Szczecin chce mieć jeszcze dwa MEGA elektrobusy. Oszczędności z ZTP

infobus
03.09.2022 09:00

2 września Urząd Miejski w Szczecinie ogłosił przetarg na zakup dwóch przegubowych autobusów elektrycznych.

Przypomnijmy, że zachodniopomorskie miasto od 2021 ma osiem przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 (z dofinansowaniem NFOŚiGW z „Geparda”), do których w 2022 r. dostarczono sześć kolejnych – tym razem klasy MAXI: Urbino 12 electric. Te ostatni pojazdy miały dofinansowanie także NFOŚiGW, ale już z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Dzięki oszczędnościom, Szczecin – podobnie jak Wrocław czy Wejherowo – może kupić jeszcze dwa e-busy. I to w wersji MEGA.

Przetargowe wymagania

Gmina Miasto Szczecin – Biuro ds. Zamówień Publicznych w najnowszym autobusowym przetargu stawia oferentom takie wymogi jak m.in.:

  • roczny przychód w obszarze objętym zamówieniem w okresie ostatnich trzech lat obrotowych minimum 8 000 000,00 zł średniorocznie;
  •  środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie niższej niż 4 000 000,00 zł;
  • doświadczenie to minimum jedna dostawa obejmująca co najmniej jeden autobus przeznaczony do przewozu osób w komunikacji miejskiej fabrycznie nowy, niskopodłogowy, elektryczny o długości 18 metrów (+/- 1 m)
  • do tego trzeba opłacić wadium w wysokości 120.000,00 zł.

Na oferty miasto czeka do 29 września, a następnie oceni je według czterech kryteriów:

  • Zużycie energii elektrycznej / Waga: 15%
  • Gwarancja całopojazdowa / Waga: 15%
  • Pojemność magazynu energii / Waga: 10%
  • Cena - Waga: 60%

Wymagany termin realizacji zamówienia to 365 dni od podpisania kontraktu.

fot. UM Szczecin

Z panelami

Podstawowe parametry najnowszych szczecińskich elektrobusów są następujące:

  • długość: 1750÷1828 cm,
  • max. wysokość: 3,35 m,
  • max. szerokość: 2,55 m,
  • liczba miejsc pasażerskich - całkowita to minimum: 120 osób, w tym: min. 35 miejsc pasażerskich siedzących, w tym min 8 miejsc siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi,
  • akumulatory - w technologii LTO (High Power);
  • ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasileniu elektrycznym, co najmniej 80 km, bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach otaczającego powietrza od -200C do +400C przez cały rok. Zamawiający wymaga jednak, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 180 kWh.
  • zużycie energii elektrycznej wg testu SORT-2 nie może przekroczyć 1,5 kWh/km.

Dodajmy na koniec, że ostatnio odebrane elektrobusy (Urbino 12) wyposażono w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Są to magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. Zasięg tych 12 metrowych autobusów jest nie mniejszy niż 90 km na jednym ładowaniu.

Oświetlenie kabiny pasażerskiej wykonano w technologii LED. Ponadto w kabinie znajdują się ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów. Z nowinek technicznych zastosowanych w pojazdach można wskazać panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwalają one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych komponentów pokładowych.

Aktualnie szczecin dysponuje trzema szybkimi ładowarkami: na pętli przy ul. Kołłątaja oraz przy ulicach Owocowej i Kolumba.