Sześć ofert na autobusowe linie w Czernicy
Sporym zainteresowaniem cieszy się zapytanie ofertowe gminy Czernica spod Wrocławia na obsługę lokalnej komunikacji autobusowej. Na przedstawienie ofert zdecydowało się aż sześciu przewoźników.
Najtańszy jest wrocławski Bus Marco Polo Wratislavia, do którego najprawdopodobniej powędruje czernicki kontrakt.
Kto za DLA?
Niedługo kończy się umowa zawarta między Czernicą a Dolnośląskimi Liniami Autobusowymi na obsługę dwóch połączeń. Chodzi o linie nr 845 i 855. Zapewniają one połączenie między miejscowościami na terenie gminy a Wrocławiem. Urzędnicy z Czernicy musieli więc poszukać nowego operatora.
Nowy kontrakt przewozowy będzie obowiązywał od 1 lipca 2021 r. do końca czerwca 2024 r.
Umowa będzie miała charakter netto, a więc przychody z biletów będą zasilały konto operatora. Gmina jedynie będzie dopłacać do każdego wykonanego wzkm. W trakcie trzyletniej umowy założono pracę eksploatacyjną na poziomie 1 314 000 wzkm, przy jednocześnie możliwe korekcie o +- 10%.
Jakie autobusy?
Na potrzeby zlecenia wybrany przewoźnik musi zapewnić przynajmniej pięć autobusów klasy MAXI- cztery liniowe i jeden rezerwowy. Każdy z nich musi spełniać normę czystości salin przynajmniej Euro 6. Muszą być one długie na min. 11,5 m i zabierać na pokład przynajmniej 90 pasażerów, w tym nie mniej niż 25 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez co najmniej dwa wejścia, w tym pierwsze o efektywnej szerokości min. 600 mm, a drugie min. 1200 mm. W nich także ma się znaleźć niska podłoga.
Na wyposażeniu autobusów ma się znaleźć klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, uchylne lub przesuwne okna boczne, Wi-Fi, ładowarki USB oraz wyświetlacze zewnętrzne do prezentacji informacji liniowej. Ponadto operator musi zainstalować w pojazdach biletomaty. Będzie zobowiązany także do uruchomienia aplikacji dla pasażerów, która umożliwi podgląd w czasie rzeczywistym kursowania autobusów. Dodatkowo będzie on musiał uruchomić stacjonarny punkt sprzedaży biletów okresowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sześć ofert
12 kwietnia minął termin składania ofert. Czernica nie zdradziła, ile przygotowała na opłacenie nowego kontraktu przewozowego. To jednak nie ma większego znaczenia, gdyż gminne zapytanie cieszy się dużym zainteresowaniem i jest w czym wybierać.
Na przedstawienie ofert zdecydowało się bowiem aż sześciu przewoźników. W tym gronie mamy:
- BP Tour z Lublina – 6,37 zł/wzkm netto dopłaty
- Małgorzata Kurkowska z Kwaśniowa Górnego – 5,44 zł/wzkm netto dopłaty
- PKS Oława – 6 zł/wzkm netto dopłaty
- Dolnośląskie Linie Autobusowe – 5,75 zł/wzkm netto dopłaty
- Marek Wierzbicki TRAKO z Rzeplina – 4,67 zł/wzkm netto dopłaty
- Bus Marco Polo Wratislavia – 3,96 zł/wzkm netto dopłaty
Niskie stawki
W tej sytuacji wybór Maro Polo wydaje się być formalnością. Z drugiej jednak strony mamy do czynienia z kontraktem netto. Tutaj warto pamiętać, że epidemia COVID-19 odcisnęła mocne piętno na obliczu polskiego transportu publicznego, a liczb pasażerów radykalnie spadła.
W sytuacji, w której wpływy z biletów stanowią element wynagrodzenia operatora niektóre ze stawek zaproponowanych w Czernicy mogą dziwić...