Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecińscy przewoźnicy wymieniają tabor

infobus
26.02.2009 15:40
Zgodnie z zapowiedziami szczecińscy przewoźnicy SPA „Dąbie”i SPA „Klonowica”wprowadzili w ostatnim czasie na linie miejskie nowe autobusy. Łącznie od końca stycznia do połowy lutego do Szczecina trafiło 18 nowych Solarisów. Dołączyły one do grona 10 sztuk już eksploatowanych od pewnego czasu autobusów z serii Urbino.
Solarisy Urbino 18 dla Szczecina Zgodnie z zapowiedziami szczecińscy przewoźnicy SPA „Dąbie”i SPA „Klonowica”wprowadzili w ostatnim czasie na linie miejskie nowe autobusy
Pierwszy w tym roku zrealizowany kontrakt dla SPA „Dąbie”określał dostawę 8 sztuk w pełni klimatyzowanych Solarisów Urbino 18.
Drugi kontrakt dla SPA „Klonowica”określał dostawę 5 sztuk Solarisów Urbino 12 oraz 5 sztuk Urbino 18. Autobusy w ramach leasingu finansowego dostarczył Millennium Leasing Warszawa.
Wszystko zaczęło się w 2005 roku kiedy to w Szczecinie po latach usilnych starań podpoznańskiego producenta SPA „Dąbie”zdecydowało się na zakup pierwszych 2 sztuk Solarisów Urbino 12. Następne zakupy Solarisów zostały poczynione w ubiegłym roku, kiedy to SPA „Klonowica”zakupiło 4 sztuki Urbino 18 a SPA „Dąbie”4 – Urbino 12.
Począwszy od 4 sztuk Solarisów Urbino 18 dostarczonych w 2008 roku wszystkie nowo kupowane autobusy otrzymują nowe malowanie. Wyróżnia się ono zielono-niebieskimi prostokątami umieszczonymi w różnych częściach białego nadwozia. Trzeba przyznać, że pomysł nowego malowania szczecińskich autobusów jest oryginalny i sprawia, że autobusy się wyróżniają.
Począwszy od 4 sztuk Solarisów Urbino 18 dostarczonych w 2008 roku wszystkie nowo kupowane autobusy otrzymują nowe malowanieZakupy nowych autobusów pozwolą wyłączyć z eksploatacji najstarsze autobusy jeżdżące po Szczecinie, w tym ostatnie Ikarusy 280 i Jelcze M-11 i 120M
W Urbino 12 zakupionych w tym roku zamontowano silniki DAF PR 183 o mocy 188 kW, a w Urbino 18 silniki DAF PR 228 o mocy 231 kW. Spełniają one najsurowsze normy czystości spalin EEV. We wszystkich autobusach zamontowano skrzynie biegów firmy ZF. Analogicznie autobusy solo otrzymały skrzynie ZF 6HP 504 natomiast autobusy mega skrzynie ZF 6HP 604.
Nowe Solarisy są oczywiście przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. W drugich drzwiach zamontowano dodatkowe rampy najazdowe dla wózków. We wnętrzu zamontowano fotele pasażerskie firmy STER. Dodatkowo autobusy otrzymały tzw. „ciepły guzik”przy każdych drzwiach, umożliwiający otwieranie ich przez pasażera, po uruchomieniu funkcji przez kierowcę. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa monitoring całej przestrzeni pasażerskiej. Dzięki zamontowaniu w kabinach kierowcy kas fiskalnych sprzedaż biletów została znacznie skrócona. W celu podniesienia bezpieczeństwa prowadzących pojazdy zamontowano pełne kabiny dodatkowo odgradzające przedni pomost.
Zakupy nowych autobusów pozwolą wyłączyć z eksploatacji najstarsze autobusy jeżdżące po Szczecinie, w tym ostatnie Ikarusy 280 i Jelcze M-11 i 120M. Z pewnością pasażerowie szczecińskiej komunikacji miejskiej pozytywnie odczują te zmiany. Przewoźnicy nie mogą jednak spocząć na laurach, ponieważ w następnej kolejności do wymiany są pierwsze Volvo z serii B10M oraz MAN-y NL 202.
Warto dodać, że łącznie obie szczecińskie spółki eksploatują prawie 200 autobusów.