Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin oddaje kolejne linie prywatnemu przewoźnikowi. SPAK bez „nocek”

infobus
15.12.2022 17:01

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie jak co roku szuka przewoźnika do obsługi pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie.

Co roku również zakres zamówienia jest coraz większy, bo obejmuje więcej linii lub określonych brygad. W tym roku miasto oddaje prywatnemu przewoźnikowi linie nocne dotychczas obsługiwane przez miejską spółkę – SPAK. Umowa z nowym (starym?) wykonawcą ma obowiązywać od dnia jej podpisania do końca 2023 roku.

Linie do obsługi

Zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. ZDiTM przeznaczył przewoźnikowi do obsługi następujące linie:

  • dzienne zwykłe - 52, 58, 59, 63, 76, 85, 88, 98, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 241, 242, 243, 244,
  • nocne – 521, 522, 523, 525, 527, 528, 529, 530, 531, 532, 535, 536,
  • trasy stałe oraz wygenerowane dla transportu na żądanie.

Powyżej 16 lat

ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona aż 4 071 214,95 wzkm czyli o ponad milion więcej niż w 2022 roku. Nie jest to jednak zmiana wynikająca ze zwiększenia liczby kursów, a jak już wspomnieliśmy – z przekazania linii nocnych – obsługiwanych dotychczas przez SPAK. Do tego przewoźnik przejedzie jeszcze 4 154 wzkm, wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%.

Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 78 autobusów (razem z taborem rezerwowym) w tym:

  • 6 sztuk autobusów klasy MIKRO,
  • 42 sztuk taboru MAXI,
  • 30 sztuk autobusów MEGA - przegubowych.

Usługi przewozowe mają być wykonywane taborem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozów osób w komunikacji miejskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Za autobus niskopodłogowy ZDiTM uznaje pojazd, w którym podłoga przestrzeni pasażerskiej o wzniosie maksymalnie 370 mm tworzy powierzchnię bez stopni na odcinku minimum od przodu autobusu do miejsca zakończenia drugich drzwi. Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Zabronione będzie umieszczanie reklam na szybach bocznych autobusów realizujących zamówienie. Średni wiek taboru nie może przekraczać 16 lat. Z kolei maksymalny wiek taboru nie może przekraczać 20 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 6, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, kilkuletniego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.

Kryteria oceny ofert

ZDiTM zaplanował otwarcie ofert na dzień 29 grudnia. Kryteria oceny ofert to: cena (60%), średni wiek taboru (40%).

Przypomnijmy, że do tej pory linie objęte przedmiotem zamówienia od lat obsługuje PKS Szczecin. Biorąc pod uwagę, krótki okres na jaki ma być zawarta umowa z wykonawcą (krócej niż na rok) – żaden inny przewoźnik na tak krótki czas nie zaryzykuje zakupu autobusów, zatrudnienia kierowców, czy zorganizowania bazy, by za rok przegrać przetarg z innym wykonawcą. To recepta na jedną ofertę…