Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin zwiększa metraż. 8 elektrobusów przegubowych!

infobus
05.05.2020 15:00

Po wpadce z Ursusem ważą się losy zakupu 11 elektrobusów klasy MAXI przez Szczecin. Miasto ma jednak zapewnione dofinansowanie na inny projekt. Od dziś, 5 maja portowe miasto szuka dostawcy ośmiu przegubowych elektrobusów.

Na szczegóły z SIWZ jeszcze przyjdzie czas, więc na razie ogólny zarys przetargu. Osiem przegubowych elektrobusów dla Szczecina ma mieć nadwozia o długości 17,5 – 18,1 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,3 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 120 pasażerów. Dla co najmniej 35 mają być przygotowane miejsca siedzące. Wymiana pasażerów odbędzie się przez dwie pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 240 kW mocy. Elektrobusy muszą posiadać baterie lub inny rodzaj zasobników energii o pojemności min. 145 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 90 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,5 kWh/km.

Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić między 40, a 90 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o zakresie mocy 270 – 560 kW.

Termin realizacji zdania to 392 dni od podpisania umowy, a więc jak na obecne realia w sam raz. Każdy elektrobus ma być objęty przynajmniej czteroletnią gwarancją całopojazdową. Okres rękojmi na baterie to sześć lat. W tym czasie pojemność zasobników nie może spaść poniżej 85% początkowej wartości. Inaczej wymiana na koszt dostawcy.

Formalności
Pora wspomnieć o warunkach formalnych postępowania. Minimum w zakresie zdolności finansowej potencjalnego oferenta to dysponowanie ubezpieczeniem od prowadzonej działalności na min. 15 mln PLN. Ponadto musi on wykazać, że jego średnioroczny obrót za ostatnie trzy lata był nie mniejszy niż 20 mln PLN. Czas na warunek doświadczenia. Oferent musi wykazać się realizacją w ciągu ostatnich trzech lat jednej dostawy minimum trzech przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18 m (+- 1 m). Oferty należy zabezpieczyć wadium, które wynosi 500 000 PLN.

Termin składania ofert mija 5 czerwca. Ocenie ofert posłuży sześć kryteriów. Są to:

  • Kryterium jakości – Nazwa: Zużycie energii / Waga: 15 %
  • Kryterium jakości – Nazwa: Gwarancja całopojazdowa / Waga: 10 %
  • Kryterium jakości – Nazwa: Klimatyzacja – ilość czynnika chłodzącego / Waga: 5 %
  • Kryterium jakości – Nazwa: Zawieszenie / Waga: 5 %
  • Kryterium jakości – Nazwa: Szyba przednia / Waga: 5 %
  • Cena – Waga: 60 %

Pierwsze miały być elektryczne „dwunastki” od Ursusa
Przypomnijmy, że 26 marca Szczecin rozwiązał umowę z Ursus Bus na zakup 11 szt autobusów elektrycznych klasy MAXI z powodu przekroczenia terminu dostawy. Przypomnijmy, że kontrakt ten został zawarty z konsorcjum Ursus Bus, w skład którego wchodzi Ursus Bus z siedzibą w Lublinie oraz Przedsiębiorstwo Filialne „Zakład samochodowy Nr 1” Publiczna Spółka Akcyjna „Kompania Samochodowa Bogdan Motors” – spółka prawa ukraińskiego z siedzibą w Łucku.

Po rozwiązaniu umowy miasto obciążyło konsorcjum karą umowną w wysokości 1,98 mln PLN brutto za przekroczenie terminu wykonania przedmiotu umowy. Jak informował 14 kwietnia Głos Szczeciński – z uwagi na to, że konsorcjum nie dokonało zapłaty kar umownych, miasto mogło w całości zrealizować gwarancję ubezpieczeniową. 8 kwietnia ubezpieczyciel przekazał na rachunek Gminy Miasta Szczecin kwotę 1 914 495 PLN.