Suwałki i kolejnych 15 nowych autobusów
infobus
18.02.2010 15:01
Suwałki i kolejnych 15 nowych autobusów
Zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami włodarzy Suwałk, 16 lutego br. ogłoszony został przetarg na dostawę 15 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich. Tegoroczny kontrakt, podobnie jak ubiegłoroczny zostanie zrealizowany dzięki pozyskaniu środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W odróżnieniu od poprzedniego postępowania w ramach, którego zakupionych zostało 12 sztuk niskowejściowych Irisbusów Crossway 12 LE, tegoroczne postępowanie jest podzielone na trzy zadania. Pierwsze zadanie to dostawa 15 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich;drugie –dostawa nowego pojazdu pogotowia technicznego specjalnie zaprojektowanego dla ratownictwa, holowania i transportu rozbitych lub uszkodzonych pojazdów takich jak autobusy, ciężarówki, samochody dostawcze;i trzecie zadanie, które określa dostawę nowego samochodu wsparcia logistycznego. Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych. Nowe autobusy i pojazdy zaplecza mają zostać dostarczone do Suwałk najpóźniej do 20 października 2010 r. Głównym kryterium oceny ofert w pierwszym zadaniu będzie cena, która stanowi 90%. Pozostałe 10% stanowią warunki gwarancji i techniczno-eksploatacyjne, w tym najdłuższy okres gwarancji bez limitu kilometrów, długość przebiegu między obsługami technicznymi oraz rodzaj szyby przedniej (dzielona w pionie lub jednoczęściowa). W pozostałych dwóch zadaniach jedynym kryterium oceny ofert będzie cena –100%.
Kto wygra?
Przyjrzyjmy się tegorocznym wymogą jakie muszą spełnić potencjalni dostawcy nowych autobusów. Autobusy mają mieć długość od 11,6 do 12,3 metra i pojemność minimum 100 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. W przetargu ogłoszonym w 2009 roku, autobusy miały mieć pojemność minimum 110 osób. Takie kryterium mogło spełnić jedynie dwóch dostawców –KAPENA z modelem Irisbus Crossway LE oraz Solbus z modelem SM12. Kolejną zmianę możemy zauważyć w zakresie silnika. Obecnie jest wymagany silnik minimum 5-cylindrowy, spełniający normę czystości spalin EURO 5 oraz o mocy 250 KM. W ubiegłym roku wymagany był silnik minimum 6-cylindrowy (zapis blokował autobusy Scania), spełniający normę czystości spalin EURO 4, o pojemności do 8 dm3 (zapis blokujący m.in. Volvo, Solarisa i Mercedesa) oraz o mocy minimum 240 kW (oferowany przede wszystkim w Irisbusie Crossway LE).
Zasadniczą zmianą w nowym SIWZ jest wymóg zaoferowania autobusu całkowicie niskopodłogowego, bez stopni poprzecznych na całej długości oraz z układem drzwi 2-2-2 (w 2009 roku preferowany był układ drzwi 2-2-1). Dodatkowo zamawiający zastrzegł, że drzwi pasażerskie mają być otwierane do wewnątrz –takiego zapisu brakowało w 2009 roku.
Zaoferowany typ autobusu ma posiadać aktualną homologację dopiero na dzień dostawy. Zapis ten z jednej strony umożliwia udział w postępowaniu producentom, którzy dotychczas nie oferowali swoich produktów w kompletacji najbardziej zbliżonej do wymaganej w SIWZ, ale z drugiej strony oferent musi wykazać się co najmniej jedną dostawą w ilości minimum 15 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, co wyklucza wszelkiego rodzaju prototypy czy autobusy dopiero wchodzące do produkcji seryjnej.
Dodatkowo wykonawca będzie musiał:
1) przeszkolić 6 pracowników jednostki organizacyjnej zamawiającego tj. PGK w Suwałkach Sp. z o.o. w zakresie obsługi i napraw,
2) przeszkolić 20 kierowców w zakresie eksploatacji i użytkowania,
3) udzielić jednostce organizacyjnej zamawiającego autoryzacji w zakresie umożliwiającym samodzielne wykonywanie przeglądów, obsług oraz napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych.
4) wyposażyć zamawiającego w kompletną dokumentację techniczno-eksploatacyjną, schematy układów pneumatycznych i elektrycznych, instrukcje napraw wszystkich zespołów, urządzeń i układów stosowanych w autobusie oraz katalogi części zamiennych. Całość dokumentacji musi być opracowana w języku polskim i przekazana w dwóch kompletach w wersji papierowej oraz jednej elektronicznej,
5) dostarczyć dokumentację oprogramowania, instrukcje obsługi urządzeń montowanych w pojazdach,
6) dostarczyć komplet urządzeń diagnostycznych i oprogramowań komputerowych (w języku polskim) umożliwiający pełną diagnostykę autobusów oraz zamontowanych zespołów (silnik, skrzynia biegów, układ sterowania drzwi, ukł. powietrza itp.).
Wykonawca zobowiązany jest udzielić gwarancji:
1) na całość autobusu –min 3 lata bez limitu kilometrów,
2) na występowanie korozji poszyć zewnętrznych oraz szkieletu nadwozia i podwozia bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji w trakcie eksploatacji –12 lat,
3) na powłoki lakiernicze –5 lat,
4) na trwałość konstrukcji i poszycie tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia –12 lat,
5) na możliwość zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu: jego konstrukcji zespołów, podzespołów, urządzeń etc –15 lat.
Nowe autobusy mają posiadać klimatyzację stanowiska pracy kierowcy, monitoring przestrzeni pasażerskiej wraz z dodatkową kamerą do rejestracji drogi jazdy, monitor LCD umożliwiający emisję reklam i ogłoszeń we wnętrzu autobusu, odbiorniki GPS, bramki liczące pasażerów wchodzących i wychodzących oraz tablice elektroniczne.
Analizując tegoroczny przetarg można dostrzec, że jest on znacznie bardziej przemyślany i dopuszcza szersze grono oferentów, dzięki czemu zamawiający otrzyma autobusy zgodne z wymaganiami, przy jednoczesnej gwarancji uzyskania najlepszej ceny.