Świętokrzyskie i planowane przetargi na linie
Po kujawsko-pomorskim i lubelskimkolejne województwo ogłasza plany uruchomienia własnej komunikacjiautobusowej. Mowa świętokrzyskim, które w przyszłym roku poszukaoperatorów, póki co na 3 lata.9 kwietnia Dziennik Urzędowy UniiEuropejskiej opublikował wstępne ogłoszenie informacyjne nadesłaneprzez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego. Samorządogłosił zamiar zorganizowania komunikacji autobusowej na obszarzepodlegającym jego kompetencjom. Start usług- tak jak w przypadkuwojewództwa lubelskiego- jest planowany 1 stycznia 2017 r. Wybranyoperator, a może i operatorzy będą świadczyć na rzeczwojewództwa usługi przez 3 lata. Urząd przewidział, że wyboruprzewoźnika dokona w trybie przetargu nieograniczonego. Ogłoszenienie obfituje w więcej szczegółów, więc po resztę musimy sięgnąćdo świętokrzyskiego planu transportowego. A co tam znajdujemy? Wzasadzie nic szczególnego. Poza krótkim omówieniem możliwychtrybów wyboru operatora, zasad finansowania przewozów orazpożądanych standardów świadczenia usług brak żadnych sugestii,w którym kierunku województwo powinno pójść. Próżno zatemszukać prognoz finansowych, szacowanej pracy przewozowej orazsugestii optymalnego sposobu kontraktowania przewozów. Pod tymwzględem wspomniane fragmenty planu transportowego województwalubelskiego, które omówiliśmy w poprzednim artykule wypadająwręcz wzorcowo. Możemy zatem przedstawić jedynie siatkę połączeń,na której świętokrzyscy samorządowcy zamierzają zlecićwykonywanie przewozów. Prezentuje ją poniższa tabela.
Również wymagania wobec pojazdów,którymi miałyby być realizowane przewozy są wspomniane dosyćlakonicznie. Nie ma tym nic szczególnego co by nie wystawało ponadwspółcześnie przyjęte standardy. Zatem mają to być pojazdyrozumiane w szeroki sposób jako dostępne, przyjazne i wygodne dlapasażerów. Takie udogodnienia jak klimatyzacja, system informacjipasażerskiej oraz jednolita identyfikacja wizualna mają sprzyjaćbudowie dobrego wizerunku przewozów autobusowych organizowanychprzez świętokrzyski samorząd wojewódzki. Czy jednak wobec dosyćkrótkiej umowy, jaką planuje zawrzeć województwo z operatoramizostanie spełniona chociaż część z tych postulatów? Zdrowyrozsądek każe podchodzić do tego z rezerwą. Pozostaje tylko dalejobserwować rozwój wypadków.