Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świnoujście zakupi 9 nowych autobusów dla „potunelowej” komunikacji

infobus
02.02.2023 17:23

Jeszcze przed wakacjami 2023, Świnoujście otworzy tunel pod Świną. W tej chwili inwestycja jest już gotowa w ponad 91 procentach.

Przez tunel będzie m.in. przejeżdżał miejski autobus, który będzie przystosowany do przewozu rowerów. W ramach przygotowań do tej strategicznej zmiany w życiu miasta, Świnoujście zakupi dziewięć fabrycznie nowych pojazdów dla spółki Komunikacji Autobusowa. Pięć z nich (w wersji hybrydowej) przyjedzie z fabryki w Bolechowie, a na dostawę czterech elektrobusów trwa jeszcze przetarg.

Na ukończeniu

39 metrów pod lustrem wody – to najniżej położone miejsce w tunelu, który pod cieśniną Świny łączy wyspy Uznam i Wolin. Cały tunel ma 1780 długości, a przejazd nim zajmie 2 minuty. To będzie najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Powstał w systemie zaprojektuj i zbuduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR – Gülermak, a inwestorem Gmina Miasto Świnoujście.

-"Budowa tunelu jest już na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac. Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody" - powiedziała podczas czwartkowej konferencji prasowej Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Jak dodała "sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu, czyli te wszystkie kable – jeszcze nieuporządkowane."

-"To są te najważniejsze systemy, które później zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników tunelu. W tej chwili wykonawca prowadzi prace, przygotowuje budynki, do których te wszystkie systemy będą podpięte" - wyjaśniła.

fot. UM Świnoujscie

dziewięć autobusów

Tunel ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Aby przedostać się na Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.

Otwarcie tunelu ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku.

-"Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy" – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Władze Świnoujścia zaplanowały już nowe rozwiązania dla transportu publicznego, w tym m.in. trasy autobusowe łączące prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy "Bielik").

-"Podjęliśmy decyzje o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy – Uznam i Wolin" – powiedział Żmurkiewicz.

Bieliki zostają

Miejska przeprawa obsługiwana będzie dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.

-"Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą" – powiedział Żmurkiewicz.

Łączna szacunkowa długość inwestycji to ok. 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM wynosi 1483,80 m. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.