Świętokrzyskie po II naborze FRPA z alokacją na 31%
15 lipca Wojewoda Zbigniew Koniusz podpisał umowy z samorządowcami na uruchomienie kolejnych autobusowych linii w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
W efekcie II naboru wniosków na rok 2021 w regionie świętokrzyskim zostanie uruchomionych 45 linii autobusowych o długości prawie 1 700 km.
4 powiaty i 13 gmin
Siedemnaście świętokrzyskich samorządów otrzyma ponad 2 mln 300 tys. zł na przejechanie łącznie 787 480 wozokilometrów i utworzenie 45 linii komunikacyjnych, których łączna długość wynosi 1 687,20 km. Podczas spotkania w urzędzie wojewódzkim umowy podpisały 4 powiaty i 13 gmin.
Jak informuje Wydział Infrastruktury i Rozwoju ŚUW, średnia kwota dopłaty do 1 wozokilometra dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych wyniesie 2,94 zł. Łącznie z dwóch dotychczasowych naborów na 2021 rok zakontraktowano 17 536 489,74 zł na 5 952 765 wozokilometrów i utworzenie 267 linii komunikacyjnych.
To oznacza, że razem – w ramach I i II nabór województwo świętokrzyskie wykorzystało 17,5 mln zł z FRPA, co daje alokacji na poziomie 31%. Nie za dużo…
800 mln zł
Przypomnijmy, że budżet Funduszu Rozwoju Połączeń autobusowych 2021 to 800 mln zł. W podziale na województwa wygląda to następująco:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- dolnośląskie (52,39 mln zł)
- kujawsko-pomorskie (49,29 mln zł),
- lubelskie (66,8 mln zł),
- lubuskie (35,67 mln zł),
- łódzkie (44,33 mln zł),
- małopolskie (41,45 mln zł),
- mazowieckie (64 mln zł)
- opolskie (30,55 mln zł),
- podlaskie (51,57 mln zł),
- podkarpackie (50,38 mln zł)
- pomorskie (42,28 mln zł),
- śląskie (52,25 mln zł),
- świętokrzyskie (54,77 mln zł)
- warmińsko-mazurskiego (63,3 mln zł).
- wielkopolskie (53 mln zł),
- zachodniopomorskie (47,66 mln zł).
REKORDOWE ZAINTERESOWANIE
Zainteresowanie tegorocznymi naborami jest bardzo duże i po raz pierwszy wyczerpano środki w trzech regionach: Pomorskim, Podkarpackim i Mazowieckim. Dlatego spodziewamy, że również kolejne województwa za moment ogłoszą swoje powtórki, aby skorzystać z tej szansy na poprawę transportu publicznego na swoim obszarze. Pamiętajmy też, że niewykorzystane środki z FRPA 2021 (powyżej 50 mln zł) zostaną przesunięte na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Poniżej aktualny poziom wykorzystania środków w poszczególnych województwach (z których posiadany dane):
- pomorskie (120%),
- podkarpackie (116%),
- mazowieckie (98%),
- śląskie (77%)
- kujawsko-pomorskie (63%),
- opolskie (61,7%)
- małopolskie (58%),
- dolnośląskie (56%),
- podlaskie (39%),
- podkarpackie (36%),
- łódzkie (34%)
- świętokrzyskie (31%)
- wielkopolskie (25%)
- zachodniopomorskie (24,1%).
Przypomnijmy, że Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych służy przede wszystkim przywracaniu lokalnych połączeń. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy o Funduszu. Dopłata ze środków Funduszu w ramach dodatkowego naboru wniosków nie może przekroczyć 3 zł do wozokilometra.