Sukces VDL Citea LLE w Finlandii
Koiviston Auto, największy przewoźnik pasażerski w Finlandii, zamówił 64 niskowejściowe autobusy VDL Citea LLE do obsługi komunikacji w miastach Kuopio i Lahti. To największe jednorazowe zamówienie w historii VDL Bus &Coach na fińskim rynku.
„Projekt i metody produkcji tego lekkiego autobusu doskonale pokrywają się z wymaganiami, jakie stawiamy eksploatowanym przez nas pojazdom. Niska masa własna modelu VDL Citea ma wiele zalet. Patrząc z perspektywy ekonomicznej, niskie zużycie paliwa jest naturalnie największą z nich.”–komentował Antti Norrlin, dyrektor Koiviston Auto.
„To zamówienie jest największym jednorazowym kontraktem w historii działalności VDL Bus &Coach na fińskim rynku. Dlatego jesteśmy tym bardziej dumni z wyboru dokonanego przez Koiviston Auto. Co więcej, ten kontrakt potwierdza słuszność naszej strategii opartej na lekkich konstrukcjach i maksymalizacji zysku dla przewoźników eksploatujących nasze autobusy, ze szczególnym naciskiem na transport publiczny w Europie.”–dodał Rémi Henkemans, dyrektor zarządzania VDL Bus &Coach bv.
VDL Citea LLE jest niskowejściowym autobusem opartym na innowacyjnej koncepcji konstrukcji o lekkiej masie własnej, zaprojektowanej specjalnie dla wymagających warunków transportu miejskiego i podmiejskiego. Wyrafinowane rozwiązania konstrukcyjne zaskutkowały uzyskaniem wyjątkowo niskiej masy własnej pojazdu, czego podstawową zaletą jest znaczące obniżenie zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi autobusami, a co za tym idzie –redukcja emisji dwutlenku węgla oraz niższe koszty utrzymania. Niska podłoga w obszarze drzwi wejściowych umożliwia optymalną dostępność dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz pasażerów z wózkami dziecięcymi. Ponadto pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami nie znajdują się żadne podesty ani różnice poziomu podłogi.
64 autobusy zamówione przez Koiviston Auto będą eksploatowane w komunikacji miejskiej i podmiejskiej w Kuopio i Lahti, miastach z liczbą mieszkańców przekraczającą 100 tys. (to dużo jak na Finlandię, największe Helsinki liczą ok. 600 tys. mieszkańców) położonych w odległości od 100 do 380 km na północ od stolicy. Oznacza to, że autobusy Citea będą musiały zmierzyć się z ekstremalnie niskimi temperaturami zimą, gorącymi letnimi miesiącami i wymagającym ukształtowaniem terenu. Ponadto zadbano o odpowiedni poziom komfortu dla pasażerów –VDL Citea LLE dla Koiviston Auto wyposażono w szczególnie wydajną klimatyzację i ogrzewanie, zapewniające optymalną temperaturę przez cały rok. Poczucie przestronności wnętrza zwiększa zastosowanie jasnej kolorystyki wykończenia oraz duża powierzchnia bocznych okien, po zmroku wzmocnione zbalansowanym oświetleniem energooszczędnym w technologii LED. Autobusy zabierają na pokład 39 pasażerów na miejscach siedzących oraz 40 stojących.
Koiviston Auto założono w 1931 roku. Obecnie jest największym przewoźnikiem pasażerskim w Finlandii, z rocznymi obrotami sięgającymi 118 milionów euro. Firma zatrudnia 1500 pracowników, eksploatuje 750 autobusów na liniach miejskich, podmiejskich i dalekobieżnych. Rocznie pojazdy Koiviston Auto pokonują około 58 mln kilometrów. 64 autobusy VDL Citea LLE dołączą do eksploatowanych dotychczas autobusów, z których większość to karosowane w Finlandii nadwozia na podwoziach szwedzkich producentów (Scania, Volvo). Co ciekawe, przewoźnik ma także własne doświadczenie w budowie autobusów –od końca lat 70. spółka-córka o nazwie Kabus (skrótowiec od Koivisto Auto Bus) produkowała autobusy integralne oraz zabudowywała podwozia Volvo B58. Rocznie produkowano do 20 autobusów, głównie na własne potrzeby. Priorytetem projektów były niskie koszty utrzymania i niskie zużycie paliwa, dlatego m.in. do produkcji wykorzystywano aluminium. Niestety w 2014 roku uznano, że dalszy rozwój koncepcji przy tak małej ilości produkowanych pojazdów nie jest opłacalny i podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji. Jak widać wybór lekkiego i ekonomicznego autobusu VDL Citea LLE nie był zatem przypadkowy.