Szczecin z umową na kolejne dwa Urbino 18 electric. Dla SPA Klonowica
23 stycznia przedstawiciele Gminy Miasta Szczecin oraz Solarisa podpisali umowę na zakup dwóch autobusów bezemisyjnych Urbino 18 electric.
Pojazdy zostaną dostarczone do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” sp. z o.o. na przełomie 2023 i 2024 r. To nie pierwsze przegubowe e-busy Solarisa w tym mieście. Osiem tego typu pojazdów miało swoją premierę w Szczecinie w 2021 roku.
kolejne dwa
Solaris wyprodukuje kolejne dwa przegubowe autobusy elektryczne dla Szczecina. Pojazdy zakupione przez Gminę Miasto Szczecin zostaną przekazane do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusow ego „Klonowica” sp. z o.o.. Dostawa zaplanowana jest na przełomie 2023 i 2024 roku.
Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy będą zasilane energią pochodzącą z baterii. Podobnie, jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, Gmina Miasto Szczecin wybrała magazyny energii dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane także do ładowarek typu plug-in.
bogate wyposażenie
Przegubowe autobusy elektryczne będzie wyróżniać bogate wyposażenie, dobrane pod kątem komfortu i bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów. Pojazdy będą posiadały klimatyzację całopojazdową, ogrzewanie elektryczne i dostęp do pokładowego Wi-Fi. Monitoring pokładowy zostanie zintegrowany z Centralnym Systemem Zarządzana Komunikacją Miejską. Aby uruchomić autobus, kierowca będzie musiał poddać się badaniu alkomatem.
Sprawne funkcjonowanie i optymalne wykorzystanie autobusów będzie wspierane przez system zarządzania flotą eSConnect, autorskie rozwiązanie firmy Solaris. Diagnostyka eSConnect pozwoli na kontrolowanie m.in. takich informacji, jak pozycja GPS autobusu, stan naładowania magazynu energii, przewidywalny zasięg pojazdu, monitoring procesu ładowania, temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz alert o nietrzeźwości kierowcy.
Po zrealizowaniu dostaw z najnowszego zamówienia, w Szczecinie będzie jeździło łącznie 16 bateryjnych Solarisów. Gmina Miasto Szczecin użytkuje już 14 autobusów Urbino electric: sześć o długości 12 metrów i osiem o długości 18 metrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
mogło być więcej
Nie dwa, ale osiem nowych pojazdów, mogło trafić do Szczecina w ramach projektu objętego dofinasowaniem.
-"Niestety, rząd poprzez zależny od siebie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zmienił zasady dot. współfinansowania takich zakupów, co stało się już po zakończeniu naboru i ocenie wniosków, przez co Szczecin musiał zmierzyć się z niekorzystnymi efektami powyższych działań. Według nowych kryteriów Szczecin był miastem zbyt bogatym, ze zbyt czystym powietrzem i za dużym, aby liczyć na wyższe dofinansowanie. Premiowane były samorządy mniejsze lub np. aglomeracja śląska - poinformował magistrat Szczecina.
W tej sytuacji Szczecin mógł realizować program na dwóch warunkach – ograniczyć zakres projektu przy zachowaniu wysokiej dotacji albo zmniejszyć poziom dotacji do 20%. Żeby zachować względną opłacalność zakupu, podjęta została decyzja o zakupie tylko dwóch nowych zeroemisyjnych autobusów.
Teraz miasto w celu modernizacji floty autobusów, rozważa kolejne zakupy pojazdów elektrycznych, jak również pojazdów o napędzie wodorowym.
-"Niestety w kolejnych naborach prowadzonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Gmina Miasto Szczecin będzie mogła się ubiegać o dofinansowanie również na poziomie tylko 20% w przypadku autobusów elektrycznych, co w rzeczywistości nie przekłada się na efektywność ekonomiczną zakupu takich pojazdów w stosunku do pojazdów z napędem diesla lub hybrydowym. Szanse na zakupy autobusów elektrycznych w większych ilościach, mogą dać dopiero środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy - podkreślił Szczecin w komunikacie.