Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin z liniową ofertą od PKS. Budżet przekroczony o połowę

infobus
09.01.2023 15:04

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie do dnia 4 stycznia czekał na oferty od przewoźników do obsługi pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie.

Zaskoczenia nie było i propozycję złożyła tylko jena firma. Umowa z wybranym wykonawcą ma obowiązywać od dnia jej podpisania do końca 2023 roku.

Linie do obsługi

Zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. ZDiTM przeznaczył przewoźnikowi do obsługi następujące linie:

  • dzienne zwykłe - 52, 58, 59, 63, 76, 85, 88, 98, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 241, 242, 243, 244,
  • nocne – 521, 522, 523, 525, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 535, 536,
  • trasy stałe oraz wygenerowane dla transportu na żądanie.

Oferta od PKS Szczecin

Do ZDiTM Szczecin w opisanym wyżej przetargu liniowym wpłynęła tylko jedna oferta – od:

  • Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej spółka z o.o. w Szczecinie – cena 51 904 540,30 PLN brutto.

Dzieląc cenę zaproponowaną przez PKS przez liczbę wozokilometrów do obsługi, wychodzi nam, że stawka za jaką oferent chciałby obsługiwać szczecińskie linie wynosi 12,74 PLN brutto.

Tymczasem budżet zamawiającego na to zadanie jest znacznie mniejszy i jest równy sumie 34 329 754,58 PLN brutto. Oznacza to, że oferta PKSu aż o połowę przekracza szacunki cenowe miasta. W kasie brakuje 17 mln PLN, co też oznacza, że prawdopodobnie ZDiTM unieważni przetarg.

20-letnie autobusy

ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona aż 4 071 214,95 wzkm czyli o ponad milion więcej niż w 2022 roku. Nie jest to jednak zmiana wynikająca ze zwiększenia liczby kursów, lecz z przekazania linii nocnych – obsługiwanych dotychczas przez SPAK. Do tego przewoźnik przejedzie jeszcze 4 154 wzkm, wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%.

Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 78 autobusów (razem z taborem rezerwowym) w tym:

  • 6 sztuk autobusów klasy MIKRO,
  • 42 sztuk taboru MAXI,
  • 30 sztuk autobusów MEGA - przegubowych.

Usługi przewozowe mają być wykonywane taborem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozów osób w komunikacji miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Za autobus niskopodłogowy ZDiTM uznaje pojazd, w którym podłoga przestrzeni pasażerskiej o wzniosie maksymalnie 370 mm tworzy powierzchnię bez stopni na odcinku minimum od przodu autobusu do miejsca zakończenia drugich drzwi. Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Zabronione będzie umieszczanie reklam na szybach bocznych autobusów realizujących zamówienie. Średni wiek taboru nie może przekraczać 16 lat. Z kolei maksymalny wiek taboru nie może przekraczać 20 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 6, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, kilkuletniego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.