Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szczecin odbiera autobusy i zbiera kasę na elektrobusy

infobus
21.05.2018 12:08

W maju wszystkie zamówione przez Szczecin autobusy marki Solaris wyjechały do obsługi linii. Równolegle – 21 maja – miasto podpisało umową z marszałkiem na unijny zakup pięciu elektrobusów. 

Zaczynamy od elektryzującej informacji o pierwszym wdrożeniuautobusów elektrycznych w Szczecinie. 21 maja miasto podpisało w tej sprawieumowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. To częśće-planów Szczecina – już na początku 2020 roku miejską flotę zasili aż 11pojazdów z napędem elektrycznym, w tym:

  • pięć elektrobusów w ramach projektu pn. „Zakup taboruautobusowego elektrycznego – w ilości sztuk 5”, który został wskazany wStrategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Szczecińskiego ObszaruMetropolitalnego i będzie realizowany w ramach działania 2.2 Zrównoważonamultimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatuw ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Całkowitawartość projektu wynosi 15 mln zł brutto, a dofinansowanie z RPO WZ 5,7 mln zł(48,23%). Miasto podpisało dziś w tej sprawie umowę z WojewództwemZachodniopomorskim.

  • sześć elektrobusów w ramach programu GEPARD, realizowanegoprzez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Szczecin jestjednym z pięciu miast w skali kraju, które otrzymało takie wsparcie. Wartośćtego projektu wynosi 18 450 000,00 zł brutto, a dofinansowanie z NFOŚiGW 6 mlnzł (40%).

Przypomnijmy, że Szczecin, jako jeden z 27 polskichsamorządów, bierze też udział w programie badawczo-rozwojowym Narodowego CentrumBadań i Rozwoju pn. „Bezemisyjny transport publiczny”. Szczecin zgłosił wstępnągotowość zakupu 10 sztuk pojazdów o długości 12m (z opcją rozszerzenia okolejnych 10 pojazdów).

-„Autobusy elektryczne z RPO trafią do spółki Klonowica, bo ta operuje na największej liczbie linii w mieście. Zależy nam, by transport był jak najbardziej ekologiczny. Tym zakupem rozpoczynamy erę autobusów elektrycznym – mówił podczas podpisywania umowy prezydent Szczecina Piotr Krzystek i zapowiedział, że będzie starał się o kolejne środki na ten cel.

Zgodnie z założeniami nowy elektryczny tabor autobusowy będzie wykorzystywany do obsługi tras komunikacji miejskiej na obrzeżach Szczecina oraz Gminy Dobra Szczecińska. Wartość całkowita projektu to 15 mln zł, a dofinansowania 5,7 mln zł.

Nie tylko elektrobusy

Zakup pojazdów elektrycznych to jedno, ważne jest takżezapewnienie im odpowiedniej infrastruktury koniecznej do sprawnegofunkcjonowania. W ramach planowanych działań zrealizowane zostaną dwa projekty,przy realizacji których Szczecin będzie się starać o jak najwyższedofinansowanie:

  • Przebudowa zajezdni przy ul. Klonowica, pod kątemdostosowania jej do obsługi autobusów elektrycznych. Inwestycja obejmiemodernizację i przebudowę placu postojowego z przygotowaniem stanowiskzasilających autobusy, modernizację zasilania obiektu w energię elektryczną,modernizację hali warsztatów i stacji paliw. Koncepcja projektowa, którazostała zlecona do opracowania w tym roku, będzie podstawą do podjęcia przezRadę Miasta Szczecina ostatecznej decyzji inwestycyjnej, tak aby operatorautobusów elektrycznych, był w pełni gotowy na ich przyjęcie i bieżącąeksploatację.

  • Montaż stacji szybkiego ładowania autobusów na terenieSzczecina – zostanie zrealizowany w 2019 r.

Warto podkreślić, że alokacja zakupionych autobusówelektrycznych na poszczególne linie oraz ostateczna lokalizacja stacjiładowania autobusów na terenie miasta będzie wynikiem niezależnej, zewnętrznejanalizy eksperckiej, która przyjmie formę analizy kosztów i korzyści związanychz wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusówzeroemisyjnych. Analiza zostanie opracowanaw 2018 r.

Jeszcze z dieslem Euro 6

W maju 20 nowoczesnych autobusów marki Solaris – zakupionychprzez Miasto Szczecin – trafiło do taboru Szczecińskiego PrzedsiębiorstwaAutobusowe „Dąbie” Sp. z o.o. To:

  1. dziesięć Solarisów Urbino 12 o długości 12 m. Każdy z nichkosztował 1 477 230,00 PLN brutto.

  2. dziesięć Solarisów Urbino 18 o długości 18 m. Ich cena to 1940 940,00 PLN brutto za sztukę.

O tym zmówieniu i cenach obejmujących również opiekęserwisową pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Szczeciński standard

Zakupione Urbino charakteryzują się najwyższym standardem,zarówno jeśli chodzi o komfort jazdy, obsługę, jak i ich oddziaływanie naśrodowisko. Są one przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zapewniająbezstopniowe wejście wszystkimi drzwiami, są wyposażone w system automatycznegowykrywania i gaszenia pożaru silnika, klimatyzację, rozbudowany systemmonitoringu, porty USB do ładowania telefonów przez pasażerów, nowoczesnewyświetlacze, a także oświetlenie LED.

Silnikipojazdów spełniają normy emisji spalin Euro 6.

Zakup nowych autobusów to zadanie zrealizowane w ramachStrategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego ObszaruMetropolitalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego2014 -2020.