Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczegółowy przegląd SWZ grudziądzkiego przetargu na elektryki

infobus
07.02.2022 13:00

MZK Grudziądz poszukuje dostawcy 17 autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania – szybkich i wolnych ładowarek. Nas w tej chwili interesuje część autobusowa. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Teraz przyszedł czas na analizę pozostałych wymogów SIWZ.

PUNKTACJA PRODUCENTÓW

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny rozwiązań technicznych (30%), oceny warunków gwarancji (10%).

Wśród kryteriów typowo technicznych, zamawiający preferuje:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 30 pkt,
  • silnik centralny – 40 pkt,
  • eksploatacyjne zużycie energii do 0,8 kWh/km – 30 pkt.

JAKIE AUTOBUSY?

17 autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,3 m, a wysokość max. 3,4 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Minimalna moc znamionowa silnika/silników ma wynosić 200 kW.  Układ napędowy musi posiadać funkcję odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania i wykorzystywania jej do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii. Magazyn energii ma mieć możliwość ładowania systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu oraz poprzez złącze plug-in w ścianie czołowej lub z prawej strony w przedniej części pojazdu. Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się fotele pasażerskie o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i poręcze foteli będą wykonane ze stali nierdzewnej – kwasoodpornej. Do dyspozycji pasażerów będą ładowarki USB dedykowane dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona, zabudowana typu „zamkniętego” z oszklonymi, odpornymi na uderzenia drzwiami. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy i zamykane okienko. Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED wykonane w oparciu o diody SMD w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się tablica informacji pasażerskiej – dwurzędowa.

VOLVO VS SOLARIS?

Kryteria techniczne, które mogłyby różnicować pozycje oferentów w przetargu wskazują, że  największe szanse na zwycięstwo ma Solaris lub Volvo. Czy nasz typ się sprawdzi? Odpowiedź przyjdzie w dniu 21 lutego, podczas otwarcia ofert.