Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Sześć elektrobusów Szczecina zamyka elektryzującą Wigilię 2020

infobus
24.12.2020 16:00

24 grudnia w Europejskim Biuletynie Zamówień Publicznych pojawiło się łącznie aż pięć autobusowych postępowań z Polski.

To kontrakty z Sandomierza, Siedlec, Lublina, wspólny z Pruszkowa  Żyrardowa, Grodziska Mazowieckiego plus przetarg ze Szczecina. Te trzy ostatnie dotyczą zakupu pojazdów elektrycznych. Razem daje to sumę 19 ebusów, a jak dodamy wczorajsze zamówienia z Gorzowa (8) i Opola (5), to razem otrzymujemy pulę aż 32 elektrobusów, na które ruszyły „choinkowe” przetargi.

To się nazywa elektryzująca Wigilia 2020!

dodatkowe sześć

W tym roku Szczecin zamówił już 8 szt. przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric (pisaliśmy o tym TUTAJ) z programu POIiŚ (to jeden z projektów w ramach tzw. elektrycznej trzynastki CUPT-u).

Teraz miasto chce kupić kolejne autobusy elektryczne, ale już w klasie MAXI - o długości ok 12 metrów - ale cały czas z unijnym dofinansowaniem. Tym razem jest to program "Gepard" z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu „Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza – zakup autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej w Gminie Miasto Szczecin”.

Co chce Szczecin?

Przedmiotem zamówienia jest dostawa 6 sztuk autobusów jednoczłonowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, zeroemisyjnych, o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Pojazdy mają przyjechać do Szczecina w ciągu 365 dni od daty podpisania umowy.

Wybór najkorzystniejszej oferty zostanie dokonany na postawie 4 kryteriów:

  • Zużycie energii / Waga: 15 %
  • Gwarancja całopojazdowa / Waga: 15 %
  • Pojemność magazynu energii / Waga: 10 %
  • Cena - Waga: 60 %

W zakresie warunków finansowych mamy:

  • średnioroczny obrót w obszarze objętym zamówieniem w okresie ostatnich trzech lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wyniósł minimum 10.000.000,00 zł
  • środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie niższej niż 8.000.000,00 zł
  • wadium w wysokości 350.000,00 zł

W zakresie doświadczenia zamawiający chce, aby oferenci wykazali się minimum jedną dostawą obejmującą co najmniej 2 autobusy (w ramach jednej lub dwóch umów) przeznaczone do przewozu osób w komunikacji miejskiej, fabrycznie nowe, niskopodłogowe, elektryczne lub wyposażone w układ napędowy wspomagany silnikiem elektrycznym o długości 12 metrów (+/- 1 m) (jednoczłonowe). I uwaga - za dostawę autobusów o napędzie elektrycznym, o których mowa powyżej uznaje się także dostawę trolejbusów.

O tym, kto podejdzie do szczecińskiego zamówienia przekonamy się najszybciej 2 lutego, kiedy wyznaczono termin składania ofert.

Osiem zamówionych

Przypomnijmy, że 15 września przedstawiciele Szczecina oraz firmy Solaris Bus & Coach podpisali umowę na zakup 8 autobusów bezemisyjnych Urbino 18 electric. Nowoczesne elektrobusy zostaną dostarczone do Szczecina do końca września 2021 roku. Wartość kontraktu to 32 miliony złotych

Spodziewamy się, że „solowe elektryki” będą podobnie wyposażone.  

Osiem Urbino 18 electric zostanie przekazanych do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica. W przegubowych elektrykach zostaną zamontowane baterie Solaris High Power, o pojemności 182 kWh. Są to magazyny energii dedykowane do szybkiego ładowania, idealnie sprawdzają się więc w dynamicznym ruchu miejskim. Komfortową, płynną jazdę umożliwi oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy mogą być ładowane na dwa sposoby: za pomocą wtyczki plug-in lub pantografu o mocy do 560 kW, zamontowanego na dachu pojazdu.