Szczecin ma 14 elektrobusów Solarisa. Z pasażerską informacją od Pixela
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” odebrało w tym roku sześć elektrycznych Solarisów Urbino 12 , które dołączyły do ośmiu sztuk przegubowych elektrobusów Urbino 18.
Wszystkie te pojazdy wyposażono w system informacji pasażerskiej firmy Pixel. Czas na krótki opis szczecińskiego SIP-u.
Kasowniki i tablice
W tym roku flota pojazdów elektrycznych w Szczecinie powiększyła się o kolejnych 6 autobusów jednoczłonowych, co razem z zakupionymi w ubiegłym roku przegubowcami daje 14 pojazdów elektrycznych w SPAK Szczecin.
Bydgoski Pixel wyposażył wszystkie zachodniopomorskie elektrobusy w system informacji dla pasażerów obejmujący:
- tablice kierunkowe LED z białymi diodami (przednia, boczna, tylna, tablica dla niedowidzących),
- wewnętrzne monitory informacyjne XID,
- komputery XC-6 z terminalem kierowcy PTD-10
- kasowniki biletów papierowych NJ24COT.
Dodajmy, że tablice przednie i boczne wyświetlają na przemian kierunek i informacje, ile czasu pozostało do odjazdu. Ponadto autobusy mają system monitoringu wizyjnego, który jest połączony z systemem monitoringu miejskiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trochę techniki
Najnowsze Solarisy Urbino 12 electric dla Szczecina wyposażone są w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Są to magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. Dostawca infrastruktury ładowania autobusów zostanie wyłoniony w odrębnym postępowaniu przetargowym. Zakłada ono budowę ładowarek zajezdniowych, a także stacji pantografowych, których moc wyniesie nawet 560 kW.
Aby zoptymalizować zużycie energii w autobusach, baterii zostały wyposażone w funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego. Oznacza to, że podczas ładowania baterii równolegle wnętrze autobusu są ogrzewane lub chłodzone – w zależności od pory roku. Dzięki temu autobus wyjeżdżając na trasę z zajezdni, jest już przygotowany termicznie do przewozu pasażerów w komfortowych warunkach.
Z nowinek technicznych zastosowanych w pojazdach można wskazać panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwalają one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych komponentów pokładowych.
Do dyspozycji kierowców jest kabina typu zamkniętego. Jednym z elementów podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów będzie urządzenie typu alkolok, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy.