Szamotuły wybierają swój pierwszy autobus elektryczny od ARP. Stromberg odrzucony
5 kwietnia Urząd Miasta i Gminy Szamotuły dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę jednego autobusu elektrycznego na potrzeby dowozu uczniów.
Wielkopolskim kontraktem zainteresowali się aż trzej gracze, w tym: ARP, Solaris i Stromberg, czyli chorwacki diler Golden Dragon. Rozstrzygniecie jest równie ciekawe, jak otwarcie ofert. Dodajmy, że inwestycja ta ma dofinansowanie w ramach rządowego Funduszu Polski Ład.
CO CHCIAŁA WIELKOPOLSKA GMINA?
Poszukiwany autobus elektryczny ma być wykorzystywany na potrzeby dowozu uczniów do placówek szkolnych . Jego poszukiwane parametry są następujące:
- długość od 8,8 m do 12,00 m;
- max. wysokość 3,4 m;
- szerokość od 2,4 m do 2,5;
- liczba miejsc ogółem co najmniej 48, w tym: liczba miejsc siedzących: min. 39. wymagane przystosowanie autobusu do przewozu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim;
- autobus ma być napędzany silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy min. 120 kW, napęd realizowany poprzez silnik centralny, dopuszcza się rozwiązanie z silnikami umieszczonymi w osi;
- gwarancja na całość autobusu – min. 2 lata - bez limitu kilometrów, na występowanie korozji poszyć zewnętrznych oraz szkieletu nadwozia i podwozia - 10 lat, na powłoki lakiernicze - 5 lat, na baterie – min. 36 miesięcy (do wymiany kwalifikują się te, które mają poniżej 80% pojemności początkowej baterii);
- pojemność baterii minimum 217 kWh, zapewniająca zasięg autobusu na poziomie 270 km z energii akumulatorów autobus wyposażony w złącze plug – in,
- system ładowania-ładowarka kompatybilny z autobusem, min. moc ładowania 20 kW, przewód do ładowania min. długości 5 m. obudowa stacji ładowania musi spełniać normy w zakresie szczelności, oraz w zakresie odporności na wandalizm. Ładowarka zapewni maksymalne naładowanie baterii w czasie max 10 h. Gwarancja na ładowarkę wynosi min. 24 miesiące.
Termin wykonania zamówienia wynosi 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z tym, że dostawa autobusu ma nastąpić w 2025 r.
TRZY OFERTY
6 marca samorząd otrzymał trzy propozycje. Od:
- ARP E-VEHICLES z autobusem Pilea 10 z ceną 2.459.998,77 PLN brutto. Do tego firma zdeklarowała: gwarancja baterii 60 m-cy, gwarancja na ładowarki 48 m-ce i termin realizacji - 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z tym, że dostawa autobusu ma nastąpić w 2025 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Stromberg Consultancy d.o.o. Ljubacki Stanovi Ulica I 13-Razanac Zadarska – Chorwacja z ceną 2.298.944,00 PLN brutto. To zupełna nowość na naszym rynku – z autobusami chińskiej marki Golden Dragon. Do tego firma zdeklarowała: gwarancja baterii 96 m-cy (!), gwarancja na ładowarki 48 m-ce i termin realizacji - 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z tym, że dostawa autobusu ma nastąpić w 2025 r.
- Solaris Bus & Coach z autobusem Solaris Urbino 9 LE electric z ceną 2.687.550,00 PLN brutto. Do tego firma zdeklarowała: gwarancja baterii 60 m-cy, gwarancja na ładowarki 48 mce i termin realizacji - 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z tym, że dostawa autobusu ma nastąpić w 2025 r.
Z kolei budżet gminy wynosi 2.400.000 zł brutto, czyli tylko Chorwaci się w nim zmieścili. Ale jak już pokazał nam Ikarus – dla zagranicznych firm spełnienie wszystkich wymogów formalnych w Polsce jest wyznaniem i dlatego należy zachować tutaj ostrożność. Tak też się stało i w tym przypadku. Stromberg został odrzucony z powodu niedopełnienia formalności, a zwycięzcą została ogłoszona firma ARP e-Vehicles, dla której jest to ważne zwycięstwo po długiej serii przetargów, w których musiała uznać wyższość konkurencji. Teraz producent z Bydgoszczy jest górą - mała wygrana, ale cieszy.
Dodajmy, że najkorzystniejsza oferta została wybrana na podstawie trzech kryteriów:
- Gwarancja baterii / Waga: 20,00
- Gwarancja Ładowarki / Waga: 20,00
- Cena - Waga: 60,00
Link do przetargu na http://www.platformazakupowa.pl/transakcja/882993