Światowa premiera autobusu piętrowego Volvo z napędem hybrydowym
Volvo Buses zrobiło kolejny krok w rozwoju technologii hybrydowej, prezentując na targach Euro Bus Expo 2008 w Birmingham po raz pierwszy autobus piętrowy wyposażony w napęd tego typu.
Partia pierwszych 6 autobusów piętrowych Volvo z napędem hybrydowym stanowi centralny punkt stoiska Volvo na targach w Birmingham. Nowoczesny, równoległy system hybrydowy zamontowany w tych pojazdach, stosowany tylko w autobusach Volvo Group, daje potencjalne korzyści pod względem zużycia paliwa, poprawy jakości powietrza w miastach oraz znaczące ograniczenie kosztów eksploatacji autobusu.
Sześć prezentowanych autobusów Volvo B5L Hybrid zostanie wprowadzonych do eksploatacji przez Arriva London w okresie grudzień 2008 –styczeń 2009. Będą one wykorzystywane do obsługi linii 141, łączącej London Bridge z Palmers Green.
Nowe autobusy hybrydowe Volvo trafią do seryjnej produkcji w IV kwartale 2009 r., a dostawy kompletnych, seryjnych autobusów piętrowych rozpoczną się na początku 2010 r. Już w 2009 r. na ulicach pojawią się pojazdy z serii próbnej.
Dwupokładowe autobusy z napędem hybrydowym budowane są na podwoziach Volvo B5L, produkowanych przez zakłady Volvo Bus w Borås (Szwecja). Nadwozia typu Gemini dostarczyła natomiast północnoirlandzka firma Wright Bus. Autobusy mają 10,4 metra długości, oferując miejsca siedzące dla 66 pasażerów oraz dodatkowo do 20 miejsc stojących.
Podwozie oparte jest o te same założenia, co w Volvo 7700 Hybrid, którego premiera miała miejsce podczas wrześniowych targów IAA w Hanowerze, dotyczące m.in. tylnego układu napędowego System akumulatorów gromadzących energię został pod jedną z ław z fotelami pasażerskimi, na dolnym pokładzie, zaraz za przednią osią. Takie rozwiązanie ma na celu ograniczenie ingerencji w przestrzeń pasażerską oraz osiągnięcie bardziej równego rozłożenia masy pojazdu.
System napędu hybrydowego Volvo nazwany został I-SAM. Składają się na niego: silnik łączonego rozruchu, silnik elektryczny i generator prądu z elektronicznym układem sterującym. System I-SAM jest umieszczony pomiędzy małym silnikiem Diesla a dobrze znaną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Podczas hamowania, odzyskiwana energia jest przekształcana przez silnik elektryczny (pracujący wówczas jak generator) na energię elektryczną, która jest przechowywana w akumulatorach litowych, aby móc w odpowiednim czasie być wykorzystana do napędu autobusu.
Koncepcja Volvo opiera się na idei tzw. równoległego układu hybrydowego, co oznacza że autobus może być napędzany niezależnie silnikiem Diesla, silnikiem elektrycznym lub oboma silnikami jednocześnie. Dzięki temu, możliwe było zastosowanie mniejszego, 5-litrowego silnika w miejsce standardowej, 9-litrowej jednostki napędowej. Tak napędzany autobus charakteryzuje się zmniejszonym nawet o 30% zużyciem paliwa oraz emisją gazów cieplarnianych. Co więcej, redukcja emisji cząstek stałych wynosi nawet do 40-50%.
Technologia hybrydowa jest znana od wielu lat, jednak dotąd nie wzbudziła szerszego zainteresowania w Europie. Redukcja zużycia paliwa okazywała się zazwyczaj zbyt mała w porównaniu z wysoką ceną zakupu pojazdu. W najbliższych latach może się to jednak zmienić. Nowe rozwiązanie Volvo wydaje się uzasadnione ekonomicznie: dzięki komponentom układu hybrydowego, opracowanym przez Volvo, oraz ograniczeniu zużycia paliwa o ok. 30%, podwyższony koszt zakupu autobusu powinien zwrócić się w okresie 5-7 lat.