Szwedzkie władze wesprą projekt autobusu hybrydowego Volvo

infobus
18.07.2007 21:09

Volvo Buses otrzyma dofinansowanie na kontynuowanie prac nad autobusami z napędem hybrydowym. Fot. Volvo Buses

Volvo Buses otrzyma dofinansowanie Szwedzkiej Agencji Energetycznej na opracowanie własnej technologii napędu hybrydowego. Zmiany klimatyczne są jednym z największych problemów, jakich obecnie doświadcza środowisko. Ograniczenie wykorzystania paliw kopalnych jest wyzwaniem dla globalnej społeczności. Volvo będzie pracować nad tzw. równoległym systemem hybrydowym, co oznacza że mały silnik Diesla i silnik elektryczny będą napędzać autobus pracując równolegle lub niezależnie. Takie rozwiązanie umożliwia optymalizację wykorzystania obu silników tak aby uzyskać najlepsze możliwe osiągi przy minimalnym wpływie na środowisko. I tak np. na przystankach czy na światłach, silnik Diesla można całkowicie wyłączyć. Autobus może ruszyć wykorzystując jedynie napęd elektryczny, co przyczynia się do znacznego ograniczenia hałasu i emisji spalin. Silnik Diesla zostaje uruchomiony dopiero po przejechaniu pewnej odległości. Volvo Busse oczekuje, że będzie mogło sprzedać swoje pierwsze autobusy hybrydowe w ciągu kilku najbliższych lat. Zastosowana w nich nowoczesna technologia oznacza jednak, że ich cena będzie wysoka, dlatego w początkowym okresie potrzebne będą dotacje do zakupu tego typu pojazdów. Volvo Busse wskazuje jednak, że ich eksploatacja okaże się za to bardziej ekonomiczna, niż dzisiejszych konstrukcji. Szacuje się, że zużycie paliwa będzie niższe o ok. 35% w porównaniu z autobusami o konwencjonalnym napędzie. Szwedzka Agencja Energetyczna przyznała Volvo Buses dotację na kontynuowanie prac nad hybrydowym układem napędowym dla 2 modeli autobusów. Akumulatory stosowane w autobusach hybrydowych podniosą nieco masę własną pojazdów, jednak przy układzie równoległym można skorzystać z dużo mniejszego i lżejszego silnika Diesla, dzięki czemu wzrost masy, a więc i spadek pojemności pasażerskiej, będzie nieznaczny. Ma się do tego przyczynić także obniżenie masy samego nadwozia, dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów, dzięki czemu możliwe będzie dalsze ograniczenie zużycia paliwa.