Świdnica szybko reaguje na ofertę Solarisa i anuluje przetarg na autobusy
Nie minęło 5 godzin od otwarcia ofert w świdnickim przetargu na zakup 12. nowych autobusów elektrycznych, a miasto już unieważniło całe postepowanie.
To reakcja na jedyną i mocno przekraczającą budżet ofertę złożoną przez Solaris Bus & Coach. MPK Świdnica eksploatuje już e-busy Volvo, ale szwedzki producent podjął decyzję o likwidacji fabryki we Wrocławiu i automatycznie wykluczył się z tego postepowania. Jego następcę wyłoni powtórzony przetarg. Dodajmy, że najnowsze zamówienie ma dofinansowanie z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
tylko unijne produkty
Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj oferty przez Solarisa w Świdnicy przypomnijmy preferowane kryteria techniczne:
- pojemność magazynów energii powyżej 400 kwh – 7 pkt,
- zasięg na jednym ładowaniu powyżej 320 km – 7 pkt,
- spełnienie dyrektywy UE o równym traktowaniu przedsiębiorców - dyrektywa 2014/25/UE dot. udziału procentowego komponentów wyprodukowanych na terenie UE w produkcie – 16 pkt.
- zużycie energii elektrycznej poniżej 0,7 kWh/km – 5 pkt.
JEDNA OFERTA
Przy takich wymaganiach (e-busy z dużymi bateriami oraz o dużym zasięgu) i przy takiej ochronie przed chińskimi producentami, 12 września Świdnica otrzymała jedną ofertę. Pochodziła ona od firmy Solaris Bus & Coach i opiewała na sumę 45.047.520,00 PLN brutto / 36.624.000 PLN netto. To daje jednostkową ceną za Urbino 12 electric na poziomie 3.052.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei Świdnica na to zamówienie przygotowała (z dofinansowaniem z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”) budżet na poziomie 36.000.000,00 PLN brutto. Czyli mamy przekroczenie o ponad 9 mln zł.
Takie przekroczenie okazało się zdecydowanie za duże dla dolnośląskiego samorządu i przetarg tego samego dnia anulowano. Rzadko spotkana dynamika w branży autobusowej.
ŚWIDNICKIE ELEKTROBUSY
Dwanaście autobusów elektrycznych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,35 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi, o sumarycznej mocy minimum 160 kW. Zamawiający wymaga centralnego usytuowania silnika poza osią napędową. W układzie napędowym ma być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.
Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zgromadzona energia w bateriach trakcyjnych musi umożliwić przejechanie w każdych warunkach co najmniej 250 km bez ładowania. Autobusy mają być wyposażone w co najmniej 2 gniazda typu plug-in: z lewej i prawej przedniej strony pojazdu oraz w szynę zlokalizowaną na dachu autobusu do łączności z pantografem. Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpowiednich dla komunikacji miejskiej, tapicerowanych, miękkich, o ergonomicznych kształtach, z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.
Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina całkowicie wydzielona z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich i wyposażona w drzwi bezpośrednio prowadzące do przestrzeni pasażerskiej, zamykanymi na zamek patentowy. Informacja pasażerska to 5 zewnętrznych diodowych tablic informacyjnych dostosowujących automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych plus dwie wewnętrzne tablice informacyjne. Tablica zewnętrzna przednia ma być dwukolorowa, pełnowymiarowa, charakteryzująca się wysokim kontrastem, wyświetlająca numer linii w kolorze białym i kierunek jazdy w kolorze bursztynowym. Przejdźmy do tablic wewnętrznych – gdzie pierwsza - minimum 22 calowa tablica informacyjna powinna mieć podświetlanie LED i ma być przeznaczona do emisji przekazu, m.in. przebiegu trasy, przystanków, ewentualnych objazdów, daty, godziny oraz innych informacji. Druga zaś - to tablica informacyjna typu LCD, prezentująca przebieg trasy w formie choinki, minimalna przekątna 38 cali.
Na koniec link do świdnickiego przetargu - https://platformazakupowa.pl/transakcja/782460