Szkolne elektryki z Polskiego Ładu. Busnex remisuje z Solarisem 1:1
31 marca mazowiecka gmina Sadowne wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup szkolnego autobusu elektrycznego klasy MAXI.
To drugie takie zamówienie z dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład, obejmujące zakup ekologicznych „gimbusów” z napędem elektrycznych. W zakresie autobusów elektrycznych mamy remis, bo Grabów zdecydował się na Solarisa, a Sadowne wybrało Busnexu z Yutongiem.
POSZUKIWANE parametry
Przedmiotem zamówienia Gminy Sadowne była dostawa jednego autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci wraz z ładowarką o następującej charakterystyce:
- długość od 10,00 m do 12,50 m,
- maksymalna wysokość całkowita do 3,50 m,
- dopuszczalna szerokość całkowita do 2,60 m,
- liczba miejsc do przewozu pasażerów: minimum 50 miejsc siedzących dla pasażerów (dopuszcza się zaoferowanie pełnowymiarowych nieskładanych – łatwo demontowanych foteli w miejscu zatoki dla wózka inwalidzkiego), wszystkie siedzenia wyposażone w pasy bezpieczeństwa, wszystkie fotele przodem do kierunku jazdy,
- napęd elektryczny: zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii,
- przebieg na jednym ładowaniu minimum 240 km.
JEDNA OFERTA
27 marca gmina otrzymała jedną ofertę od Busnex Poland z autobusem Yutong ICE12 na sumę 2.894.190 PLN brutto.
Z kolei budżet zamawiającego wynosił aż 3 mln zł, także Busnex spokojnie się w nim zmieścił.
W tej sytuacji 31 marca komisja przetargowa bez trudnu wybrała najkorzystniejszą ofertę na podstawie trzech kryteriów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Cena 60 pkt
- Przebieg autobusu na jednym ładowaniu 20 pkt
- Okres gwarancji na akumulatory trakcyjne 20 pkt
Była to czysta formalność, a wybór Busnexu wydaje potwierdza ugruntowaną pozycję firmy w segmencie szkolnych elektryków. Przypomnijmy, że w ramach wcześniejszego, rządowego programu Kangur stan rywalizacji z Solarisem i ARP wyglądał następująco:
Łącznie w ramach drugiej edycji projektu prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakupiono łącznie 14 szkolnych autobusów elektrycznych, z czego Solaris dostarczył osiem e-gimbusów; Busnex – cztery i ARP – dwa. W I edycji pilotażowo zamówiono i odebrano cztery pojazdy – trzy od Solarisa i jeden od Busnex. Tym samym łączny stan zakupów elektrycznych autobusów szkolnych w Polsce (w ramach programów Kangur 1.0, Kangur 2.0 i Polski Lad) to 21 egzemplarzy, a w podziale na marki wygląda to następująco:
- Solaris – 13
- Busnex – 6
- ARP – 2.
Szkolne e-gimbusy w Polsce
Lista wszystkich odbiorców wygląda następująco:
- Pałecznica (Solaris) – Kangur 2.0
- Krasnopol (Solaris) – Kangur 2.0
- Przedecz (Solaris) – Kangur 2.0
- Działoszyce (Solaris) – Kangur 2.0
- Śniadowo (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
- Ojrzeń (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
- Platerów (ARP) – Kangur 2.0
- Troszyn (Solaris) – Kangur 2.0
- Rzeczyca (Solaris) – Kangur 2.0
- Rusinów (Solaris) – Kangur 2.0
- Zduny (ARP) – Kangur 2.0
- Skalbmierz (Solaris) – Kangur 2.0
- Jawornik (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
- Ożarów (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
- Sadowne (Busnex-Yutong) – Polski Ład
- Grabów (Solaris) – Polski Ład
- Godzianów (Solaris) – Kangur 1.0
- Gręboszów (Solaris) – Kangur 1.0
- Bielany (Solaris) – Kangur 1.0
- Bobowa (Busnex-Yutong) – Kangur 1.0