Strażacy kupią z unijnej dotacji 289 pojazdów. Bez autobusów
W czerwcu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowę na dofinansowanie taborowych zakupów strażaków w ramach POIiŚ 2014-2020.
Całkowita wartość projektu to ok. 293 mln złotych, z czego wsparcie unijne projektu wyniesie prawie 249 mln złotych. Realizacja obejmie okres 2 lat i potrwa do IV kwartału 2023 roku. Niestety, na strażackiej liście zakupów nie ma autobusów. Z pasażerskiego sprzętu znaleźliśmy tylko mikrobusy. Szkoda – biorąc pod uwagę najnowsze zadania transportowe PSP, natomiast trudno było je przewidzieć kilka lat temu podczas pisania tego projektu. Być może przy obecnym kursie euro uda się jeszcze dokupić taki sprzęt w ramach poszerzenia zamówienia.
22 mikrobusy
Projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T.
-„Sprzęt, który strażacy kupią dzięki pieniądzom z tego projektu, będzie ratował życie i zabezpieczał zdrowie uczestników zdarzeń drogowych. Państwowa Straż Pożarna będzie mogła skuteczniej i szybciej docierać na miejsce. Nowoczesny sprzęt pozwoli oszczędzać cenne sekundy, które często przesądzają o życiu i zdrowiu ludzi – powiedziała Katarzyna Zielińska-Heitkotter, zastępca dyrektora Departamentu Programów Infrastrukturalnych, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach projektu zakupiony zostanie specjalistyczny sprzęt i samochody ratownicze służące poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w łącznej ilości 289 szt., w tym:
- średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (standard podstawowy), napęd 4x4 – 7 szt.;
- średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4 – 57 szt.;
- średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x2 – 15 szt.;
- średni samochód ratowniczo-gaśniczy z systemem piany sprężonej (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4 – 16 szt.;
- średni samochód ratowniczo-gaśniczy z systemem piany sprężonej (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x2 – 11 szt.;
- średni samochód ratowniczo-gaśniczy z funkcją cięcia (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4 – 14 szt.;
- ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GCBA - standard podstawowy), napęd 4x4 – 37 szt.;
- ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GCBA - standard podstawowy), napęd 4x2 – 7 szt.;
- ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GCBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4 – 36 szt.;
- lekki samochód zaopatrzeniowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 25 szt.;
- samochód zaopatrzeniowy o ładowności min. 6 t – 5 szt.;
- średni samochód ratownictwa technicznego (z żurawiem hydraulicznym) – 5 szt.;
- lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy dla SGRT – 25 szt.;
- lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy z napędem terenowym dla SGRChem-Eko – 7 szt.
- mikrobus do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą – 22 szt.;
Zakupiony sprzęt zostanie rozdysponowany do jednostek Państwowej Straży Pożarnej na obszarze całego kraju. Całkowita wartość projektu: 292 860 000,00 PLN, w tym wydatki kwalifikowalne: 292 860 000,00 PLN.