Szczecinek ma aż cztery oferty na autobusy. Przetargowy debiut Ikarusa
24 listopada Szczecinek otworzył oferty w przetargu na zakup pięciu nowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek mobilnych.
Zachodniopomorskie miasto dostało aż cztery propozycje od producentów elektrobusów i mamy w efekcie piękny elektryczny pojedynek i to wraz z debiutującym na naszym rynku węgierskim Ikarusem. Do tego swoje oferty złożył MAN, Solaris i SOR. Bardzo ciekawa grupa… Autobusy i ładowarki mają być dostarczone do miasta w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą, a o zasadach tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Cztery oferty
Ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych w Szczecinku, jak powszechnie wiadomo, był Ursus. Spółka upadła i przyszedł czas, aby wypełnić tę lukę. Biorąc pod uwagę wymogi w zakresie bezpieczeństwa pracy kierowcy, naturalnym faworytem wydawał się być … Mercedes, który specjalizuje się w tej kwestii. Producent z logo gwiazdy nie skorzystał jednak z zaproszenia, a zamiast niego pojawiły się cztery inne firmy – w tym dwie bardzo interesujące. To:
- SOR Libchavy z łączną ceną na poziomie 11.975.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model NS 12 Electric na poziomie 2.395.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z ceną 15.774.750,00 PLN brutto / 12.825.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 12 electric na poziomie 2.565.000 PLN netto;
- MAN Truck & Bus Polska z ceną 17.462.802,00 PLN brutto / 14.197.400 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Lion`s City 12 E na poziomie 2.839.480 PLN netto;
- Electrobus Europe Z1t / Ikarus z ceną 11.922.700,00 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model E120 na poziomie 2.384.540 PLN netto.
Z kolei budżet zamawiającego to 13.530.00 PLN brutto, czyli wszystkie oferty się w nim nie mieszczą. Teoretycznie teraz miasto wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny trzech kryteriów: ceny – 60 pkt, warunków gwarancji i serwisu – gwarancja całopojazdowa i gwarancja na układ napędowy powyżej 84 miesięcy oraz gwarancja na magazyny energii powyżej 96 miesięcy – łącznie 30 pkt, zasięg autobusu – co najmniej 270 km – 10 pkt.
Czekamy na decyzje skarbnika i wówczas się okaże, czy Szczecinek po raz kolejny stanie się pionierem w użytkowaniu nowych autobusów na naszym rynek. Wcześniej był to Ursus, a teraz...
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szczecineckie autobusy
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 22 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub silnikami zbudowanymi zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silników musi wynieść 160 kW. Magazyn energii trakcyjnej elektrycznej układu napędowego o pojemności nominalnej minimum 380 kWh musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów. Każdy autobus musi być wyposażony w system ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW (ładowanie noc/dzień).
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się uniwersalne siedzenia o modułowej budowie. Konstrukcja foteli ma być lekka, trwała, z jednoczęściowej bryły siedziska wykonana w całości z tworzywa sztucznego o ergonomicznym kształcie, bez podłokietników. Miasto duży nacisk położyło na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Zamawiający wymaga, aby elektryki były wyposażone w asystenta skrętu w prawo oraz asystenta pracy kierowcy - aktywny system ostrzegający przed kolizją informujący kierowcę w czasie rzeczywistym o sytuacji wokół pojazdu oraz asystent pasa ruchu. Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych, wykonanych w technologii LED. Wewnątrz znajdą się dwie tablice – podsufitowa, wykonana z matrycy LCD o minimalnej przekątnej 22 cale (umożliwiająca prezentowanie istotnych z punktu widzenia pasażera informacji o oznaczeniu linii, kierunku jazdy, trasie przejazdu, o bieżącym przystanku, aktualnym czasie) oraz boczna umieszczona przed II drzwiami pojazdu (ma ona przedstawiać przebieg trasy w formie graficznej informacji (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach).