Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

System ESP obowiązkowy w autobusach od 2014 r.

infobus
21.04.2009 17:40
Parlament Europejski wprowadził obowiązkowe stosowanie systemu ESP. Przepis zacznie obowiązywać w 2011 r. dla samochodów osobowych i dostawczych, a w 2014 r. –dla pozostałych pojazdów, w tym także autobusów.
Zgodnie z nowym przepisem wszystkie nowe modele samochodów osobowych i użytkowych od roku 2011, rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Decyzja Parlamentu Europejskiego ma zmniejszyć liczbę ofiar na drogach. Teraz mniej więcej połowa nowych aut trafiających na rynek jest wyposażona w ESP. Według badań firmy Bosch, która wprowadziła ten system do aut różnych producentów, system może pomóc uniknąć aż 80 procent wypadków spowodowanych poślizgiem. –„Po pasach bezpieczeństwa to drugi najważniejszy wynalazek w dziedzinie motoryzacyjnego bezpieczeństwa’ – twierdzi Werner Struth, szef działu zajmującego się ESP w firmie Bosch.Zmiany w przepisach są elementem europejskiej kampanii bezpieczeństwa na drogach. Kiedy startowała w roku 2001 w wypadkach UE ginęło co roku 50 000 ludzi. Celem było zmniejszenie tej liczby o połowę w ciągu 10 lat. Czy się uda? W 2006 roku liczba ofiar wypadków drogowych spadła do 39 500. Cel trudno będzie osiągnąć, ale warto próbować. W USA ustawę nakazującą seryjne wyposażenie w ESP wszystkich modeli samochodów osobowych począwszy od modeli z roku 2012 wydano już w roku 2007.
Obowiązkowe stosowanie systemu ESP jest częścią obszernego pakietu środków, przy pomocy których Unia Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, dlatego pojazdy użytkowe o masie przekraczającej 3,5 tony oraz pojazdy do przewozu osób, liczące ponad 8 miejsc siedzących od listopada 2013 (nowe modele) lub od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być przepisowo wyposażone nie tylko w system ESP, ale także w inteligentne systemy hamulcowe oraz systemy monitorujące pas jazdy.
Zasada działania ESP
Czym jest i jak działa ESP?
Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła go do produkcji seryjnej. Pierwszą marką, w której zaczęto montować system był Mercedes. Według analiz Bosch, w pierwszej połowie 2008 roku już 53 proc. nowo rejestrowanych samochodów w Europie miało na pokładzie ESP, w Niemczech było to aż 81 proc, podczas gdy w roku 2006 na całym świecie tylko 26 proc. wszystkich nowych pojazdów było wyposażonych w ten system. Wśród polskich kierowców świadomość dotycząca systemów aktywnego bezpieczeństwa wciąż jest bardzo niska, a wyposażenie samochodu w te systemy nie jest spontanicznie kojarzone z bezpieczeństwem. ESP zna jedynie 8,8 proc. polskich kierowców, a 30 proc. z nich błędnie opisuje jego działanie.
Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcy w niemal wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze, zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). System rejestruje odchylenia od zadanego toru jazdy oraz aktywnie im przeciwdziała. Organizacja Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) badająca bezpieczeństwo samochodów w symulowanych sytuacjach zagrożenia i przyznająca oceny, od lutego 2009 uwzględnia system ESP w swojej nowej procedurze oceny. Od roku 2010 najwyższą ocenę –5 gwiazdek –będą mogły otrzymać tylko modele samochodów seryjnie wyposażone w ESP.
Kampania na rzecz bezpieczeństwa
W 2001 roku Komisja Europejska postawiła sobie za cel obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków z 50 tys. w tamtym czasie do połowy. Wprowadzane w tym celu programy bezpieczeństwa wspiera także firma Bosch jako jeden z wiodących od wielu lat producentów ESP oraz innych systemów bezpieczeństwa w pojeździe. W 2004 roku Bosch został członkiem założycielem „Europejskiej Karty na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego”, której celem jest wywołanie w kierowcach większego poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach. Firma angażuje się także w kampanię informacyjną 'ChooseESC!’, która poprzez działalność edukacyjną ma na celu zwiększenie liczby samochodów wyposażonych w ratujące życie ESP. W roku 2006 liczba ofiar śmiertelnych wypadków na terenie Unii wynosiła 39 500 osób.
Strona ESP
By propagować wiedzę o systemie ESP i przekazywać wszystkie niezbędne dla kierowcy informacje do podjęcia świadomej decyzji o zakupie samochodu wyposażonego w ESP firma Bosch stworzyła specjalną stronę internetową: http://www.bosch-esperience.pl. Serwis w atrakcyjnej formie przekazuje informacje o zasadzie działania systemu i jego funkcji. Poparty przez animacje i filmy nakręcone na torze testowym jest prawdziwym źródłem wiedzy o systemie ESP firmy Bosch.