Swarzędz z umową z Solarisem na 5 elektrobusów. Wiemy, kiedy przyjadą
14 marca Swarzędz zawarł umowę na dostawę pięciu miejskich autobusów elektrycznych klasy MAXI od firmy Solaris Bus & Coach.
Stosowne dokumenty podpisał burmistrz Swarzędza, Marian Szkudlarek oraz Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach w Polsce. Zakup ten ma dofinansowanie z II edycji Programu Zielony Transport Publiczny (prowadzonego przez NFOŚiGW), a pojazdy zasilą flotę Swarzędzkiego Przedsiębiorstwa Komunalnego.
2024 i 2025
Przypomnijmy, że marcu samorząd rozstrzygnął przetarg na dostawę dla gminy pięciu nowych autobusów elektrycznych wraz z urządzeniami do ich ładowania. Dostarczy je wielkopolska firma Solaris Bus & Coach.
Dostawa pierwszych trzech autobusów i infrastruktury ładowania (dwie ładowarki z dwoma stanowiskami ładowania każda) nastąpi do 13 marca 2024 r. Kolejne dwa pojazdy przyjadą do Swarzędza po roku - do 13 marca 2025.
Wartość kontraktu wynosi 16.420.500 zł, z czego 14.813.426,28 zł to koszt 5 pojazdów, a 1.607.073,72 kosztować będzie infrastruktura ładowania. Na ten cel Gmina Swarzędz otrzymała 7.900.000 zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach II edycji Programu Zielony Transport Publiczny. Projekt obejmuj także szkolenie dla 10 kierowców i 5 mechaników.
Zakupione autobusy – Solaris Urbino 12 electric – będą pierwszymi elektrobusami w taborze Swarzędzkiego Przedsiębiorstwa Komunalnego. Niskopodłogowe pojazdy klasy MAXI o długości 12 m zaoferują 80 miejsc dla pasażerów. Ich zakup pozwoli na wycofanie z eksploatacji sześciu pojazdów o normie emisji spalin EURO 3.
-„Pięć nowych elektrycznych autobusów oraz 11 kupionych w poprzednich latach pojazdów o napędzie hybrydowym znacząco przybliży naszą gminę do celu, jakim jest m.in. stworzenie niskoemisyjnego, a w przyszłości nawet zeroemisyjnego systemu komunikacji publicznej – powiedział podczas podpisania umowy Marian Szkudlarek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
JEDNA OFERTA
Przypomnijmy, że 6 lutego jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach na sumę 16.420.50 PLN brutto / 13.350.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.670.000 PLN netto.
Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia wynosiła 16.482.000 PLN brutto, czyli propozycja producenta z Bolechowa idealnie zmieściła się w budżecie.
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 80 pasażerów, w tym minimum 27 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym, centralnie umieszczonym, asynchronicznym, o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym, tj. minimum 150 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii oraz być wyposażony w przetwornicę napięcia zasilania silnika trakcyjnego w technologii SiC. Baterie trakcyjne będą wykonane w technologii NMC. Ich pojemność nominalna ma wynosić minimum 275 kWh. Powinny być zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Zdolność magazynowania energii w pojeździe musi umożliwić przejechanie autobusem co najmniej 200 km, bez konieczności doładowywania baterii trakcyjnych. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in oraz przez pantograf.
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego”, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet.
Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, których szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego lub stali nierdzewnej, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu, odporne na „graffiti". Elektryki będą wyposażone w komplet diodowych, elektronicznych tablic informacyjnych. Wewnątrz znajdzie się monitor LCD o wymiarach minimum 19 cali (format panoramiczny) z wandaloodporną obudową.