Suwałki mają trzy oferty na 10 autobusów elektrycznych. Starzy znajomi

infobus
08.12.2023 19:55

8 grudnia Urząd Miasta Suwałki otworzył oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania na potrzeby komunikacji miejskiej.

Zamówienie zostało podzielone na dwa odrębne zadania: MIDI i MAXI. Zamówienie dotyczy projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027. Przypomnijmy, że Suwałki złożyły też wniosek w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” na zakup 13 szt. elektrobusów, o czym pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Robi się elektryzująco!

DWA ZADANIA

Suwalski przetarg na w sumie 10 elektrobusów obejmował:

  • Zadanie 1: Dostawa pięciu fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich klasy MIDI, niskopodłogowych, jednej marki, przeznaczonych do wykonywania przewozów w komunikacji miejskiej wraz z 5 dwustanowiskowymi stacjami ładowania.
  • Zadanie 2: Dostawa pięciu fabrycznie nowych elektrycznych autobusów miejskich klasy MAXI, niskopodłogowych, jednej marki, przeznaczonych do wykonywania przewozów w komunikacji miejskiej wraz z 5 dwustanowiskowymi stacjami ładowania.
Suwałki mają dwie oferty na 10 autobusów elektrycznych. Starzy znajomi
Suwałki mają dwie oferty na 10 autobusów elektrycznych. Starzy znajomi

trzy oferty

8 grudnia swoje oferty przedstawiły w Suwałkach dwie firmy:

  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z ofertą w Zadaniu 1 na kwotę 16.205.250,00 PLN brutto / 13.175.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu Urbino 9 LE electric na poziomie 2.635.000 PLN nett. W zadaniu 2 padła kwota 16.531.200,00 PLN brutto / 13.4440.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu Urbino 12 electric na poziomie 2.688.000 PLN netto, czyli tylko niewiele więcej niż MIDI.
  • Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku z ofertą tylko w Zadaniu 2 na kwotę 18.931.545,00 PLN brutto / 15.391.500 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu Sancity 12 LFE na poziomie 3.078.300 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to:

  • część 1: 16 851 000,00 PLN brutto,
  • część 2: 17 097 000,00 PLN brutto.

To oznacza, że Solaris minimalnie przekroczył budżet w pierwszym zadaniu i zmieścił się w drugim, przebijając przy okazji Autosan. Naszym zdaniem zamawiający poprzesuwa środki i wybierze Solarisa. Czekamy zatem na decyzję komisji przetargowej.

Suwałki mają dwie oferty na 10 autobusów elektrycznych. / fot. PGK Suwałki

SUWALSKI PROJEKT ZTP 3.0

Przypomnijmy, że to nie koniec zakupów autobusów w tym mieście. Suwałki złożyły także projekt do III edycji rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”, co oznacza, że po erze gazomobilności, teraz miasto chce po raz wejść na ścieżkę elektromobilności.

-„Złożyliśmy wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na trzy autobusy w standardowym rozmiarze, czyli o długości 12 metrów. Pozostałe chcemy kupić w ramach programów Polska Wschodnia oraz Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Planujemy, żeby było to 12 pojazdów takich jak wcześniej, dwie sztuki długich przegubowych 18 metrowych oraz dwa krótsze 9 metrowe – powiedział prezydent Suwałk, Czesław Renkiewicz.

Zgodnie z planem, zakupione autobusy elektryczne mają wyjechać na ulice w 2025 roku.

-„Mamy zamiar, aby za terenem Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej oraz Zarządu Dróg i Zieleni wybudować niedużą instalację fotowoltaiczną o mocy pół megawata. Chcemy zrobić to w ujęciu hybrydowym i postawić tam również wiatraki. Będą to jednak obiekty nie o poziomej, a o pionowej osi. Do tego jeszcze magazyn energii i oczywiście przyłącze do sieci PGE – dodał Czesław Renkiewicz.

Suwałki mają dwie oferty na 10 autobusów elektrycznych. / fot. PGK Suwałki

ELEKTRYCZNE PRZYGOTOWANIA

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Miasto Suwałki już przygotowują się na zakup nowego taboru – autobusów elektrycznych oraz do budowy farmy fotowoltaicznej. Póki co, spółka inwestuje w panele słoneczne w bazie i na targowisku. W 2023 roku w PGK został rozstrzygnięty przetarg na dwa zadania związana z fotowoltaiką. Jedna instalacja o mocy 49 kW będzie wykorzystywana na potrzeby bazy; druga – o tej samej mocy – pojawi się na nowej hali targowej.

-„Hala konsumuje dużą ilość energii: na ogrzewanie, wentylację, chłodziarki w hali mięsnej. Stąd też pomysł, aby wykorzystać panele fotowoltaiczne do obniżenia kosztów eksploatacji obiektu. W przetargu otrzymaliśmy kilkanaście ofert na każde zadanie, co świadczy o dużym zainteresowaniu firm z tej branży. Dzięki temu i cena realizacji inwestycji jest o wiele korzystniejsza niż się spodziewaliśmy – tłumaczy Eugeniusz Dariusz Przybysz, prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Suwałkach.

Dwie instalacje o mocy niemal 100 kW wraz z projektem i kosztami nadzoru nad inwestycją pochłoną 350 tys. złotych netto. Spółka spodziewa się, że okres zwrotu z inwestycji wyniesie 3-3,5 roku. Planowana farma fotowoltaiczna to kolejny pomysł na obniżenie kosztów działalności PGK. Ten projekt będzie jednak o wiele bardziej rozbudowany i łączyć się ma również z odnowieniem taboru spółki – o czym pisaliśmy powyżej.

Dodajmy że miasto chce skorzystać także z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i rozbudować systemu roweru miejskiego, dokupić tablice elektroniczne i zainwestować w „zielone przystanki”. Dlatego PGK już teraz zabiega o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego w sąsiedztwie swojej bazy – obecny plan zezwala na budowę instalacji o mocy do 100 kW, a to zbyt mało. Farma fotowoltaiczna miałaby powstać na terenie sąsiadującym z bazą – zarządzanym przez suwalski ZDiZ. Moc potrzebnej instalacji szacowana jest na około 1 MW. Przy założeniu, że Miasto Suwałki złożyłoby projekt na przełomie 2023 i 2024 roku i doliczeniu czasu na ocenę wniosków, podpisanie umów, rozstrzygnięcie przetargów, m.in. na dostarczenie autobusów, najwcześniejszym realnym terminem, w jakim „elektryki” mogłyby wyjechać na ulice miasta, jest rok 2025.