Szczecin mówi dość Balbinie i skuterom elektrycznym

Wraca temat szczecińskiej Balbiny czyli Bogumiły D., która blokujeautobusy i tramwaje. Pisaliśmy o tym wcześniej TUTAJ
Pierwsze podejście
Szczecin próbował rozwiązać problem, więc radni przegłosowali uchwałę, którazakazywała przewozu środkami transportu miejskiego osób poruszających się nawózkach inwalidzkich (lub na innych pojazdach przeznaczonych do poruszania sięosób niepełnosprawnych) przekraczających określone w uchwale parametry.
Takprzyjętą uchwałę poddał kontroli wojewoda zachodniopomorski, stwierdził jejnieważność i ją uchylił.
Uzasadnieniem decyzji wojewody było naruszenie przezuchwałę konstytucyjnej zasady równości. Ponadto, w uzasadnieniu wskazanorównież, że unormowania zawarte w uchwale pozwalały na dowolną ocenę przezkierującego pojazdem, czy osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózkuinwalidzkim (bądź innym pojazdem), dostąpi przywileju przejazdu środkiemtransportu. Z drugiej zaś strony, trudno sobie wyobrazić, aby kierującypojazdem dokonywał pomiaru wózka inwalidzkiego i jego wagi, przed podjęciemdecyzji o możliwości przewozu danej osoby.
Drugie podejście
Po 4 miesiącach sprawa wróciła, bo radni miejscy przyjęli nowąuchwałę w sprawie przewozu osób niepełnosprawnych środkami komunikacjimiejskiej. Określono w niej sposób przewozu osób na wózkach inwalidzkich, amianowicie może się on odbywać tylko w przypadku umiejscowienia ich wwyznaczonym miejscu tyłem do kierunku jazdy, a także pod warunkiem zablokowaniaich za pomocą hamulca oraz zabezpieczenia ich pasami bezpieczeństwa, o ileznajdują się na wyposażeniu pojazdu.
Ponadto, miasto wyłączyło możliwośćprzewozu innych pojazdów niż wózki inwalidzkie i rowery. Urzędnicy wśródpojazdów mających zakaz poruszania się autobusami i tramwajami wymienili wszczególności: motocykle, motorowery, skutery itp. Oznacza to, że zakazem przewozuobjęte są również skutery elektryczne, a więc pojazd, którym porusza sięBogumiła D. Projektodawca uchwały wskazał, że nadrzędnym jej celem jestzapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów korzystających z komunikacjimiejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przyjęte zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców,będących użytkownikami komunikacji miejskiej i ich zadaniem jest doprecyzowaniezasad przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Ponadto, w uzasadnieniu doprojektu uchwały czytamy, że: „proponowane zmiany są wynikiem uzgodnieńpoczynionych przez organizatora transportu publicznego tj. ZDiTM i operatorówświadczących usługi przewozowe, a także uwzględniają głos organizacjipozarządowych zrzeszających osoby mające trudności w poruszaniu się. Dlaprzykładu należy tutaj wskazać na Fundację Pomocy Chorym na Zanik Mięśni, któraw nadesłanym stanowisku wskazała, iż najprostszym rozwiązaniem będziewprowadzenie przepisu pozwalającego na podróżowanie środkami transportukomunikacji miejskiej pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich onapędzie ręcznym i elektrycznym, bez żadnych dodatkowych obostrzeń, a takżeobjęcie zakazem skuterów elektrycznych oraz innych pojazdów ułatwiającychporuszanie się osobom niepełnosprawnym, które nie są wózkami inwalidzkim”.
Kontrolawojewody
Dodać należy, że uchwała przeszła na sesji RadyMiasta w dniu 26 marca głosami 23 radnych. Trzech radnych było przeciw, a dwojewstrzymało się od głosu. Uchwała wejdzie w życie po 14 dniach od jej ogłoszeniaw Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego, o ile i tym razem niezakwestionuje jej wojewoda.
„