Szczecinek liczy na tańsze elektrobusy. Jak zmienił specyfikację? Analiza SWZ
Szczecinek już po raz drugi poszukuje dostawcy pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych oraz ładowarek mobilnych.
Autobusy i ładowarki mają być dostarczone do miasta w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O ponowionym przetargu i jego warunkach można przeczytać w InfoBusie tutaj. Przechodzimy zatem do analizy nowego SWZ, gdzie znaleźliśmy kilka istotnych zmian, które mogą wpłynąć na cenę oferowanych elektrobusów.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny trzech kryteriów:
- ceny – 60 pkt,
- okresu gwarancji na magazyny energii elektrycznej – powyżej 96 miesięcy – 30 pkt,
- zasięg autobusu – co najmniej 270 km – 10 pkt.
Miasto w poprzednim przetargu punktowało w warunkach gwarancji, również gwarancję całopojazdową i gwarancję układu napędowego. Tym razem Szczecinek zrezygnował z tych kryteriów, a pozostawił jedynie gwarancję na baterie. Taki zabieg powinien przełożyć się na niższe ceny.
Specyfikacja techniczna
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 22 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub silnikami zbudowanymi zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silników musi wynieść 160 kW. Magazyn energii trakcyjnej elektrycznej układu napędowego o pojemności nominalnej minimum 360 kWh (poprzednio zamawiający wymagał 380 kWh) musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów. Każdy autobus musi być wyposażony w system ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW (ładowanie noc/dzień).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się uniwersalne siedzenia o modułowej budowie. Konstrukcja foteli ma być lekka, trwała, z jednoczęściowej bryły siedziska, wykonana w całości z tworzywa sztucznego o ergonomicznym kształcie, bez podłokietników.
W poprzednim przetargu, miasto duży nacisk położyło na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Zamawiający wymagał, aby elektryki były wyposażone w asystenta skrętu w prawo oraz asystenta pracy kierowcy - aktywny system ostrzegający przed kolizją informujący kierowcę w czasie rzeczywistym o sytuacji wokół pojazdu oraz asystent pasa ruchu. Obecnie, miasto zrezygnowało z opisanych wyżej systemów bezpieczeństwa, co również przełoży się na niższe ceny ofert.
Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych, wykonanych w technologii LED, świecących w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice – podsufitowa, wykonana z matrycy LCD o minimalnej przekątnej 22 cale (umożliwiająca prezentowanie istotnych z punktu widzenia pasażera informacji o oznaczeniu linii, kierunku jazdy, trasie przejazdu, o bieżącym przystanku, aktualnym czasie) oraz boczna umieszczona przed II drzwiami pojazdu (ma ona przedstawiać przebieg trasy w formie graficznej informacji (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach).
Powinno być taniej
Szczecinek postanowił poszukać niższych cen elektrobusów poprzez rezygnację z dodatkowych systemów bezpieczeństwa i zmiany w kryterium gwarancji. Są to racjonalne zmiany SWZ, biorąc pod uwagę konieczność szukania tańszych ofert. Zakładając, że tak jak ostatnio – złożone zostaną cztery oferty – jest duża szansa, że któraś z nich zmieści się w budżecie. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 4 maja.