetle nie mniejszej niż 1 200 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 210 kW.
Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB.
Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Minimum 10 siedzących miejsc pasażerskich dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także tablice wewnętrzne, informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, reklam w postaci graficznej, informacji o trasie przejazdu, aktualnej pozycji pojazdu na trasie przejazdu i informacji zaprogramowanych przez PKM. Ponadto, wewnątrz znajdą się dwie tablice LCD umieszczone bezpośrednio pod sufitem: jedna sztuka za kabiną kierowcy oraz jedna - w drugim członie pojazdu. Ich zadaniem będzie wyświetlanie: numeru linii, kierunku, aktualnego przystanku, następnego przystanku, przebiegu trasy, aktualnej daty i czasu, czasu pozostałego do odjazdu z przystanku początkowego, napisu „STOP” w przypadku naciśnięcia przez pasażera przycisku „na żądanie”, dodatkowych informacji.
Kto ma szanse?
Patrząc na preferencje PKM Katowice, można dojść do wniosku, że zamawiający premiuje sprawdzone przez siebie rozwiązania. W tej sytuacji nie spodziewamy się wielu ofert i stawiamy na autobusowy klasyk – MAN vs Solaris. Czy nasze typy się potwierdzą? Przekonamy się 28 stycznia w dniu otwarcia ofert.