Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczegóły śląskich linii BRT w październiku

infobus
18.09.2019 09:00

W ostatnich tygodniach GZM przedstawiła koncepcję uruchomienia wperspektywie około dwóch lat m.in. kilkunastu nowych szybkich liniiautobusowych, łączących główne ośrodki miejskie na jej terenie.

Linie te -uzupełniające ofertę pociągów – miałyby być jedną z pierwszych zmian układukomunikacji publicznej w Metropolii.

Koncepcję tę samorządowcy z GZM zaczęli już prezentować w swoich miastach igminach. Jak jednak mówili we wtorek, dyskusję z mieszkańcami utrudnił dotądbrak szczegółowych materiałów źródłowych. Sugerowali też szczegółowe badaniawykorzystania i efektywności poszczególnych dotychczasowych linii, pod kątemrozmów nt. ich optymalizacji.

Konkrety za miesiąc

Jak odpowiedział przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, bardziejszczegółowe materiały dotyczące proponowanych szybkich linii metropolitalnychmają trafić do miast i gmin GZM do połowy października.

-„Wtedy będzie możnazacząć bardziej szczegółowe dyskusje nad kształtem tych linii szkieletowych” -ocenił przewodniczący zarządu Metropolii.

-„Odnośnie ograniczania obecnie funkcjonujących linii, przed każdąmodyfikacją takich linii będzie przeprowadzone badanie napełnień” -zapowiedział. „Do tego, mam nadzieję, przyjęte zostanie w końcu studiumtransportowe (…), opracowanie zamówione blisko cztery lata temu. Mamy małyproblem z odbiorem, z weryfikacją koreferatu, ale myślę, że szybko sobie z tymporadzimy i to będzie realna podstawa, aby zorientować się, jakie sąoczekiwania podróżnych” – dodał.

Czas na bramki

Zaznaczył też, że wobec potrzeby wypracowania metody bieżącego badaniailości pasażerów i sposobu wykorzystania przez nich komunikacji miejskiej,Metropolia jest „na bardzo zaawansowanym” etapie wdrożenia nowej wersji systemuŚląskiej Karty Usług Publicznych w podregionie tyskim, gdzie wcześniejszyorganizator komunikacji nie korzystał z tego rozwiązania.

Nowa wersja systemu ŚKUP ma umożliwiać m.in. płatności bankowymi kartamipłatniczymi, a także dać podstawy do zaprojektowania docelowej modyfikacjisystemu ŚKUP na terenie całej GZM.

-„Co do liczenia pasażerów, ze wszystkich sprawdzonych technologii wydajesię, że na placu boju została jedna: bramki liczące. Weszły tu już nowerozwiązania, znacznie dokładniejsze niż dotąd. Patrząc pod kątem kosztówwdrożenia, jak i możliwości, wydaje się, że będziemy rekomendowaćzainstalowanie w każdym pojeździe takich bramek” – wskazał Karolczak.

Zgodnie z ustawą o związku metropolitalnym w woj. śląskim, na podstawiektórej działa Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, może ona realizować zadania,należące do zakresu działania gminy, powiatu lub województwa lub koordynowaćrealizację tych działań na podstawie zawartego porozumienia.(PAP)