Subbus Nowa Sól z umową na zajezdnię
Dwa lubuskie miasta w podobnym czasie ogłosiły przetargi nabudowę nowej zajezdni (Nowa Sól) lub modernizację dotychczasowego obiektu (ZielonaGóra). Pierwsze z nich ma już umowę i wykonawcę, drugie za moment rozstrzygnie przetarg.
4 maja 2017 r. prezydent Nowej Soli Wadim Tyszkiewiczpodpisał umowę z firmą Exalo Driling Spółka Akcyjna z siedzibą w Pile na budowęzajezdni autobusowej, która będzie wybudowana niedaleko południowej obwodnicyMiasta (tuż za rondem Województwa Lubuskiego). Bryła budynku oraz kolorynawiązują do przemysłowego charakteru zabudowy sąsiedniej strefy przemysłowej.
Termin wykonania to 30 kwietnia 2018 roku, a koszt wynosi 10.994.987,53 zł brutto
Zajezdnia będzie składała się z budynkuadministracyjno-biurowego, budynku stacji obsługi autobusów, budynku stacjipaliw, wiaty stacji paliw, wiaty parkingowej, budynku obsługi, haliwarsztatowej.
Komunikacyjne serce
Równolegle prezydent Nowej Soli podpisał drugą umowę – zPrzedsiębiorstwem Robót Inżynieryjno-Budowlanych „EXPORT-PRIBEX” spółka zograniczoną odpowiedzialnością na przebudowę ulicy Towarowej oraz w częściulicę Zjednoczenia. Jest to część większego zadania pn. Przyjazna KomunikacjaPubliczna – Centra Obsługi Pasażerów Nowosolskiego subObszaru Funkcjonalnego. Wramach tej inwestycji zostaną wykonane rozbiórki elementów dróg przebudowanezostaną sieci istniejącej infrastruktury technicznej kolidującej z planowanymprzedsięwzięciem (linia telekomunikacyjna, energetyczna, kanalizacjaogólnospławna, wodociągowa, gazowa), budowa przyłączy wodociągowych. UlicaTowarowa i Zjednoczenia oraz skrzyżowania tych ulic zostaną przebudowane, a naskrzyżowaniu Towarowej i Zjednoczenia zostanie wybudowane rondo.
Dla taksówek oraz samochodów osobowych przewidziano budowęzatok postojowych. Dla autobusów zostanie wybudowanych pięć zadaszonych peronówdo obsługi pasażerów komunikacji autobusowej. Przebudowane zostaną takżechodniki w tym rejonie- zostaną wyznaczone na nich także ścieżki rowerowe.Inwestycja zakłada także przebudowę i rozbudowę odwodnienia ulic9 Wpustówulicznych), kanalizacji deszczowej przyłączy nowoprojektowanych iprzebudowywanych wpustów ulicznych.
Obie ulice zostaną bardzo dobrze doświetlone – wzdłuż nichstanie 29 lamp. Na koniec prac zostanąustawione urządzenia małej architektury, jak ławki, kosze na odpady, stojaki narowery, a na rogu ulicy Zjednoczenia i Towarowej w miejscu gdzie dziś znajdujesię budynki do rozbiórki (dawny zakład fryzjerski oraz naprawa AGD)powstaniemała fontanna. Nie zapomniano również o przestrzeni zielonej: Miastozaplanowało posadzenie drzew, krzewów, bylin itp. Koszt inwestycji to 4 987tysięcy złotych. Prace powinny rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni.
Przyjazna Komunikacja Publiczna
Wnioskodawcą unijnego projektu Przyjazna KomunikacjaPubliczna jest Gmina Nowa Sól – Miasto, a partnerami są Gmina Kożuchów, GminaNowa Sól, Gmina Otyń, Gmina Siedlisko i Gmina Kolsko. Natomiast partneremwspierającym jest Powiat Nowosolski.
Głównym celem projektu jest ograniczenie niskiej emisjizanieczyszczeń z sektora transportu oraz ograniczenie odpływu pasażerówkomunikacji publicznej w Nowosolski SubObszarze Funkcjonalnym. Koniecznośćrealizacji projektu wynika z potrzeby poprawy jakości i wydajności przyjaznegodla środowiska transportu miejskiego, konkurencyjnego względem transportuindywidualnego, oraz integracji różnych form transportu na terenie gminNowosolskiego SubObszaru Funkcjonalnego. Zakres projektu obejmie:
1. Zakup taboru autobusowego (27 autobusów).
2. Budowa zajezdni autobusowej wraz z niezbędnąinfrastrukturą techniczną w Nowej Soli.
3. Budowa lokalnych Centrów Obsługi Pasażerów wraz zzagospodarowaniem terenu i towarzyszącymi sieciami infrastruktury technicznej.
4. Budowa Centrum Obsługi Pasażerów Nowosolskiego subObszaruFunkcjonalnego w Nowej Soli – rozbudowa ul. Towarowej i ul. Zjednoczenia wNowej Soli.
5. Przebudowa budynku dworca PKP w Nowej Soli zdostosowaniem pomieszczeń dla potrzeb Centrum Obsługi Pasażerów NowosolskiegosubObszaru Funkcjonalnego.
6. Zaprojektowanie i stworzenie systemu dynamicznejinformacji pasażerskiej.
7. Zaprojektowanie i stworzenie systemu elektronicznegobiletu.
Wybudowane oraz zakupione elementy projektu będą użytkowaneprzez wszystkich mieszkańców miasta Nowa Sól oraz sąsiednich gmin, do którychkursować będą linie autobusowe obsługiwane przez Międzygminne PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne „SUBBUS” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jak równieżwszystkie osoby przyjezdne korzystające z komunikacji zbiorowej NowosolskiegoSubObszaru Funkcjonalnego.
Zielona Góra wybiera
Z kolei w MK Zielona Góra trwa jeszcze procedura przetargowaw zakresie modernizacji zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej. Swoje ofertyw przetargu złożyły cztery firmy: Budimex, Eurobud Grzegorz Fornalczyk, ExcaloDrilling i Skanska. Najkorzystniejsząofertę, pod kątem cenowym, złożyła firma Budimex, która prace oszacowała nanieco ponad 27 mln zł. W galerii przedstawiamy listę złożonych ofert. Trwa ich analiza. Najkorzystniejszą ofertę poznamypewnie pod koniec maja, a cały przetarg ma zostać rozstrzygniętynajprawdopodobniej do połowy czerwca.
Tym samym przy ul. Chemicznej w Zielonej Górze powstanienowa, dwukondygnacyjna hala obsługi pojazdów z zadaszonym placem postojowym.Na dachu będą znajdować się częściowo panele fotowoltaiczne. Znajdzie się tumiejsce do sprzątania i mycia taboru, a w przyziemiu warsztat z dwiema halamido napraw i ogumienia. Będzie takżeprzebudowana stacja paliw. Na placupostojowym, częściowo zadaszonym, będzie 61 stanowisk dla autobusówelektrycznych jednoczłonowych i 24 stanowisk dla autobusów spalinowych,przegubowych. Będzie dyspozytornia i monitoring. MZK przewiduje, że w haliobsługi pracować będzie maksymalnie 41 osób na jednej zmianie, przy czym wczęści technicznej przebywać będzie nie więcej niż 10 osób.
Koniec prac przewidziano do końca lipca 2018 roku.
„