Szczecinek ponawia przetarg na autobusy elektryczne. MAXI piątka z ZTP
31 marca Miasto Szczecinek ponownie ogłosiło przetarg na dostawę pięciu autobusów klasy MAXI o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami.
Przypomnijmy, że to powtórka zamówienia z zeszłego roku, które zostało unieważnione 21 grudnia z powodu przekroczenia budżetu. Ta decyzja zabrała zachodniopomorskiemu miastu trochę czasu – o otwarciu ofert w tym postępowaniu pisaliśmy w InfoBusie 24 listopada. Przypomnijmy, że miasto dostało wówczas aż cztery propozycje od producentów elektrobusów , w tym od debiutującego na naszym rynku Ikarusa. Do tego swoje oferty złożył MAN, Solaris i SOR. Czy teraz będzie podobnie? Niewykluczone.
Klasa MAXI
Przedmiotem najnowszego zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych autobusów o napędzie 100% elektrycznym oraz ładowarek mobilnych. Poszukiwane pojazdy mają spełniać następujące wymagana w zakresie parametrów technicznych:
- Długość – od 11,80 m do 12,20 m.
- Wysokość całkowita – maksymalnie 3400 mm.
- Szerokość: 2500 - 2550 mm.
- Pojemność – ogółem min. 70, w tym min. 22 siedzących miejsc pasażerskich (bez kierowcy) w tym minimum 6 siedzeń usytuowanych bezpośrednio na poziomie podłogi, bez podestów. Autobus całkowicie niskopodłogowy, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz drzwiach. Maksymalna wysokość stopnia (podłogi) w progu każdych drzwi od podłoża 340 mm.
- Układ napędowy – elektryczny oparty na centralnym elektrycznym silniku trakcyjnym, lub silnikach zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silnika/ów 160kW.
- Bateria – o pojemności nominalnej minimum 360 kWh, musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów.
Przetargowe wymagania
W kontekście wyboru pojemności magazynu energii dla Szczecinka, zamawiający informuje, że:
- planowany przebieg dzienny w km – 240 km
- średnia prędkość eksploatacyjna – 25 km/h
- średnia prędkość komunikacyjna – 19,8 km/h
- planowany przebieg roczny każdego z autobusów – ok. 41 000 km
Każdy autobus musi być wyposażony w systemem ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW wybieranych za pomocą przełącznika na ładowarce (ładowanie noc/dzień). Wykonawca dostarczy łącznie pięć ładowarek mobilnych do ładowania akumulatorów trakcyjnych pojazdów o mocy wyjściowej minimum 80 kW (2x40 kW) każda.
Na oferty Szczecinek czeka do 4 maja (!), a następnie oceni złożone oferty według trzech kryteriów:
- Okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej / Waga: 30 %
- Ocena techniczna / Waga: 10 %
- Cena - Waga: 60 %
Termin realizacji zamówienia to 11 miesięcy od podpisania umowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczna historia
Ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych w Szczecinku był, jak powszechnie wiadomo, Ursus. Lukę po nim chciały w pierwszym przetargu Szczecinka na elektrobusy z ZTP wypełnić cztery firmy:
- SOR Libchavy z łączną ceną na poziomie 11.975.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model NS 12 Electric na poziomie 2.395.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z ceną 15.774.750,00 PLN brutto / 12.825.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 12 electric na poziomie 2.565.000 PLN netto;
- MAN Truck & Bus Polska z ceną 17.462.802,00 PLN brutto / 14.197.400 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Lion`s City 12 E na poziomie 2.839.480 PLN netto;
- Electrobus Europe Z1t / Ikarus z ceną 11.922.700,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model E120 na poziomie 2.384.540 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego wynosił 13.530.00 PLN brutto. Początkowo informowaliśmy, że oferty Ikarusa i SOR się w nim zmieściły, ale okazało się, że obaj ci oferenci podali ceny ... netto, do których należało doliczyć jeszcze 23% VAT-u. Po tej operacji wszystkie propozycje przekroczyły sumę przeznaczoną przez zamawiajacego na sfinansowanie zamówienia i przetarg anulowano. Szczecinkowi życzymy więcej szczęścia w drugim podejściu i czekamy na otwarcie ofert. Oby było ich również dużo, jak ostatnio.
ZTP 2.0
Pod koniec 2022 roku Szczecinek otrzymał na swoje elektryczne zadanie dotację od NFOŚiGW w ramach II edycji programu "Zielony Transport Publiczny". Jej wartość to ponad 13 mln zł, w tym ponad 8,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz prawie 2,5 mln zł w formie niskooprocentowanej pożyczki.
W ramach e-projektu Szczecinek przeszkoli także 45 osób, w tym 40 kierowców . Rocznie zakupione autobusy elektryczne przejadą 205 tys. km. Dzięki nim roczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla ma sięgnąć 200 t.
Podczas podpisania umowy na dotację, burmistrz Szczecinka Daniel Rak podkreślił, że w mieście jeździ już 10 elektrycznych autobusów marki Ursus. Pierwsze zostały wprowadzone w 2017 r.
-„Te kolejne autobusy pozwolą jeszcze bardziej ograniczyć niskoemisyjność. Jeszcze 10 autobusów zostało nam do zakupienia” – powiedział Rak. Dodał, że liczy także na rządowe wsparcie na inwestycje w fotowoltaikę.