Szczecin i dwa nowe Urbino 18
Spółka SPA Klonowica, obsługująca większość linii na lewobrzeżu Szczecina, odebrała dwa fabrycznie nowe autobusy miejskie ?Solaris Urbino 18. Pojazdy wyróżniają się zdecydowanie większą powierzchnia przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych i wózków. To teraz praktycznie dwa osobne stanowiska ?jedno dla osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku, zaś drugie ?dla wózka dziecięcego. Pierwsze z nich znajduje się nieco dalej od II drzwi pojazdu i bezpośrednio sąsiaduje z miejscem na wózek ?oddzielono zostało jednak od niego barierką i oparciem. Jeżeli zajdzie taka potrzeba oba stanowiska mogą służyć zarówno osobom niepełnosprawnych, jak i rodzicom z wózkami. Zmiana rozplanowania siedzeń w przegubowcach z Bolechowa wynika z nowych przepisów unijnych i zgodnie z nową homologacją konieczne było wykonanie wydzielania obu stanowisk. Dodatkowe miejsce powstało kosztem dwóch foteli, które w starszych wersjach znajdują się na lewym nadkolu przedniej osi. Takie rozwiązanie będzie także we wszystkich kolejnych fabrycznie nowych autobusach. Dwa nowe Solarisy Urbino 18 wyposażone są w silniki DAF MX-11 Euro 6 oraz całopojazdową klimatyzację.
Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe ?Klonowica?zamówiło 2 sztuki modelu Urbino 18 jeszcze jesienią zeszłego roku. Przewoźnik posiada w swoim taborze już 60 autobusów marki Solaris, w tym aż 34 szt. w wersji przegubowej Urbino 18. Współpraca SPAK z Solarisem rozpoczęła się w 2008 roku od zakupu 4 sztuk przegubowych Urbino. Od tamtej pory prawie regularnie dostarczane są kolejne nowe autobusy pozyskiwane w drodze zamówień publicznych. Ostatnie dwa lata to czas w którym SPAK nie zakupił żadnego fabrycznie nowego autobusu. By odnawiać zużyty tabor pozyskiwane są jedynie używane autobusy głównie marki MAN, dotychczas w ilości 11 sztuk (odpowiednio 6 sztuk w 2013 i 5 sztuk w 2014 roku). SPAK posiada obecnie jeszcze 27 sztuk autobusów wyprodukowanych przed 2000 rokiem. Najwięcej spośród nich 20 sztuk stanowią przegubowe Volvo B10MA, zakupione w latach 1994-1995 w ilości 40 sztuk. Łącznie Szczecin w tamtym czasie zakupił aż 80 sztuk tego modelu, z czego połowa trafiła do drugiego szczecińskiego przewoźnika z Dąbia.