Szwajcarski Zug wybrał ebusy od Solarisa i Mercedesa

infobus
28.10.2020 07:00

9 października okazało się, z którymi dostawcami firma transportowa z Zug chce zapoczątkować erę autobusów elektrycznych.

Zugerland Verkehrsbetriebe AG (ZVB) wraz z partnerami Auto AG Schwyz, STI szukali dostawców autobusów przegubowych i solowych. Zakupy te poprzedziły kilkumiesięczne testy autobusów elektrycznych.

Nieważne za ile, ważne co

Przetarg był podzielony na dwie części, z czego

  • część 1 dotyczyła autobusów przegubowych,

  • a część 2 – autobusów klasy MAXI.

W zadaniu przegubowym umowa ramowa została podpisana z EvoBus (Schweiz) AG. Z kolei drugie zadanie wygrał Solaris Schweiz GmbH.

W postępowaniach o udzielenie zamówienia – szczególnie w Polsce – to cena jest często najważniejszą wskazówką. Tak jednak nie było w przypadku tego szwajcarskiego przetargu, w którym kryteria pozacenowe stanowiły łącznie aż 70% wagi.

Istotną rolę przy wyborze ofert odegrała pojemność i zasięg baterii. Ponadto, zamawiający brał pod uwagę również dobry serwis posprzedażowy i szybką dostępność części zamiennych. Przewoźnik z Zug zakłada, że żywotność baterii wyniesie około sześciu lat. Ładowanie akumulatora autobusu elektrycznego będzie trwało od dwóch do trzech godzin. W przypadku wyposażenia wnętrza, autobusy elektryczne nie będą się prawie różnić od tych z tradycyjnym napędem. Istotne jest jednak to, że każdy z pojazdów ma możliwość rekuperacji energii. Również pod tym względem ZVB zdobyło doświadczenie w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

Kto i ile kupi?

Nie podjęto jeszcze decyzji, ile autobusów elektrycznych chcą zamówić firmy partnerskie. Powinno to nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni. Jedynie Auto AG Schwyz zapowiedziało, że chce kupić dwa autobusy.

Przy okazji poznaliśmy ceny za zakup poszczególnych typów autobusów:

  • cena jednego Solarisa Urbino 12 electric to 711 683 CHF netto,

  • zaś cena eCitaro G to 849 767 CHF netto.

ZVB chce do 2035 roku zaoferować obsługę linii autobusami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla. Firma chce podchodzić do tego celu etapami.