Świnoujście ma plan na autokarowy dworzec. Na lewobrzeżu
Trwają przygotowania do opracowania nowego systemu transportu publicznego w Świnoujściu, który zacznie funkcjonować po wybudowaniu tunelu i węzła przesiadkowy na Warszowie.
Najnowszy pomysł to przeniesienie dworca autokarów i minibusów na lewobrzeże miasta. Pierwsze plany mówią o okolicy parkingu na 11 Listopada.
Świnoujskie prawobrzeże
Węzeł przesiadkowy na Warszowie – gdzie aktualnie znajduje się dworzec PKP, dworzec autobusowy i przystań promowa - w kontekście budowy tunelu oraz organizacji ruchu turystycznego i komunikacji wewnątrz miasta, to jedna z kluczowych inwestycji Świnoujścia. Cały ten teren zostanie gruntownie przebudowany i zmieni swoją dotychczasową funkcję. Koncepcję przebudowy wykonało świnoujskie Biuro Projektów ABC.
-„Stworzyliśmy koncepcję nowego kształtu i funkcji tego miejsca mając na uwadze zmiany, które spowoduje tunel - czytamy na facebookowym profilu Biura Projektów ABC. Obecny przystanek autobusów miejskich nie będzie przystankiem końcowym lecz "przelotowym". Dworzec autobusów (i busów) międzymiastowych będzie przeniesiony na lewobrzeże. To miejsce, zamiast wielkim placem manewrowym, ma się stać miejscem służącym obsłudze pasażerów kolei i częściowo promów.”
Dodajmy, że w styczniu przetarg na realizację inwestycji „Budowa infrastruktury związanej z modernizacją węzła przesiadkowego kolejowo – promowo – autobusowego w Świnoujściu w formule zaprojektuj i zbuduj” wygrała firma Elbud ze Szczecina. Inwestycja ma zakończyć się w pierwszej połowie 2022 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwszy etap
I etap budowy Węzła Przesiadkowego na Warszawie przewiduje budowę parkingu na 108 miejsc wraz z drogami dojazdowymi łączącego cechy parkingu P&R (Park & Ride) oraz B&R (Bike & Ride). Parking ma umożliwić pozostawienie samochodu w rejonie węzła przesiadkowego (dworca) kolejowo-promowo-autobusowego i skorzystanie z innych środków transportu takich jak komunikacja kolejowa, autobusowa i promowa, a także rowerowa
Zmodernizowana zostanie ul. Dworcowa na wysokości dworca kolejowo – autobusowego. Wyznaczone zostaną miejsca K&R (Kiss & Ride). Koncepcja zakłada też modernizację infrastruktury dworcowej dla komunikacji zbiorowej oraz instalację nowoczesnych systemów informujących o możliwych formach i kierunkach podróży.Na ten cel pozyskano już dofinansowanie zewnętrzne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego w ramach środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (ZIT SOM).
W przyszłości planowana jest rozbudowa węzła poprzez budowę bezkolizyjnego połączenia (kładki) parkingu P&R z dworcem komunikacji autobusowej i przystanią promową oraz powiększenie dworca komunikacji autobusowej i budowa parkingu wielopoziomowego. W planach jest również przebudowa obszaru wjazdowego na przeprawę promową (realizacja możliwa po budowie tunelu).