Szkolne elektryki z Polskiego Ładu. Busnex remisuje z Solarisem 1:1

infobus
03.04.2023 17:03

31 marca mazowiecka gmina Sadowne wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup szkolnego autobusu elektrycznego klasy MAXI.

To drugie takie zamówienie z dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład, obejmujące zakup ekologicznych „gimbusów” z napędem elektrycznych. W zakresie autobusów elektrycznych mamy remis, bo Grabów zdecydował się na Solarisa, a Sadowne wybrało Busnexu z Yutongiem.

POSZUKIWANE parametry

Przedmiotem zamówienia Gminy Sadowne była dostawa jednego autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci wraz z ładowarką o następującej charakterystyce:

  • długość od 10,00 m do 12,50 m,
  • maksymalna wysokość całkowita do 3,50 m,
  • dopuszczalna szerokość całkowita do 2,60 m,
  • liczba miejsc do przewozu pasażerów: minimum 50 miejsc siedzących dla pasażerów (dopuszcza się zaoferowanie pełnowymiarowych nieskładanych – łatwo demontowanych foteli w miejscu zatoki dla wózka inwalidzkiego), wszystkie siedzenia wyposażone w pasy bezpieczeństwa, wszystkie fotele przodem do kierunku jazdy,
  • napęd elektryczny: zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii,
  • przebieg na jednym ładowaniu minimum 240 km.
fot. Yutong ICE12

JEDNA OFERTA

27 marca gmina otrzymała jedną ofertę od Busnex Poland z autobusem Yutong ICE12 na sumę 2.894.190 PLN brutto.

Z kolei budżet zamawiającego wynosił aż 3 mln zł, także Busnex spokojnie się w nim zmieścił.

W tej sytuacji 31 marca komisja przetargowa bez trudnu wybrała najkorzystniejszą ofertę na podstawie trzech kryteriów:

  • Cena 60 pkt
  • Przebieg autobusu na jednym ładowaniu 20 pkt
  • Okres gwarancji na akumulatory trakcyjne 20 pkt

Była to czysta formalność, a wybór Busnexu wydaje potwierdza ugruntowaną pozycję firmy w segmencie szkolnych elektryków. Przypomnijmy, że w ramach wcześniejszego, rządowego programu Kangur stan rywalizacji z Solarisem  i ARP wyglądał następująco:

Łącznie w ramach drugiej edycji projektu prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakupiono łącznie 14 szkolnych autobusów elektrycznych, z czego Solaris dostarczył osiem e-gimbusów; Busnex – cztery i ARP – dwa. W I edycji pilotażowo zamówiono i odebrano cztery pojazdy – trzy od Solarisa i jeden od Busnex. Tym samym łączny stan zakupów elektrycznych autobusów szkolnych w Polsce (w ramach programów Kangur 1.0, Kangur 2.0 i Polski Lad) to 21 egzemplarzy, a w podziale na marki wygląda to następująco:

  • Solaris – 13
  • Busnex – 6
  • ARP – 2.
fot. Yutong ICE12

Szkolne e-gimbusy w Polsce

Lista wszystkich odbiorców wygląda następująco:

  • Pałecznica (Solaris) – Kangur 2.0
  • Krasnopol (Solaris) – Kangur 2.0
  • Przedecz (Solaris)  – Kangur 2.0
  • Działoszyce (Solaris) – Kangur 2.0
  • Śniadowo (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
  •  Ojrzeń (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
  • Platerów (ARP) – Kangur 2.0
  • Troszyn (Solaris) – Kangur 2.0
  • Rzeczyca (Solaris) – Kangur 2.0
  •  Rusinów (Solaris) – Kangur 2.0
  • Zduny (ARP) – Kangur 2.0
  • Skalbmierz (Solaris) – Kangur 2.0
  • Jawornik (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
  • Ożarów (Busnex-Yutong) – Kangur 2.0
  • Sadowne (Busnex-Yutong) – Polski Ład
  • Grabów (Solaris) – Polski Ład
  • Godzianów (Solaris) – Kangur 1.0
  • Gręboszów (Solaris) – Kangur 1.0
  • Bielany (Solaris) – Kangur 1.0
  • Bobowa (Busnex-Yutong) – Kangur 1.0