Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Suwałki i kolejnych 15 nowych autobusów

infobus
18.02.2010 15:01
Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami włodarzy Suwałk, 16 lutego br. ogłoszony został przetarg na dostawę 15 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich. Tegoroczny kontrakt, podobnie jak ubiegłoroczny zostanie zrealizowany dzięki pozyskaniu środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W odróżnieniu od poprzedniego postępowania w ramach, którego zakupionych zostało 12 sztuk niskowejściowych Irisbusów Crossway 12 LE, tegoroczne postępowanie jest podzielone na trzy zadania. Pierwsze zadanie to dostawa 15 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich;drugie –dostawa nowego pojazdu pogotowia technicznego specjalnie zaprojektowanego dla ratownictwa, holowania i transportu rozbitych lub uszkodzonych pojazdów takich jak autobusy, ciężarówki, samochody dostawcze;i trzecie zadanie, które określa dostawę nowego samochodu wsparcia logistycznego. Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych. Nowe autobusy i pojazdy zaplecza mają zostać dostarczone do Suwałk najpóźniej do 20 października 2010 r. Głównym kryterium oceny ofert w pierwszym zadaniu będzie cena, która stanowi 90%. Pozostałe 10% stanowią warunki gwarancji i techniczno-eksploatacyjne, w tym najdłuższy okres gwarancji bez limitu kilometrów, długość przebiegu między obsługami technicznymi oraz rodzaj szyby przedniej (dzielona w pionie lub jednoczęściowa). W pozostałych dwóch zadaniach jedynym kryterium oceny ofert będzie cena –100%.
Ostatni zakup Suwałk to 12 sztuk niskowejściowych Irisbusów Crossway 12 LE
Kto wygra?
Przyjrzyjmy się tegorocznym wymogą jakie muszą spełnić potencjalni dostawcy nowych autobusów. Autobusy mają mieć długość od 11,6 do 12,3 metra i pojemność minimum 100 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. W przetargu ogłoszonym w 2009 roku, autobusy miały mieć pojemność minimum 110 osób. Takie kryterium mogło spełnić jedynie dwóch dostawców –KAPENA z modelem Irisbus Crossway LE oraz Solbus z modelem SM12. Kolejną zmianę możemy zauważyć w zakresie silnika. Obecnie jest wymagany silnik minimum 5-cylindrowy, spełniający normę czystości spalin EURO 5 oraz o mocy 250 KM. W ubiegłym roku wymagany był silnik minimum 6-cylindrowy (zapis blokował autobusy Scania), spełniający normę czystości spalin EURO 4, o pojemności do 8 dm3 (zapis blokujący m.in. Volvo, Solarisa i Mercedesa) oraz o mocy minimum 240 kW (oferowany przede wszystkim w Irisbusie Crossway LE).
Zasadniczą zmianą w nowym SIWZ jest wymóg zaoferowania autobusu całkowicie niskopodłogowego, bez stopni poprzecznych na całej długości oraz z układem drzwi 2-2-2 (w 2009 roku preferowany był układ drzwi 2-2-1). Dodatkowo zamawiający zastrzegł, że drzwi pasażerskie mają być otwierane do wewnątrz –takiego zapisu brakowało w 2009 roku.
Zaoferowany typ autobusu ma posiadać aktualną homologację dopiero na dzień dostawy. Zapis ten z jednej strony umożliwia udział w postępowaniu producentom, którzy dotychczas nie oferowali swoich produktów w kompletacji najbardziej zbliżonej do wymaganej w SIWZ, ale z drugiej strony oferent musi wykazać się co najmniej jedną dostawą w ilości minimum 15 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, co wyklucza wszelkiego rodzaju prototypy czy autobusy dopiero wchodzące do produkcji seryjnej.
Dodatkowo wykonawca będzie musiał:
1)   przeszkolić 6 pracowników jednostki organizacyjnej zamawiającego tj. PGK w Suwałkach Sp. z o.o. w zakresie obsługi i napraw,
2)   przeszkolić 20 kierowców w zakresie eksploatacji i użytkowania,
3)   udzielić jednostce organizacyjnej zamawiającego autoryzacji w zakresie umożliwiającym samodzielne wykonywanie przeglądów, obsług oraz napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych.
4)   wyposażyć zamawiającego w kompletną dokumentację techniczno-eksploatacyjną, schematy układów pneumatycznych i elektrycznych, instrukcje napraw wszystkich zespołów, urządzeń i układów stosowanych w autobusie oraz katalogi części zamiennych. Całość dokumentacji musi być opracowana w języku polskim i przekazana w dwóch kompletach w wersji papierowej oraz jednej elektronicznej,
5)   dostarczyć dokumentację oprogramowania, instrukcje obsługi urządzeń montowanych w pojazdach,
6)   dostarczyć komplet urządzeń diagnostycznych i oprogramowań komputerowych (w języku polskim) umożliwiający pełną diagnostykę autobusów oraz zamontowanych zespołów (silnik, skrzynia biegów, układ sterowania drzwi, ukł. powietrza itp.).
Wykonawca zobowiązany jest udzielić gwarancji:
1)   na całość autobusu –min 3 lata bez limitu kilometrów,
2)   na występowanie korozji poszyć zewnętrznych oraz szkieletu nadwozia i podwozia bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji w trakcie eksploatacji –12 lat,
3)   na powłoki lakiernicze –5 lat,
4)   na trwałość konstrukcji i poszycie tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia –12 lat,
5)   na możliwość zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu: jego konstrukcji zespołów, podzespołów, urządzeń etc –15 lat.
Nowe autobusy mają posiadać klimatyzację stanowiska pracy kierowcy, monitoring przestrzeni pasażerskiej wraz z dodatkową kamerą do rejestracji drogi jazdy, monitor LCD umożliwiający emisję reklam i ogłoszeń we wnętrzu autobusu, odbiorniki GPS, bramki liczące pasażerów wchodzących i wychodzących oraz tablice elektroniczne.
Analizując tegoroczny przetarg można dostrzec, że jest on znacznie bardziej przemyślany i dopuszcza szersze grono oferentów, dzięki czemu zamawiający otrzyma autobusy zgodne z wymaganiami, przy jednoczesnej gwarancji uzyskania najlepszej ceny.